E-købmænd bør være på Twitter og Facebook

Klumme: Sociale medier er en af fremtidens måder at sælge varer på. Facebook og Twitter er allerede nu rigtig store medier, hvor e-købmænd bør være med.

Artikel top billede

Sociale medier som Facebook, Twitter, MySpace og Linked­In kan man som e-købmand bare ikke ignorere længere. De vokser eksplosivt, og Facebook alene har pt. godt to millioner danske profiler, så det gør faktisk Facebook til et af Danmarks største medier.

Twitter er endnu ikke så stor, men tro mig, det bliver den: Mens jeg sidder og skriver til dig, ser jeg amerikansk ­fjernsyn, og jeg tror ikke, der går en time, uden at Twitter bliver nævnt.

Jeg tror, næsten alle amerikanske nyheds­programmer bruger den, så man kan stille spørgsmål til studiet med mere, og der er vist efterhånden ikke en politiker eller kendt forretningsmand med respekt for sig selv, der ikke Twitter. Så det griber om sig, det skidt.

Mange e-købmænd mener, at de sociale medier blot er tidsrøvere, og at man ikke kan tjene penge på dem, men der er jeg meget uenig. Der er ingen tvivl om, at man kan bruge ufattelige mængder af tid på dem, og den tid kan også nemt være spildt.

Men gør man det rigtigt, så er sociale medier et fantastisk værktøj til at komme meget tættere på sine kunder og skabe den uendeligt vigtige tillid til butikken, som så igen fører til, at man sælger flere varer.

Facebook er langt det største sociale medie i Danmark, og det er her, du bør starte. Du har sikkert allerede en almindelig profil, men hvis du ikke har fået lavet en sådan, så start der og leg med det nogle dage.

Når det er gjort, så sørg for at oprette en 'Facebook Side'. Den kan du lave inde fra din almindelige profil. Med en Facebook Side kan du lade folk blive fans af din forretning og løbende sende dem reklamer og budskaber. At få fans kan være en udfordring, men Cult Cola gav for eksempel en krone per person, der blev fan, til "Støt brysterne", og det gav dem 7.000 fans, som de nu kan kommunikere med.

Reserver din virksomheds navn

Twitter er det man kalder et 'mikro-blogging-værktøj'. Man kan skrive beskeder på maksimalt 140 tegn, og de beskeder kommer ud til de mennesker, der har valgt at abonnere på dem. Man kan så selv abonnere på de mennesker, man finder interessante at følge med i, hvad de laver. Det hele minder lidt om en gammeldags Reuters Terminal, dog med lidt mere blandet indhold.

Jeg bruger Twitter til at holde mig opdateret med spændende personer som Richard Bransson, Guy Kawasaki og mange andre entreprenører. Dertil skriver jeg selv lidt indhold, som pt. mere end 800 mennesker følger med i. Det gør, at jeg kan sælge flere billetter til mine foredrag og flere eksemplarer af min bog, E-pusher.

Hvis du vil være med, hvor det sker, og gøre dig dine første erfaringer med en af fremtidens måder at sælge varer og serviceydelser på, så skynd dig at reservere din virksomheds navn, det vil jo være ærgerligt, hvis det bliver taget af en anden.

Martin Thorborg på Facebook.

Martin Thorborg på Twitter.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S