Artikel top billede

Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Klø igen når krisen kradser

Klumme: Det har aldrig har været lettere af komme på andres læber, hvis man har de rigtige projekter. Visioner, der virker, vækker opsigt.

Hvis man kunne beskatte pessimisme og brug af ordet "krise", ville disse ugers meget omtale skattereform aldrig have været i nærheden af underfinansiering. Tværtimod.

Alle, der følger mediernes nyhedsstrøm, ved, at konjunkturerne er på retur. Bortset fra børne-tv og direkte sport er krisesnak nærmest uundgåelig.

Derfor er det også et utaknemmeligt job at skrive en klumme om medier i disse tider.

Utaknemmeligt, fordi det kræver mere end almindelige doser af lykkepiller for at kunne se de lyse sider i udviklingen i øjeblikket. Men de findes!

Både de lyse sider og eksempler på medarbejdere, hvor smilerynkerne i perioder motioneres mere end de bekymrede rynker i panden.

For mange byder krisen også på muligheder, som nogle har held med og overskud til at udnytte.

Finanskrisen og bankernes tilbageholdenhed er gift for innovative igangsættere. Men den er også en mulighed for etablerede virksomheder.

I højkonjunkturer udfordres man af originale ideer fra mindre, fremadstormende selskaber. Nu, hvor der er mere kamp om finansieringen, er der plads til nye initiativer - virksomhedens egne eller måske ansættelse eller partnerskab med nyt talent.

Muligheden har aldrig været større.

Det er igen blevet nemmere at få fat i de gode medarbejdere, og man får nu op til flere gode ansøgere, når man slår en stilling op.

Når den gode kampagne eller lancering bliver aktuel, er man som annoncør sikker på plads i reklameblokkene i primetime og på at komme forsiden af de gode websites.

I højkonjunktur går de fleste solo og jagter egen vækst. Men i udfordrende tider bliver samarbejdspartneres styrke og potentiale mere synlige og efterspørgslen efter partnerskaber tager til.

Danmark skal samles om at løfte musik-økonomien

Musikbranchen, som jeg selv er en del af, har lige taget initiativ til at etablere en Musikzone, hvor ambitionen er at samle Danmark om at løfte både musik og oplevelsesøkonomi markant de kommende år.

Krisen kan i den grad bruges til at tænke i nye baner, og forhåbentlig vil vi se mange spændende partnerskaber hvor synergi udnyttes på tværs af fag og branche.

Det handler i høj grad om at være mulighedsorienteret i disse dage og se, hvad der kan lade sig gøre frem for at lægge sig ned og spille døde.

Virksomheder, der tager deres egen medicin og skruer op for innovation og udvikling af eksisterende markeder, vil opleve, at det aldrig har været lettere af komme på andres læber, hvis man har de rigtige projekter. Visioner, der virker, vækker opsigt.

Blandt samarbejdspartnere, i branchen og - først og fremmest - i medierne.

Alle sukker vi efter gode ideer og positive inspirationskilder. Derfor: Få skuffeplanerne ud af skrivebordet og frem i lyset. Til gavn for din egen bundlinje og alle andres arbejdsglæde.

Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere