Direktørerne blev fælt skuffede

Krisen kom bag på direktørerne for de danskbaserede it-virksomheder - i hvert fald at netop deres egen forretning skulle rammes så hårdt af den.

Artikel top billede

Sidste år forventede kun en procent af direktørerne, at omsætningen for deres virksomhed ville falde i år.

Men efter direktørerne har gjort årets resultat op, må rigtig mange af dem stå tilbage meget skuffede. For hele 30 procent måtte indkassere et fald i omsætningen.

Når det gælder bundlinjen, var forventningen hos blot tre procent af direktørerne, at de ville ende med et underskud. Men her måtte 34 procent sluge røde tal, da regnskabet blev gjort op.

Selvom mange er blevet skuffet, klarer andre sig til gengæld rigtigt godt. Faktisk har 19 procent af virksomhederne oplevet en stigning i omsætningen på mere end 25 procent, hvilket igen har udmøntet sig i pæn vækst i overskuddet. Det er især inden for software og it-service, at de flotte tal fortsat findes.

"Vi ser altså en situation, hvor mange oplever nedgang, men andre 'bare kører derudad'," siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for Teknologi, Medier og Tele.

It-chefer bekymrede over optimismen

Når man spørger direktørerne, hvordan det vil gå deres egen virksomhed næste år, spirer optimismen - igen. For i modsætning til direktørernes generelle syn på it-branchen, hvor hele 69 procent af direktørerne forventer en dramatisk opbremsning, så forventer sølle fem procent et fald i deres egen omsætning og kun syv procent et fald i deres egen indtjening.

"Det på trods af dette års dramatiske fald. Jeg tror, mange bliver skuffe t," siger Kim Gerner.

Han konstaterer tørt, at topledernes evne til at spå om egen indtjening og omsætning ikke har holdt vand de seneste par år.

Foreningen for danske it-chefer, Dansk IT, er bekymret.

"Når it-toplederne på den ene side venter dramatisk opbremsning i økonomien, men på den anden side fastholder en så stærk tro på egne produkter, så bliver jeg bekymret," siger direktør Tony Franke fra Dansk IT.

Han forklarer, at inden krisen indtrådte var kundernes efterspørgsel efter en type af it-ydelser, mens det er en anden i dag.

"Hvis toplederne bare kører på med salgsmaskinen uden at tænke over produkter og strategi, kan det ende galt," siger han.

Tony Franke understreger, at kunderne og it-cheferne er bedst tjent med en konkurrencedygtig og innovativ it-branche, der er fleksibel og har føling med kundernes behov.

Men kunderne, de danske virksomheder, har været hårdt ramt.

"Krisen er dybere, end nogle havde forestillet sig for to år siden. Mange befinder sig i en tilstand af grantchok," siger direktør Tony Franke.

Han vurderer, at man langsomt er på vej ud af chok-tilstanden, hvor alle reagerede med ansættelsesstop og investeringsstop.

Udfordringen er nu, at behovene for it-produkter er nogle helt andre end før krisen, forklarer Tony Franke, og peger eksempelvis på, at efterspørgslen efter it-systemer til medarbejderrekruttering og fastholdelse af medarbejdere er styrtdykket, men efterspørgslen efter systemer til risikostyring er røget i vejret.

Derfor er hans pointe, at it-virksomhedernes vigtigste opgaver bliver at tilpasse sig strategisk til det nye marked - måske mere end man allerede har gjort. Toplederne for it-virksomhederne skal være realistiske i deres vurdering af deres egen forretning, lyder budskabet fra Tony Franke.

Læs også: Hver fjerde it-virksomhed kæmper for livet

Hver fjerde it-virksomhed har haft alvorlige økonomiske vanskeligheder inden for de seneste par år. Og knap 80 procent af de danske it-topledere frygter en dramatisk opbremsning i økonomien.

Her er Danmarks største it-virksomheder

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S