Er dine mål og tanker synkroniseret?

Klumme: Det er vigtigt, at kommunikationen er klar således at virksomhed, leder og medarbejdere har synkroniserede mål.

Artikel top billede

Det at kommunikere klart og præcist er en kunstart.

Det er en disciplin, som kræver træning og atter træning uanset erfaring, alder, titel, hudfarve eller køn.

Kommunikation er et mysterium, fordi vi mennesker er sammensat så fantastisk forskelligt.

Gennem vores opvækst og vores livserfaringer skaber vi filtre inde i vores hoveder, som til enhver en tid vil tolke, forvrænge og generalisere de budskaber vi hører og præsenteres for.

Det kræver et ansvar hos både "kommunikatoren" og "respondenten" at sikre sig, at budskaberne er forstået.

Specielt i denne tid, er det væsentligt, at kommunikationen er klar, således at virksomhed, leder og medarbejdere har synkroniserede mål.

Jeg hører ofte kandidater sige: "Når min virksomhed/leder gør sådan, er det nok fordi …"

Her har budskabet ikke været klart nok. Så starter fortolkningerne og forvrængningerne, som kan være vidt forskellige fra person til person.

Det skaber kaos og forvirring og medarbejdere, som ikke er associeret med virksomhedens mål.

Det er både legalt og en pligt, at du som "respondent" stiller spørgsmål og beder om uddybning, der hvor du er usikker.

De fleste virksomheder har en overordnet vision eller et mål, som der sigtes efter at nå.

Følgende underliggende punkter er fundamentet for, at målet bliver klart forståelig og forankret i organisationen. Punkterne kan bidrage til at visualisere målet, og gøre det mere operationelt og mindre abstrakt.

Gevinsten vil med stor sandsynlighed, blive succes og indfrielse af mål.

Her er dine mål

Omgivelser: Forestil dig, at du er i målet. Har omgivelserne ændret sig rent fysisk, de mennesker som er omkring dig. Hvad har virksomheden været igennem for at nå dertil? Hvornår er du i mål?

Adfærd:[/b] Har vores adfærd ændret sig i forhold til tidligere? Hvad har hver enkelt medarbejder gjort? Hvem gjorde en forskel?

Evner & færdigheder:[/b] Hvilke kompetencer bragte os i mål? Er der specielle ledere eller medarbejdere som fik uddelegeret eller selv tog nye ansvarsområder? eller som udviste specielle evner i rejsen til målet?

Værdier & overbevisninger:[/b] Hvad er blevet vigtigt for virksomheden og de ansatte? Hvad tror vi på? tror vi på det samme, som vi hele tiden har gjort? Hvordan er trivslen?

Identitet:[/b] Hvordan er vores identitet i målet? Hvordan ser omgivelserne på os? Hvordan har virksomhedens identitet beriget medarbejderne og virksomheden?

Når alle er visualiseret helt ind i målet eller visionen, starter planlægningen af de konkrete aktiviteter, som skal til for at nå dertil.

For nogen er dette jo banal lærdom, men ofte er det jo det simple, der virker.

Det er klart bevist, at jo mere vi er associeret med en vision eller et mål, jo mere medansvarlige bliver vi.

Rigtig mange er motiveret af at være med til at gøre en forskel - så lad dem dog.

Du som leder, lad dig blive inspireret af dine ansatte, og du som ansat, involver dig.

En tanke eller tolkning, som naturligt kan "rumle" i vores baghoveder, netop på grund af vores fantastiske "filtre", kan være: "Jeg er jo ikke blevet spurgt, så de er nok ligeglade med, hvad jeg mener".

Tro mig, alle elsker passionerede medarbejdere. Ergo vil de fleste lytte.

Som leder må du være åben. Det er ikke sikkert, at du er enig, men brug tid på at forstå din kollegas forslag.

Hvis du afslår, så gør det konstruktivt, således at du ikke dræber initiativet.

I tider med vækst, succes og medvind behøver vi måske ikke være helt så konkrete, som det med den seneste konjunkturudvikling er påkrævet.
Så næste gang du hører en sige:

"Det er helt tydeligt, at man bør gøre noget ved den sag", så spørg: Hvem? Hvad mener du? Ifølge hvem?

"Hvis din tænkning ikke er på linje med dine mål, vil din tænkning sejre" Så husk at få synkroniseret.

Jannie Kluge er stifter af Kluge & Partners, The Nordic Search Company.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S