Artikel top billede

Forbrugerne vil have mere af det samme

Klumme: Hvis man skal have succes med at lancere et produkt eller en teknologi på et modent marked, så skal det tilbyde en meget markant forbedring for at få forbrugerne til at skifte.

Jeg har før skrevet om long tail-effekten; teorien om at blockbustere og one-size-fits-all produkter vil miste betydningen på markedet, og at vi i stedet er på vej mod et langt mere mangfoldigt forbrug.

Well, her er et argument for det modsatte: Der er meget stærke mekanismer, som tvinger markedet i retning af nogle få producenter og stadig mere omfattende globale standarder og platforme.

Der er ikke noget specielt ny­skabende i dem; Jesus var allerede ­inde på effekten i Matthæusevangeliet: Den som meget har, skal mere gives.

I lidt nyere tid har den amerikanske økonom W. Brian Arthur kortlagt mekanismerne - her er nogle af dem:

Jo mere af et produkts værdi, som er baseret på viden, snarere end materialer, fysisk produktion eller distribution, des større er fordelen ved at sælge til mange. Det kan koste mange millioner at producere den første CD med et nyt stykke software - men den ekstra omkostning ved at producere hver af de følgende CD'er, der sælges, er yderst begrænset.

Specielt inden for informations- og kommunikationsteknologi ser man "network-effekten". Jo flere der bruger det samme produkt, des større værdi har det for brugerne. Jo flere der har e-mail, des nyttigere er systemet for alle - og på samme måde er det med Microsoft ­Office eller profiler på Facebook.

Endelig er folk utilbøjelige til at skifte til en ny teknologi eller et andet fabrikat, når først de har investeret tiden i at lære en teknologi at kende. Det er meget lettere at udskifte sin telefon eller sit kamera til en ny af samme slags, hvor man kender betjeningen og umiddelbart kan overføre sine indstillinger.

Alt i alt, betyder de tre drivkræfter en meget kraftig tendens i retning af monopoler og ensartethed - det kaldes også 'lock-in'.

Nye produkter skal være markant bedre

I teorien skulle vi altså gå imod én løsning i hver genre: Én søge­maskine: Google, én global online boghandel: Amazon, én online auktion: eBay, ét leksikon: Wikipedia, ét sprog: engelsk, én browser, én kort-service, ét metaverse, der samler alle sociale services…

Det kan altså godt være, at forbrugerne kan vælge fra en lang hale af obskure nicheprodukter, og det er også tydeligt, at langt flere har fået redskaberne til selv at produce­re og udbyde produkter via nettet. Men variationerne udspiller sig på nogle ganske få, globale platforme.

W. Brian Arthur har brugt observationer fra biologi og fra evolution i sin forskning. Når et nyt marked eller en ny teknologi opstår, er der en periode, hvor tingene 'gærer'.

Det er endnu umuligt at sige, hvilken teknologi, der vil blive dominerende. Da bilen blev opfundet, var der eksempelvis en årrække, hvor dampmaskiner, el-motorer og forbrændingsmotoren kæmpede om pladsen. Men på et tidspunkt får en af spillerne tilstrækkelig godt fat i brugerne til, at lock-in effekterne kan gøre sig gældende - og de ­virker selvforstærkende.

Som W. Brian Arthur påpeger, så er den teknologi, der løber med det hele, ikke nødvendigvis den objektivt bedste. Der kan meget vel være bedre løsninger i feltet.
Det afgørende var blot at være den første teknologi der opnår den kritiske masse af brugere. Og hvad kan man lære af det?

Hvis man skal have en chance med at lancere et produkt eller en teknologi på et modent marked, så skal det tilbyde en meget markant forbedring for at få folk til at skifte.

Og når markedet stadig 'gærer', handler det først og fremmest om at få folk i gang med at bruge ens produkt - om man så skal give det væk.

Peter Hesseldahl er journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere