Nyhedsbreve er krogen på din e-fiskestang

Klumme: Mange af besøgene på dit website er ren og skær tilfældighed. Men hvis du tilbyder kunden et gratis nyhedsbrev, er du næsten sikker på, at de kommer igen. Helt bevidst.

Artikel top billede

Mange mennesker, der rammer ned i din butik via en søgemaskine, eller hvordan de nu er endt der, er slet ikke kommet der, fordi de som udgangspunkt er villige til at handle eller købe.

Det kan være en person, der sidder i arbejdstiden og surfer efter noget arbejdsrelateret og med de søgeord, vedkommende har brugt, ramler ind i din butik, der sælger noget, som personen måske enten er uinteresseret i, måske lidt interesseret i eller måske kan bruge i en helt anden sammenhæng, men slet ikke er klar til at tage action på.

Det kan være, vedkommende sidder og søger på "eksport, Spanien" og lige pludselig ramler man ind i et rejsewebsite med rejser til Spanien. Det var slet ikke det, hun havde tænkt på. Men måske sidder den person privat og overvejer at tage på ferie.

Websitet interesserer brugeren, men hun bliver meget let distraheret, da formålet med søgningen var et helt andet.
Så igen, her er det uhyggeligt vigtigt, at man slår en klo i hende, og det er nyhedsbrevet bare perfekt til.

En måde at gøre det på er, at man på et prominent sted på sin forside skriver "Få vores gratis nyhedsbrev, som fortæller om gode tilbud m.m.", så vil man få fat på rigtig mange af de mennesker, som dumper ned på siden uden egentlig at have forsæt til det.

De siger: "Nå ja, jeg tilmelder mig og ser, hvad der sker, så får jeg minimum et nyhedsbrev og kan huske det her site til en anden gang".

En mere aggressiv måde at gøre det på er, at lave en popup eller en "Floating banner" altså en reklame for nyhedsbrevet, der enten popper op i et selvstændigt browservindue, eller et banner, som "flyder" rundt på siden.

Det er helt klart ikke noget, brugerne er specielt vilde med, men det giver fantastiske resultater. Et site med fornuftig trafik, kan nemt samle 20-30 adresser sammen om dagen, og det er det rene guld!

Det gør vi for eksempel på Amino.dk, og det giver super resultater.

Så du skal overveje, om den irritation, dine brugere oplever, bliver opvejet af den effekt, en større nyhedsbrevs-database har. Mine erfaringer er, at det ofte kan betale sig at irritere folk lidt på kort sigt, de glemmer det hurtigt igen, og så har du deres adresse og kan sælge til dem senere.

Men hvad er så effekten? Et slag på tasken så vil jeg tro, at godt 50 procent, der besøger et givent website, kommer der ved en fejl. Hvis man kan få 10 procent af dem til at modtage et nyhedsbrev og igen gøre 25 procent af dem til kunder senere, så kan det nemt blive til en ganske god omsætningsstigning.

Så vær meget opmærksom på, at mange af dine besøgende ikke lige nu er potentielle kunder, men på sigt kan de blive det, og det er spild af marketingkroner ikke at få dem på krogen, for en dag så køber de!

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S