Artikel top billede

Internet-markedsføring taber pusten

Efter flere fede år er der stagnation på markedet for online-markedsføring. Analytikerne fra IDC forventer ikke, at situationen vender lige med det samme.

Pilen har konstant peget opad på markedet for internet-markedsføring i flere år.

Nu ser det dog ud til, at situationen er vendt 180 grader, for globalt set bliver der i finanskrisens skygge brugt færre kroner på
online-reklamer end tidligere.

Den udmelding kommer fra analysehuset IDC, der har regnet på, hvor meget der bliver spenderet på blandt andet bannerannoncer og søgeordsoptimering.

IDC-analytikerne er kommet frem til, at på internationalt plan blev der i andet kvartal af 2009 brugt 71,8 milliarder reklamer-kroner online mod 75,9 milliarder kroner i samme periode sidste år.

Det store amerikanske online-reklamemarked faldt med seks procent fra 34,1 milliarder kroner til 32 milliarder kroner.

Det skriver IDC på sin hjemmeside og fremhæver, at det er andet kvartal i træk, hvor der er færre online-annoncekroner at gøre godt med på markedet.

Google gør det godt

Den store taber på det amerikanske marked blev Monster.com med speciale inden for rekrutterings-annoncer. Selskabet tabte 31 procent i forhold til andet kvartal af 2008.

Derimod kunne giganten inden for søgeordsannoncering, Google, notere en lille fremgang i forhold til sidste år.

IDC forventer, at det amerikanske online-reklamemarked vil bruge færre penge i tredje kvartal. Samtidig forventer analytikerne ikke, at markedet bliver meget værre end nu.

"Vi tror, at markedet fortsat vil se tab i tredje og fjerde kvartal, men vækstraterne, eller tabsraterne om man vil, vil begynde at lysne. Markedet skal dog vente til midten af 2010, før der kommer vækst igen," forklarer IDC-analytiker Karsten Wide, der sidder som chef for IDC's afdeling for digitale medier og underholdning, på IDC-hjemmesiden.

Kraftig vækst på dansk marked

Analytikerne har ikke specifikke tal for det danske online-annoncemarked.

Men herhjemme skriver Foreningen af Dansk Interaktive Medier (FDIM) i sin markedsstatistik for 2008, at markedet til og med 2008 har haft tocifrede vækstrater.

Således blev der ifølge FDIM omsat for omkring 1,8 milliarder kroner i 2006, 2,5 milliarder kroner i 2007 og godt 2,9 milliarder kroner i 2008.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere