Artikel top billede

Intranet-communities - fra opslagstavle til Facebook

Klumme: Intranettet er en oplagt mulighed for intern kommunikation. Men hvordan får man medarbejderne til at interessere sig for, hvad der foregår på intranettet? Få gode bud her.

I en tid hvor finanskrise og globalisering tranformerer virksomheder og markeder, kræver det i stadigt højere grad innovative og kreative medarbejdere at skabe de produkter og services, der skal sikre virksomhedens overlevelse.

Men både innovation og kreativitet indeholder det samme grundstof: Viden. Relevant viden. Nødvendig viden.

I mange år havde man den såkaldte "opslagstavle" i kantinen, hvor ledelse, personaleforening m.fl. kunne kommunikere til medarbejderne om, hvad der foregik i virksomheden.

Fra midten af 1990'erne blev e-mailen den foretrukne kommunikationsform til medarbejderne og medarbejderne imellem.

Udviklingen går dog i retning af at etablere intranets, der som virksomhedens officielle interne kommunikationsplatform skal erstatte den ofte omsiggribende og desværre ofte irrelevante e-mail-kommunikation.

Dog har de fleste virksomheder svært ved at fastholde medarbejdernes aktivitetsniveau på intranettet.

Især på områder, der rent faktisk er med til at skabe og fastholde værdi i virksomhederne, eksempelvis facilitere relevant og ensartet kommunikation på tværs af hele organisationen, samarbejde og videndeling på tværs af projekter og lignende.

Analyser viser, at kantinemenuen og telefonbogen stadig er de funktionaliteter, som bruges og efterspørges mest på virksomhedens intranet, mens den værdiskabende videndeling og kommunikation stadig foregår per e-mail - eller i bedste fald i afgrænsede online "projektrum".

Virksomheders stadigt udbredte anvendelse af e-mailen skyldes, at den information, der modtages via denne kanal, som udgangspunkt opleves som personlig.

Det betyder, at en e-mail vurderes relevant i forhold til det arbejde eller det projekt en medarbejder er en del af. Men megen værdifuld viden ligger af selvsamme grund ofte og gemmer sig i medarbejdernes indbakker.

Hvorfor ikke sikre, at den er forankret i virksomheden og tilgængelig for alle medarbejdere?

Hvordan gør man intranettet attraktivt?

Virksomheder har i stigende grad brug for en kommunika­tionsplatform, der optimerer den interne kommunikation, således at den relevante og nødvendige viden flyder derhen, hvor den kan omsættes til innovation og kreativitet og dermed værdi for virksomheden.

Tænk på dine medarbejdere som ligeså kræsne over for din kommunikation, som dine kunder og forbrugere er generelt.

Et intranet skal målrettes den enkelte medarbejder, og man kan tage ved lære af eksempelvis Facebook.

På Facebook væger man selv den information, man ønsker at modtage. Man vælger selv sit netværk, tilmelder sig relevante interessegrupper, mikroblogger selv og responderer på relevante mikroblogs.

Derved skabes dialog og videndeling på tværs af ens netværk.

Tænk derfor community-tankegangen ind i virksomhedens intranet. Forestil dig, at du logger ind på intranettet om morgenen.

Du ser, hvad dine kolleger har foretaget sig, hvad de arbejder med nu og deraf også, hvor du eventuelt kan bidrage med relevant viden.

Der vil være en oversigt over dine projektaktiviteter, dine seneste dokumenter, dine ratings på problemløsning postet af kolleger og dine seneste e-mails og så videre.

Ud over et bedre informationsflow i virksomheden, kan en øget og daglig brug af intranettet give virksomheden mulighed for at måle på aktivitets-/samarbejdsniveauet og gøre det til en aktiv del af medarbejderudviklingen; at blive bedre til at samarbejde og dele sin viden.

Et community-baseret intranet vil være et opgør med endeløs e-mail-kommunikation og den elektroniske "opslagstavle", som mange intranet i dag er endt som og vil i stedet være et innovativt skridt hen imod en langt bedre udnyttelse af virksomhedens videnkapital og effektivisering af arbejdsgange ved hjælp af funktionaliteter og tankegange, som de fleste af os allerede i dag kender fra internet communities som Facebook, LinkedIn, Twitter med flere.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere