Artikel top billede

Google efter nedbrud: Undskyld undskyld undskyld

Internet-kæmpen, der opbevarer alle vores online-data, siger nu undskyld, fordi firmaet kvajede sig i går. Det er ikke første gang, Google gør det.

Google havde åbenbart talt forkert, da en rutine-opdatering af et par servere skabte kapacitetsproblemer for de routere, der skulle omdirigere trafikken til andre servere.

Det betød, at der ikke var adgang til Gmails web-interface i næsten to timer.

Nu har 'do no evil'-imperiet så undskyldt på den officielle Gmail-blog.

"Jeg vil gerne undskylde til jer alle sammen - dagens nedbrud var en alvorlig sag, og vi tager det meget alvorligt," skriver cheftekniker Ben Treynor fra Google.

Slut med den slags fejl

Han forsikrer desuden brugerne om, at det nu skal være slut med den slags fejl.

"Vi har henledt vores fulde opmærksomhed på at sørge for, at det aldrig sker igen. Og flere af de nødvendige foranstaltninger er allerede taget," skriver han.

Blandt andet har Google nu sørget for at udvide router-kapaciteten, så de kan håndtere den nødvendige mængde trafik.

Samtidig har de lært af nedbruddet, at der ikke er tilstrækkelig mulighed for at isolere fejl, hvilket betyder at hele netværket er sårbart, hvis der er problemer med et enkelt datacenter.

Ikke første gang

Det er ellers ikke første gang, at Gmail er ramt af nedbrud. To gange tidligere i år har den populære mailtjeneste måttet bide i græsset. Én gang i februar, hvor tjenesten var nede i hele fire timer, samt en mindre afbrydelse i maj.

Omkring samme tid sidste år kunne man læse en næsten identisk undskyldning på Gmail-bloggen, som den man kan læse i dag. Den gang dog knap så detaljeret som nu.

Vækker bekymring

Årsagen til, at Google i denne omgang har taget sig tid til at beskrive problemets kerne skyldes måske, at Google i stigende grad ønsker at sælge selskabets cloud-software, Google Apps, som et seriøst alternativ til traditionel kontorsoftware.

I hvert fald vækker det bekymring hos nogle, at der ikke gives nok brugbare informationer om de problemer, som opstår i forbindelse med de populære services, efterhånden som de benyttes af flere og flere private og offentlige virksomheder.

Twitter overbelastet

Gmails nedbrud har da også langtfra gået ubemærket hen for alverdens internetbrugere. Og der er noget, der tyder på, at mange af de brugere, der ikke længere havde adgang til Gmail, i stedet kastede sig over en anden populær internettjeneste.

Således har der været forlydender om, at Gmail i løbet af få minutter blev det mest populære emne at skrive om på det sociale site, hvor tusinder af nye tweets tikkede ind hvert minut, mens nedbruddet varede.

Selv nu, hvor Gmail tilsyneladende kører normalt igen, indløber der fortsat tweets i en lind strøm om, hvad der nærmest kunne lyde som ragnarok på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere