Artikel top billede

Bent Rasmussen, Mols-Linien. Foto: Søren Holm/Chili (Foto: Søren Holm/Chili)

It-chefens 2009: Bent Rasmussen, Mols-Linien

It-chefens 2009: Computerworld har spurgt en række it-chefer om, hvad de betragter som de største udfordringer i 2009. Læs her, hvad Bent Rasmussen fra Mols-Linien lægger mest vægt på.

Hvilket it-projekt var det vigtigste for dig i 2009?

Det vigtigste har været automatisk billettering, som blandt andet er til gående. Projektet er færdigt og har været i drift i et stykke tid. Vi er glade for at kunne give kunderne muligheden for at reservere via internettet for derefter at køre i automaterne for selvbillettering, når de ankommer til havnene.

Bilisterne kan billettere sig selv med dankort, kreditkort og brobizzer. Vi samarbejder med Easy Go, som foregår på tværs af hele Norden, så alle brobizzer i Norden kan tages i vores anlæg.

Hvad bliver dit selskabs udfordringer til næste år?

Det bliver stadig at øge den høje service, så flere og flere ønsker at benytte os. Det er blandt andet automatisk billettering, kundepleje, når de ringer til Mols-Linien, og når de er om bord på vores skibe. Vi undersøger muligheden for at gøre det gratis for vores kunder at gå på internettet, da interessen for dette er meget stor.

Bliver næste år et vækstår, et fladt år eller et år med faldende kurver?

Det bliver ikke lige så stort et vækstår, som det har været i år, når det drejer sig om it-projekter. Vi har lavet meget i år og har brugt mange ressourcer.

Hvilke forandringer planlægger du i din afdeling i det kommende år?

Vi skal udskifte alle vores billetmaskiner. Da de er fra 1999, er de forældede, og det er ikke muligt at fremskaffe reservedele længere. Vi går i gang i januar, og det tager nok tre måneder, før vi er igennem processen.

Udskiftningen skal betyde større driftssikkerhed for kunderne, så det virker hver gang. Alt går hurtigere og er mere fleksibelt med det nye system.

Hvilke større investeringer planlægger du?

Udskiftningen af billetmaskinerne er en investering på en million kroner. Samtidig investerer vi i en opdatering af vores telefonsystem på omkring 700.000 kroner. Så overvejer vi at lave et reservationssystem på nettet for vores erhvervskunder, så de hurtigere kan reservere via en kundeportal. Vi forventer, at det hele kommer til at koste omkring to en halv million kroner.

Hvor ser du de største vækstmuligheder for din forretning i de kommende år?

Vi vil stadig automatisere så meget som muligt i hele billet- og reservations­systemet.

Hvilken it-megatrend anser du for at være den vigtigste i de kommende år?

Mobility er en trend, som går langt. For det er det, vi alle ønsker. Vi skal være mindre afhængige og skal kunne have det meste med os. Man er mere fri, når der er mulighed for opkobling på færgen og vores havneområde, eller når man sidder i ventesalen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere