It-chefens 2009: Bent Rasmussen, Mols-Linien

It-chefens 2009: Computerworld har spurgt en række it-chefer om, hvad de betragter som de største udfordringer i 2009. Læs her, hvad Bent Rasmussen fra Mols-Linien lægger mest vægt på.

Artikel top billede

Bent Rasmussen, Mols-Linien. Foto: Søren Holm/Chili (Foto: Søren Holm/Chili)

Hvilket it-projekt var det vigtigste for dig i 2009?

Det vigtigste har været automatisk billettering, som blandt andet er til gående. Projektet er færdigt og har været i drift i et stykke tid. Vi er glade for at kunne give kunderne muligheden for at reservere via internettet for derefter at køre i automaterne for selvbillettering, når de ankommer til havnene.

Bilisterne kan billettere sig selv med dankort, kreditkort og brobizzer. Vi samarbejder med Easy Go, som foregår på tværs af hele Norden, så alle brobizzer i Norden kan tages i vores anlæg.

Hvad bliver dit selskabs udfordringer til næste år?

Det bliver stadig at øge den høje service, så flere og flere ønsker at benytte os. Det er blandt andet automatisk billettering, kundepleje, når de ringer til Mols-Linien, og når de er om bord på vores skibe. Vi undersøger muligheden for at gøre det gratis for vores kunder at gå på internettet, da interessen for dette er meget stor.

Bliver næste år et vækstår, et fladt år eller et år med faldende kurver?

Det bliver ikke lige så stort et vækstår, som det har været i år, når det drejer sig om it-projekter. Vi har lavet meget i år og har brugt mange ressourcer.

Hvilke forandringer planlægger du i din afdeling i det kommende år?

Vi skal udskifte alle vores billetmaskiner. Da de er fra 1999, er de forældede, og det er ikke muligt at fremskaffe reservedele længere. Vi går i gang i januar, og det tager nok tre måneder, før vi er igennem processen.

Udskiftningen skal betyde større driftssikkerhed for kunderne, så det virker hver gang. Alt går hurtigere og er mere fleksibelt med det nye system.

Hvilke større investeringer planlægger du?

Udskiftningen af billetmaskinerne er en investering på en million kroner. Samtidig investerer vi i en opdatering af vores telefonsystem på omkring 700.000 kroner. Så overvejer vi at lave et reservationssystem på nettet for vores erhvervskunder, så de hurtigere kan reservere via en kundeportal. Vi forventer, at det hele kommer til at koste omkring to en halv million kroner.

Hvor ser du de største vækstmuligheder for din forretning i de kommende år?

Vi vil stadig automatisere så meget som muligt i hele billet- og reservations­systemet.

Hvilken it-megatrend anser du for at være den vigtigste i de kommende år?

Mobility er en trend, som går langt. For det er det, vi alle ønsker. Vi skal være mindre afhængige og skal kunne have det meste med os. Man er mere fri, når der er mulighed for opkobling på færgen og vores havneområde, eller når man sidder i ventesalen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job