Artikel top billede

Stein Bagger blev i byretten i Lyngby idømt syv års fængsel for sin svindel for op imod en milliard kroner. En dom, som ikke bliver anket. Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen

It-branchen lagde scene til en af danmarkshistoriens største erhvervsskandaler. I dag lidt over et halvt år efter IT Factory-sagen brød ud, er det tid til at gøre status. Hvad er læren?

Stein Bagger er idømt syv års fængsel for svindel for op imod en milliard kroner og tre øvrige personer er sigtet i sagen, mens bestyrelsen og KPMG kan se frem til krav om erstatning fra kreditorer. Men har branchen overhovedet lært af sagen?

Hos it-giganten IBM, der har tabt i omegnen af 150 millioner kroner på svindlen, understreges det, at man fortsat kan stole på hinanden i branchen.

"IBM har omkring 200 business-partnere i Danmark, og historisk har vi set forsvindende få eksempler på bevidst svindel," siger pressechef Carsten Grønning fra IBM.

"Når det er sagt, så tror jeg, at alle, som har været ramt af Stein Baggers svindel, har lært af sagen," siger han.

IBM ønsker dog ikke at fortælle offentligheden, hvad selskabet konkret har lært eller ændret internt.

It-giganten blev misbrugt som skjold over for nysgerrige partnere, journalister og medarbejdere, der undrede sig over, hvor IT Factorys penge kom fra. Og helt frem til retssagen brugte Stein Bagger IBM i sine forklaringer. Men i stedet for offentligt at gå ud og irettesætte IT Factory og Stein Bagger roste IBM selskabet ved flere lejligheder.

Sund fornuft

Tilbage i 2007 sendte direktør Bo Svensson fra det lille firma Convergens ellers advarselsmail til IBM, IT Factorys daværende bestyrelsesforrmand Asger Jensby og bloggeren Dorte Toft om at IT Factorys succes var for god til at være sand.

Convergens er partner til IBM ligesom IT Factory var det. Hverken IBM eller Asger Jensby tog tilsyneladende advarslerne alvorligt - i hvert fald fortsatte svindlen i IT Factory en rum tid endnu.

Bo Svensson mener i dag, at der ikke er en generel lære af sagen, men mange er blevet mindet om at lytte mere til deres kritiske sans.

"Et forretningssystem kan kun fungere baseret på en grundlæggende tillid, og den vil der altid være enkelte der svigter, men jeg håber dog at der er mange der er blevet mindet om, at hvis tingene ser ud til at være for gode til at være sande, bør den kritiske sans omgående slås til, og at man ikke stopper, før der er afgivet tilfredsstillende svar på ens spørgsmål," siger Bo Svensson.

Samme holdning har it-fagforeningen Prosa.

"Bagger-sagen har vel endnu engang husket os på, at vi skal holde fast i vores sunde fornuft og skepsis, når virksomheder ud af det blå tjener store penge på diffuse produkter," siger formand Niels Bertelsen fra Prosa.

Han peger samtidig på, at it-branchen har det med at tiltrække en bestemt type forretningsfolk.

"Det har siden 1990'erne været meget tydeligt for folk i it-branchen, at it åbenbart også tiltrækker en række fantaster med ønske om hurtige gevinster," siger Niels Bertelsen.

Bør gribe i egen barm

Samtidig understreger Prosa, at medarbejderne hos IT Factory ikke har haft en jordisk chance for at vide hvad der foregik.

"Omvendt kan det være uhyre vanskeligt at gennemskue direkte kriminelle handlinger og vores medlemmer som har været ansat i IT-Factory, har ikke haft en jordisk chance for at få øje på, hvad det i virkeligheden var for et projekt, Stein Bagger byggede op med IT Factory," siger Niels Bertelsen.

Han forklarer, at medarbejderne havde et produkt med potentiale under udvikling, tillidsfulde investorer, og lønnen faldt til tiden.

"Så i den sammenhæng har det været vanskeligt for den enkelte medarbejder at opdage, ja endog bare at få en mistanke om, at der var noget galt," siger formanden.
Hos ITEK under Dansk Industri mener direktør Tom Togsverd, at revisorne fra KPMG bærer et stort ansvar.

"Jeg mener ikke, at Stein Bagger sagen er en specifik it - eller ITEK-sag. Hvis nogen skal gribe i barmen, må det være de revisorer, der har blåstemplet regnskaber, der efterfølgende har vist sig ikke at være det papir værd, som de er skrevet på," siger Tom Togsverd.

Han ærgrer sig over, at det sker i it-branchen fordi det smitter negativt af, så mange nu associerer it med fup og svindel.

"ITEK-virksomheder bør - som alle andre virksomheder - bruge sund fornuft og sikre sig, at der er realiteter bag, når man indlader sig med nye forretningspartnere - navnlig når engagementet når et vist niveau. Men vi kan ikke selv påtage os at "lege" revisorer og dyneløftere. Det har vi revisorstanden til - og den må vi kunne stole på," understreger Tom Togsverd.

"Derfor må eftertanken efter Stein Bagger-sagen først og fremmest vedrøre revisorbranchen - og til dels også de leasingselskaber, der ukritisk har givet endog meget store leasing-engagementer," siger direktør fra ITEK.

Strammer op

Hos KPMG afviser man kritikken fra ITEK.

"Jeg synes nok, at ITEK er lidt hurtige med "dommen" over revisorerne. Indtil nu er alene Stein Bagger dømt, og jeg synes, at offentligheden i den forbindelse fik indsigt i, at revisorerne også var blevet bedraget. Vi har haft en dialog med kurator om påståede faglige fejl. Det har vi ikke kunnet blevet enige om, hvorfor vi nu må tage en retssag om det," siger seniorpartner Jesper Kofoed fra KPMG.

Udadtil har KPMG hævdet, at alt er kørt efter bogen. I et skriftligt svar til Computerworld udtaler selskabet sig i mere generelle termer, når det gælder læren af sagen.
"Vi har helt bestemt oplevet, at sagen generelt har været med til at skærpe fokus på besvigelser," siger Jesper Kofoed.

Han forklarer, at der har været skærpet fokus på, blandt andet hvorvidt leasingkontrakter er blevet korrekt behandlet.

"Disse forhold har haft betydning for gennemførelsen af vores revisioner og har i en række tilfælde medført skærpede dokumentationskrav," fortsætter han.

Hos Danske Bank har man strammet op som direkte følge af skandalen.

"Vi har gået vores interne procedurer efter i sømmene og strammet op, hvor det har været nødvendigt. Vi har gjort det sådan, at vi ikke gør tingene besværlige for alle vores kunder," siger pressechef Anders Klinkby Madsen fra Danske Bank.

"For en enkelt kundes bedrageri skal ikke ødelægge det for andre kunder," siger han.

Pressechefen understreger, at IT Factory som alle andre kunder også har skullet fremvise regnskab og budgetter.
"Men desværre er vi blevet snydt," siger Anders Klinkby Madsen.

Under retssagen mod Stein Bagger kom det frem, at flere banker har været overordentlig ivrige efter at låne it-direktøren penge. Men selv firmaer, der ikke har været så ivrige som bankerne for at låne penge ud, som it-giganten HP, der blev snydt for 32 millioner kroner, ser man procedurerne efter i sømmene.

"Vi lærer selvfølgelig hele tiden af alle de aktiviteter, som vi er involveret i, og kigger løbende på at optimere og forbedre vores processer ud fra de input vi får," siger kommunikationschef Henrik Kirkeskov fra HP.

Han konstaterer dog samtidig, at man simpelthen ikke kan gardere sig mod alt.

"Men man vil aldrig kunne gardere sig 100 procent mod decideret svindel og forfalskninger," siger han.

Mavefornemmelser

Andre har stået på sidelinjen og haft en mavefornemmelse af at noget var galt, men ikke råbt vagt i gevær. En af dem er storinvestor Ib Kunøe, som Stein Bagger tilbød et samarbejde, men som Ib Kunøe blankt afviste.

"Jeg har lært, at man skal tage sine egne alarmklokker alvorligt. Lyver folk for dig, skal man erkende, at det er mærkeligt og handle i stedet for bare holde sig væk fra dem, hvis de fortsat er i branchen," siger Ib Kunøe til borsen.dk. Ib Kunøe roste sammen med IBMs Lars Mikkelgaard-Jensen IT Factory, da selskabet blev kåret af Computerworld sidste år, hvor selskabet også blev kåret af Børsen.

"Sagen om IT Factory og Stein Baggers svindel har først og fremmest gjort det meget, meget synligt, at vi altid klart og tydeligt skal beskrive it-virksomheders produkter og kunder," siger chefredaktør Jan Horsager fra Computerworld.

"Omvendt skal vi ikke lade os skræmme af vores egen skygge. For godt nok fik IT Factory rosende omtale i Top 100. Men da læserne bad os kigge kundeeksemplerne efter en gang til, så gjorde vi det og fortsatte arbejdet med at finde dokumentation for, hvad der foregik i IT Factory, sammen med Dorte Toft," siger Jan Horsager.

Det førte siden til en serie kritiske artikler inden skandalen brød ud for lidt over et halvt år siden.

IBM's svar


Lars Mikkelgaard-Jensen, administrerende direktør IBM. Foto: Torben Klint

IBMs direktør Lars Mikkelgaard-Jensen roste inden IT Factory-skandalen brød ud selskabet som "visionært og kreativt".

Selvom IBM har lært af Bagger-sagen vil man ikke konkret ud med hvad man har lært.

IBMs pressechef Carsten Grønning svarer således på spørgsmålet om hvad læren har været for IBM:

"IBM har omkring 200 business partnere i Danmark, og historisk har vi set forsvindende få eksempler på bevidst svindel."

"Vores oplevelse er, at der generelt er en høj etik, og at man grundlæggende kan stole på hinanden i den danske IT-branche."

"Når det er sagt, så tror jeg, at alle som har været ramt af Stein Baggers svindel har lært af sagen."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

Prosas svar





Niels Bertelsen, formand Prosa. Foto: Hung Tien Vu/Prosa

Fagforeningen Prosa har haft flere medlemmer blandt de ansatte hos IT Factory.

Formand Niels Bertelsen fra Prosa fortæller her om sin opfattelse af Bagger-sagen:

"Det er nok vanskeligt nøjagtigt at sige hvad Bagger-sagen har lært it-folk og branchen i det hele taget. Det har siden 1990'erne været meget tydeligt for folk i it-branchen, at it åbenbart også tiltrækker en række fantaster med ønske om hurtige gevinster."

"Der har gennem tiderne været mange vellykkede projekter, hvor personer på relativt få år har opbygget virksomheder med kæmpe indtjeninger, som har været handlet til enorme priser. Det er klart at it dermed også har tiltrukket folk, der har troet at de kunne score en nem og hurtig gevinst."

"Hele denne forventning til store gevinster, har været med til at blæse varm luft i den såkaldte it-boble, som blev bygget op fra midt i 1990'erne til den braste i 2001. Branchen var godt klar over at der var problemer i vente dengang og det har vel præget branchen lige siden, at man skal være skeptisk overfor unaturlig vækst baseret på håbet om fremtiden frem for sund vækst, hvor den faktiske indtjening har dannet grobund for væksten."

"Bagger-sagen har vel endnu engang husket os på at vi skal holde fast i vores sunde fornuft og skepsis, når virksomheder ud af det blå tjener store penge på diffuse produkter."

"Omvendt kan det være uhyre vanskeligt at gennemskue direkte kriminelle handlinger og vores medlemmer som har været ansat i IT-Factory, har ikke haft en jordisk chance for at få øje på hvad det i virkeligheden var for en projekt Stein Bagger byggede op med IT-Factory. De havde et produkt med potentiale under udvikling, tillidsfulde investorer og lønnen faldt til tiden. Så i den sammenhæng har det været vanskeligt for den enkelte medarbejder at opdage, ja endog bare at få en mistanke om, at der var noget galt."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

Bo Svenssons svar

Helt tilbage i 2007 sendte it-direktør Bo Svensson mails til Asger Jensby, IBM og Dorte Toft.

Heri stillede han overordnet spørgsmålstegn ved IT Factorys succes, der var for god til at være sand.

Han oplistede en række forhold omkring IT Factory, som han ikke mente hang sammen.

Her følger Bo Svenssons kommentar til læren af skandalen:

"Jeg tror ikke at der er en generel lære at uddrage som sådan, for vi har jo set ligende sager før og vi vil se det ske igen."

"Et forretningssystem kan kun fungere baseret på en grundlæggende tillid og den vil der altid være enkelte der svigter, men jeg håber dog at der er mange der er blevet mindet om, at hvis tingene ser ud til at være for gode til at være sande, bør den kritiske sans omgående slås til og at man ikke stopper før der er afgivet tilfredstillende svar på ens spørgsmål."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

HPs svar





Henrik Kirkeskov, kommunikationschef HP.

Computergiganten HP blev franarret 32 millioner kroner af Stein Bagger.

Selvom sagen tilsyneladende har været dyr for Hewlett-Packard, mener kommunikationschef Henrik Kirkeskov ikke, at man 100 procent vil kunne gardere sig mod svindel i fremtiden.

"Vi lærer selvfølgelig hele tiden af alle de aktiviter, som vi er involveret i, og kigger løbende på at optimere og forbedre vores processer ud fra de input vi får."

"Men man vil aldrig kunne gardere sig 100 procent mod decideret svindel og forfalskninger."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

IT-Branchens svar





Jane Eis Larsen, konstitueret administrerende direktør IT-Branchen. Foto: IT-Branchen

IT-Branchen repræsenterer over 500 it-firmaer.

Her mener den konstitueret administrerende direktør Jane Eis Larsen ikke, at it-branchen bør skamme sig.

"Bagger-sagen har været superinteressant som kriminalhistorie og som mediesag. Men den siger ikke ret meget om it."

"Bagger-sagen er den ældgamle historie om, at mennesket vil bedrages. Det er en kriminalhistorie. It-branchen har fået lov at være scenen."

"Det har været lærerigt at se, hvordan sagen har taget plads op i medierne. Sagen og dens drama har skygget for de andre gode historier om it og it-løsninger, vi også gerne vil have fortalt. Vores branche kan og skal lære at fortælle også de gode historier om nytten af it, så dramaet kommer tydeligere frem."  

"Hvis der overhovedet er lærdom i det her, så håber og tror jeg, at it-virksomhederne fremover vil være mere kritiske, når de tjekker deres samarbejdspartnere".

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

ITEKs svar





Tom Togsverd, direktør ITEK under Dansk Industri. Foto: ITEK

Hos ITEK under Dansk Industri er direktør Tom Togsverd fortørnet over revisorens rolle i sagen.

IT Factory fik godkendt et regnskab uden anmærkninger af KPMG med en bruttoomsætningen på knap en milliard kroner, mens der viste sig at være en reel omsætning på cirka en million kroner.

"Jeg mener ikke, at Stein Bagger sagen er en specifik it - eller itek-sag. Hvis nogen skal gribe i barmen, må det være de revisorer, der har blåstemplet regnskaber, der efterfølgende ikke har vist sig at være det papir værd, som de er skrevet på."

"Bagger-sagen drejer sig om gemen svindel og om at forstille sig over for sine omgivelser. Det kan man gøre i alle brancher - men det er selvfølgelig ærgerligt, at det lige præcis er i vores branche, det sker - fordi det smitter negativt af, at mange nu associerer it med fup og svindel."

"Itek-virksomheder bør - som alle andre virksomheder - bruge sund fornuft og sikre sig, at der er realiteter bag, når man indlader sig med nye forretningspartnere - navnlig når engagementet når et vist niveau. Men vi kan ikke selv påtage os at "lege" revisorer og dyneløftere. Det har vi revisorstanden til - og den må vi kunne stole på."

"Derfor må eftertanken efter Stein Bagger sagen først og fremmest vedrøre revisorbranchen - og til dels også de leasingsselskaber, der ukritisk har givet endog meget store leasing-engagementer."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

KPMGs svar





KPMG var revisor for IT Factory.

KPMG er presset af en kurator i IT Factory, der jagter så mange penge som muligt til kreditorerne.

Med et erstatningskrav hængende over hovedet modtog Computerworld nedenstående skriftlige svar, som ifølge KPMG, også har været bragt i Berlingske Nyhedsmagasin:

Det er senior partner Jesper Koefoed fra KPMG, der udtaler sig.

"Når en så spektakulær sag som denne i høj grad bliver et samtaleemne i dansk erhvervsliv, så betyder det, at mange virksomheder stiller spørgsmålet: Kunne det ske hos os?"

"Vi har helt bestemt oplevet, at sagen generelt har været med til at skærpe fokus på besvigelser. Der er endvidere en generel tendens til at udsigten til recession øger risikoen for besvigelser. Herudover har der været skærpet fokus på, hvorvidt leasingkontrakter er blevet korrekt behandlet, herunder behandlingen af ændringer af leasingkontrakter, "tilbagekøbsklausuler", "sideletters" mv."

"Disse forhold har haft betydning for gennemførelsen af vores revisioner og har i en række tilfælde medført skærpede dokumentationskrav."

"Endvidere har vi oplevet efterspørgsel efter rådgivning om interne kontrolsystemer og forebyggende foranstaltninger, herunder rådgivning om tegnings- og attestationsforhold, funktionsadskillelse, whistle blowing med videre."

KPMG har også sendt svar til ITEKs kritik af selskabet.

"Jeg er enig i, at massiv svindel kan forekomme i alle brancher. Helt konkret i IT Factory-sagen har svindlen omfattet 1) fiktivt køb og salg af software (immaterielle aktiver) og 2) salg gennemført via partnere (som desværre har vist sig at være i ledtog med Stein Bagger). Disse forhold, som kendertegner it-branchen, har været medvirkende årsager til, at svindlen ikke har kunnet afdækkes gennem sædvanlige revisionsmetoder."

"Jeg synes nok, at ITEK er lidt hurtige med "dommen" over revisorerne. Indtil nu er alene Stein Bagger dømt, og jeg synes, at offentligheden i den forbindelse fik indsigt i, at revisorerne også var blevet bedraget. Vi har haft en dialog med kurator om påståede faglige fejl. Det har vi ikke kunnet blevet enige om, hvorfor vi nu må tage en sag om det."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

Ib Kunøes svar





Ib Kunøe, storinvestor og bestyrelsesformand for Atea.

En af de absolut største spillere på det nordiske it-marked er investor og bestyrelsesformand hos Atea Ib Kunøe.

Ib Kunøe blev tilbudt et samarbejde med Stein Bagger, men afslog.

Siden roste han IT Factory og Asger Jensby, da selskabet blev kåret af Computerworld.

Han fortæller til borsen.dk, hvad han mener læren af IT Factory-sagen er:

"Alle i branchen har lært noget af denne sag og har lagt nye rutiner ind, så den slags ikke sker. Det har vi i hvert fald gjort."

"Jeg har lært, at man skal tage sine egne alarmklokker alvorligt. Lyver folk for dig, skal man erkende, at det er mærkeligt og handle i stedet for bare holde sig væk fra dem, hvis de fortsat er i branchen." siger Ib Kunøe til borsen.dk.

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

Danske Banks svar





Danske Bank.

Hos Danske Bank melder man klart ud, at skandalen har medført opstramninger, oplyser pressechef Anders Klinkby Madsen fra Danske Bank.

Også bankens direktør Peter Straarup har været ude med en udmelding om, at software-leasing bliver sat på vågeblus.

"Vi har gået vores interne procedurer efter i sømmene og strammet op, hvor det har været nødvendigt. Vi har gjort det sådan, at vi ikke gør tingene besværlige for alle vores kunder."

"For en enkelt kundes bedrageri skal ikke ødelægge det for andre kunder."

"Det er også vigtigt at understrege, at IT Factory som alle andre kunder også har skullet fremvise regnskab og budgetter, men desværre er vi blevet snydt."

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar

Computerworlds svar





Jan Horsager, chefredaktør på Computerworld.

Computerworld kårede som Børsen sidste år IT Factory til Danmarks dygtigste it-selskab på baggrund af dets regnskaber.

Efterfølgende gik Dorte Toft og Computerworld sammen om at dokumentere, hvad der lå bag IT Factorys ydre.

Chefredaktør Jan Horsager fortæller, hvad sagen har lært
Computerworld.

Sagen om IT-Factory og Stein Baggers svindel har først og fremmest gjort det meget, meget synligt, at vi altid klart og tydeligt skal beskrive it-virksomheders produkter og kunder.

Omvendt skal vi ikke lade os skræmme af vores egen skygge. For godt nok fik IT-Factory rosende omtale i Top 100. Men da læserne bad os kigge kundeeksemplerne efter en gang til, så gjorde vi det og fortsatte arbejdet med at finde dokumentation for, hvad der foregik i IT-Factory, sammen med Dorte Toft.

Det gik ikke så hurtigt, som nogle læsere ønskede sig. Men med de ressourcer, der var til rådighed, så tager den slags research tid. Dorte Toft havde jo søgt efter dokumentation i næsten to år inden, vi startede vores samarbejde.

Jeg håber vi kan bruge sagen til, at finde nogle nye og bedre samarbejdsformer mellem mediehuse og bloggere. Så nichemedier om for eksempel erhvervsøkonomi og it samt en eller flere bloggere kan arbejde sammen i sådan en kompliceret sag.

Også chefredaktør Lisbeth Knudsen fra Berlingske Tidende, hvor Dorte Toft blogger, mener medier og journalister kan lære af sagen.

Dorte Toft stillede spørgsmålstegn ved IT Facotrys succes helt tilbage i 2007 og siden blev Stein Bagger og selskabet beskyldt for en del forskellige ting i indlæg fra læserne.

Det førte til at IT Factory stævnede Berlingske Tidende for injurier. Sagen blev dog siden droppet. Men indlæggene fra dengang er ikke lagt tilbage på bloggen igen.

"Der ligger ikke noget politisk i at vi ikke har lagt de 1-3 indlæg tilbage. Det er bare meget tilbageskuende," siger chefredaktør Lisbeth Knudsen fra Berlingske Tidende.

Hun ægrer sig over, at man ikke fik afklaring på spørgsmålet, fordi det er meget principielt.

"Det er ærligt, at sagen ikke blev afprøvet," siger hun.

Hun forklarer, at Stein Bagger-sagen har sat fokus på blog-området, hvor det at forhåndsgodkende tilhørende indlæg giver større juridisk ansvar, fordi man formelt har redigeret indholdet - i forhold til indlæg, der ikke på forhånd er godkendt.

På Berlingske.dk er det den enkelte bloggers valg om han eller hun vil forhåndsgodkende debatindlæg - eller "rydde op" efterfølgende.

"På min egen blog rydder jeg selv op i usmagelige eller injuriende indlæg," siger Lisbeth Knudsen.

Blog-genren giver nye muligheder.

"De anonyme blogindlæg giver store problemer. Ingen god debat er tjent med, at man skjuler sig bag et dæknavn og ikke står ved sine synspunkter," siger Lisbeth Knudsen.

"Men i undersøgende journalistik via en professionel blog som Dorte Tofts viste det sig helt afgørende, at kilder kunne bidrage med oplysninger anonymt. Til gengæld kunne journalisten så efterfølgende uden om bloggen arrangere en direkte kontakt med den pågældende kilde," siger hun.

Blogs vil blive mere interegeret i fremtidens undersøgende journalistik, mener hun.

"Vi har lært at bloggen kan bruges til en anden form for undersøgende journalistik end den traditionelle. Den måde Dorte Toft gennem indsigt i branchen og et godt netværk formåede at afdække ting og stille de rigtige spørgsmål på, kan vi lære af. Det handler ganske enkelt om at undres noget mere. Kilden til mange gode historier er at kunne undres," siger hun.

Også så skal journalister have et ekstra vågent og kritisk øje med it-branchen.

"Jeg tror alle erhvervsjournalister har fået en læring af Stein Bagger-sagen. Nemlig den læring at stille flere spørgsmål, når noget går så ufatteligt godt som IT Factory gjorde. At være varsom med at lade sig forblænde af karismatiske personer, som kører så ekstrem en profil, at det godt nok fascinerer, men samtidig kan have en blakket bagside," siger hun.

"It-området er en af de brancher, som vi er nødt til at være mere kritiske overfor end tidligere, fordi det er sværere at forklare og opklare, hvad der er de konkrete produkter, der frembringes og til hvilken pris, de sælges," slutter chefredaktøren.

Indholdsfortegnelse:
» Sådan ser it-branchen på Bagger-sagen
» IBM's svar
» Prosas svar
» Bo Svenssons svar
» HP's svar
» IT-Branchens svar
» ITEK's svar
» KPMG's svar
» Ib Kunøes svar
» Danske Banks svar
» Computerworlds svar




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere