Mål effekten af social media marketing

Klumme: De sociale medier er oplagte til crowd sourcing af forretningsfunktioner. Men hvordan måler man effekten?

Artikel top billede

Nike og Starbucks gør det, Obama mestrer det, og Martin Thorborg er også med på vognen.

Web 2.0 og sociale medier gør det muligt at crowd source traditionelle forretningsfunktioner til brugerne - altså inddrage brugerne i forskellige forretningsdiscipliner.

Obama crowd sourcede sine fundrasing- og PR-aktiviteter. Starbucks crowd sourcer udviklingen af butikskoncepter og produktudvikling, og en lille håndfuld andre frontløbere udnytter på tilsvarende vis de sociale mediers hotline til brugerne med stor kreativitet.

Flere og flere virksomheder får øjnene op for de sociale medier, som både er økonomisk attraktive og giver mulighed for brugerinvolvering på et plan, vi ikke har set før.

Logoer og rå produktbillede

Nogle gør logoer og rå produktbilleder tilgængelige, så brugerne kan skabe deres egne reklamer og distribuere dem ud i markedet via YouTube, Facebook, virale film og så videre.

Men man kan også tage et strategisk valg og bruge de sociale medier til crowd sourcing af flere forretningsfunktioner som kundeservice, produktudvikling og PR.

Fælles for størstedelen af virksomhederne - både dem der har taget skridtet fuld ud, og dem der stadig eksperimenterer - er, at de kan se potentialet i de sociale medier, men har svært ved at lave en seriøs investering, fordi de ikke kan illustrere den konkrete værdi i projekterne.

I den seneste "Social Media Marketing Industry Report" svarer 900 respondenter, at ud over valg af medie, så er effektmåling den største udfordring med social media marketing.

For hvordan kvalificerer man den dialog, som en viral kampagne afføder?

Hvordan værdisætter man, at bloggere og journalister omtaler virksomhedens aktiviteter og produkter positivt?

De fleste virksomhedsledelser vil kræve tal på forventninger og afkast, inden de afsætter budgetter og medarbejderressourcer til de nye initiativer, og derfor er det vigtigt at kunne måle og evaluere udbyttet af social media marketing.

Text mining er vigtigt

Det kan lade sig gøre, men kræver, at man er i stand til at omsætte den dialog, der foregår i communities, på blogs og lignende til strukturerede data, som kan analyseres og kvantificeres.

Man kommer derfor ikke uden om statistiske text mining-værktøjer, når man skal skabe struktur i de sociale mediers ustrukturerede univers.

Mange it-medarbejdere vil nikke genkendende til text mining.

Men text mining er ukendt land for de fleste marketingafdelinger, og det er et problem, for hvis virksomheden vil arbejde strategisk med social media marketing, er der ingen vej uden om text mining.

Mining-værktøjerne kan give et systematisk overblik over, hvem der linker til hinanden i et community, hvordan forskellige grupper af brugere i community'et hænger sammen, hvem der taler positivt og negativt om virksomhedens produkter og så videre.

Ved at kategorisere brugerne ud fra denne type parametre får virksomheden et stærkt afsæt for mikrosegmentering og CRM samtidig med at fundamentet for effektmåling skabes.

De sociale medier er af natur anarkistiske, hvilket er deres store styrke. Men skal virksomheden arbejde strategisk i det sociale medieunivers, er det nødvendigt at skabe struktur i kaos.

For nogle lugter det måske af overvågning og utidig indblanding, men allerede nu oversvømmes blandt andet Facebook af irrelevante reklamer og trickquizzer, og virksomhedernes interesse for dette højpotente miljø vil næppe falde.

Text mining er faktisk et redskab til at minimere støjen og målrette budskaber, så den enkelte bruger kun eksponeres over for absolut relevant information.

Daniel Aunvig er forretningsrådgiver i SAS Institute.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job