Artikel top billede

Sådan kommer du i Folketinget i morgen

Gennem nye medier som Facebook kan du komme i kontakt med folketingspolitikere. På samme måde skal dine kunder kunne komme i dialog med din virksomhed.

Ida Auken er folketingsmedlem for Socialistisk Folkeparti (SF). Hun er også medlem af Facebook, hvor hun er "i daglig kontakt med mennesker, der har spørgsmål og overvejelser, de lige vil dele med en politiker", skriver hun på idaauken.dk.

Om hun facebooker under debatterne i Folketinget ved jeg ikke, men hun læser i hvert fald e-mails. Og jeg citerer:

"I fredags havde vi en debat i Folketingssalen. Under debatten fik jeg en mail fra en ansat i Kommunernes Landsforening. Han sad og fulgte debatten på DR2 og havde et vigtigt argument, der endnu ikke havde været fremme. Jeg tog straks argumentet med videre i debatten".

Det er smart, og som Ida Auken skriver i samme blogindlæg:

"De nye medier har på mange måder styrket demokratiet".

Politikerne kan have deres rådgivere - og alle deres vælgere - med i folketingssalen.

De kan under debatten stille spørgsmål på Twitter, Facebook eller deres partis debatforum, og de kan løbende blive fodret med argumenter fra baglandet.

Hvis de sætter det lidt i system, kan de have en online tænketank, som reagerer øjeblikkeligt.

Kundernes ideer

Men det er ikke bare politikere, der kan have glæde af masserne på nettet. Virksomheder, organisationer og myndigheder kan også, og nogle få gør det. De få er allerede klassikere i moderne kommunikationsrådgiveres lædermapper:

Dell Ideastorm og My Starbucks Idea.

Herhjemme hedder de Nykredits Tænk Nyt og Arlas Fremtidens Måltider.

Det er steder, hvor virksomhedernes kunder kan komme med ideer til nye produkter eller nye måder at gøre tingene på.

Man kan også stemme på andres ideer, så virksomhederne kan se, hvilke ideer der er populære.

Man holder masserne en armslængde væk

Og tænk, kunderne vil gerne komme med ideer. De vil gerne hjælpe en virksomhed, de holder af. De vil gerne have indflydelse. Og de er glade for, at virksomheden vil lytte til dem. De får en fornemmelse af, at kunderne faktisk betyder noget for virksomheden.

Der er dog stadig langt mellem eksemplerne. Man skulle tro, at de fleste politikere helst vil nøjes med at høre fra vælgerne på valgdagen, og de fleste virksomheder helst kun vil høre fra kunderne, når de står med pengene i hånden for at købe noget.

Man holder masserne en armslængde væk og hører kun fra dem via fokusgrupper, meningsmålinger og spørgeundersøgelser.

Det er langsomt, omstændeligt, dyrt og ikke altid effektivt. For de svarer kun på det, de bliver spurgt om.

Ida Auken spurgte ikke medarbejderen i Kommunernes Landsforening.

For det første var der ikke tid. For det andet kendte hun ham måske ikke. For det tredje ville hun formodentlig ikke have stillet det rigtige spørgsmål - han kom jo med et nyt argument, hun ikke havde tænkt på.

Ida Auken har forstået de nye medier - hun skal nok nå langt.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere