Har Gud eller Fanden skabt sociale medier?

Klumme: Vores behov for at være online og opdateret bliver større og større. Men har de sociale netværk forretningsmæssig værdi, eller er de bare tidsrøvere?

Artikel top billede

(Foto: gratis /)

På få år er sociale medier blevet allemandseje, og medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og MySpace er blevet en naturlig del af rigtig mange menneskers hverdag - og der er vist ingen tvivl om, at de er kommet for at blive.

Men bruger vi dem rigtigt, og forstår vi at udnytte deres enorme potentiale og ikke mindst skelne imellem professionelle medier og medier af mere privat karakter?

Som udgangspunkt er jeg positiv over for nye medietyper, og jeg mener, vi skal være åbne over for nye kommunikationsformer og -teknologier, men samtidig mener jeg også, at vi kan blive bedre til at skille professionelle kommunikationsplatforme fra udelukkende sociale netværk.

Vores fokus må være at skabe resultater gennem vores interne viden og netværk, og der er ingen tvivl om, at professionelle netværk, som for eksempel LinkedIn, tjener et formål for både medarbejdere og virksomheder.

Det er min klare overbevisning, at der er mange fordele at hente ved at lære at udnytte sociale medier til kommunikation både internt og eksternt, men det kræver grundig research og en helhjertet og dedikeret tilgang til arbejdet.

Når vi taler profilering, har sociale medier en større grad af troværdighed end traditionel markedsføring, og derfor kunne jeg sagtens forestille mig at bruge den nye type medier som alternativ til de traditionelle kundearrangementer - frokosterne, golfturene og seminarerne.

På den måde bliver formålet med deltagelsen tydeligere, og både deltagere og arrangører slipper for at rive en hel dag ud af kalenderen. For eksempel er et forum, der giver kunderne mulighed for at blogge om vores løsninger, oplagt, fordi det aflaster vores kundeservice.

Kunderne kan komme med ris og ros, videndele og ikke mindst hjælpe hinanden - og det skaber værdi for vores forretning, og den slags tiltag er jeg sikker på, at vi vil se flere af fremover.

Kommunikationen via sociale medier er åben og komplet ukontrollerbar - og det også en af styrkerne ved de nye platforme. Alle må mene, hvad de vil, og hvis virksomheden bygger på et anstændigt og troværdigt grundlag, vil den frie kommunikation medvirke til at skabe sympati for virksomheden. Vi skal bare være klar over, at mange medier overvåges af vores interessenter, og derfor bør vi tale om, hvorfor og hvordan vi bruger dem.

Det er op til ledelsen og medarbejderne i fællesskab at vurdere, hvordan vi får mest muligt ud af både netværk og fora, og hvordan vi bedst muligt tackler den ikke-kontrollerbare kommunikation udadtil.

De fleste af os er bedst til bare at gøre, som vi plejer, men jeg er overbevist om, at sociale medier kan hjælpe os med at tænke ud af boksen, og når vi gør det, skiller vi os ud fra mængden.

Der er rigtig mange meninger om, hvad de sociale medier er og kan, men det centrale må være at have en holdning til, hvordan de bliver brugt. Det handler om at definere sine målsætninger og om at overveje, hvilken type medie-strategi der passer til virksomheden og dens interessenter - og hellere i dag end i morgen.

Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension