Artikel top billede

Sådan vender du den dårlige krisestemning

Klumme: Bevar fællesskabsfølelsen og det gode arbejdsmiljø i krisetider som disse.

Når man som virksomhedsleder vil sine medarbejdere det allerbedste, bør fokus på det gode arbejdsmiljø - både det fysiske og det psykiske - være en absolut topprioritet.

Især i krisetider som disse! Vi opererer i en branche i forandring, og 2009 vil for mange være præget af nedskæringer, hvilket kræver, at rammerne er i orden.

Mange har måttet indlede året med fyringer og andre nedskæringer, og det skaber utryghed blandt medarbejderne. En strømlinet forretning og kolleger, der mangler, kan skræmme medarbejderne, men det er også en unik chance for at gøre op med gamle vaner.

Den dårlige stemning kan vendes til fighterånd, hvis vi tager medarbejderne, og det de nye arbejdsvilkår betyder for dem, alvorligt.

Medarbejderne ved jo godt, at den ekstra indsats skaber resultater, og dermed reducerer risikoen for yderligere nedskæringer. Derfor er det afgørende, at vi bakker dem op og sørger for, at arbejdsmiljøet inspirerer og skaber arbejdsglæde.

Arbejdsglæde kan være mange ting, og der er mange holdninger til, hvad der er vigtigt, når det gælder det gode arbejdsmiljø. Men gode fysiske rammer er alfa og omega for de fleste.

Det er fuldstændig som med Maslows behovspyramide: Hvis fundamentet - så som ordentlig mad og gode arbejdsredskaber - suppleres med åbenhed, kommunikation og dialog og krydres med faglige udfordringer og fejring af succeser, er der rigtig gode muligheder for, at virksomheden sammen med medarbejderne kan udvikle og forbedre forretningen.

Alle fortjener en værdig exit

Kombinationen af gensidig respekt, fornuftige rammer samt gode karrieremuligheder danner grobunden for arbejdsglæde og et succesfuldt arbejdsmiljø. Det betyder blandt andet hensyntagen og opbakning, når vi er nødsaget til at opsige kolleger.

Eksempelvis tilbyder vi altid at afholde afskedsreceptioner for de medarbejdere, som vi af forskellige årsager har måttet sige farvel til. For de er jo på ingen måde dårlige mennesker.

Både opsagte og tilbageværende kolleger skal have mulighed for at sige ordentligt farvel samt ønske hinanden god vind. Ingen skal sniges ud af virksomheden og alle fortjener en værdig exit.

Samtidig må vi også erkende, at branchen og kulturen i mange danske it-virksomheder er performance-drevet, og det stiller særlige krav til vores medarbejdere.

Arbejdsdagen er fleksibel, men på samme tid også krævende, fordi det personlige ansvar er omfattende. Derfor skal vi være åbne om vores forretningsmæssige mål og forventninger til hinanden - især når vilkårene er under løbende forandring.

En åben og kommunikerende virksomhedskultur skaber fælles mål og får fighterånden til at spire, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er sammenholdet, der skal bære os igennem svære tider.

Krise eller ej - det handler om at fastholde fællesskabsfølelsen, fordi fællesskabet om arbejdet er en stor del af meningen med det at gå på arbejde. Det gør vi blandt andet ved at fejre, når det går godt og ved at være ærlige, når det går dårligt - samtidig er vi også ærlige omkring, hvilken betydning det får for virksomheden og medarbejderne.

Lad fællesskabsfølelsen og arbejdsglæden være drivkraften bag det gode arbejdsmiljø, og sørg for gode rammer, der motiverer og skaber tryghed.

Arbejdsmiljøet er - lige som virksomheden - dynamisk, og kun når baglandet er i orden, har man overskuddet til at give den en ekstra skalle samt til at byde ind med den rette fighterånd.

Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere