Top 100-vinder fik 600.000 nye danske brugere i 2009

Digitaliseringen af Danmark fik et lille skub fremad i løbet 2009, hvor vinderen af Computerworlds Top 100, e-Boks, fik 600.000 nye brugere.

Artikel top billede

Papir hører til som træer i skoven og skal ikke sendes som lønsedler i kuverter.

2,4 millioner danskere modtager i dag deres rudekuverter og andre vigtige dokumenter digitalt via e-Boks.

Dermed fik digitaliseringen af Danmark et skub fremad i 2009, selvom den løsning, der skal give alle danskerne den digitale signatur, stadig lader vente på sig.

E-Boks håndterede i løbet af 2009 140 millioner dokumenter fra flere end 600 private virksomheder og offentlige myndigheder. Det er en stigning på over 40 procent i forhold til i 2008.

I september blev e-Boks i Computerworlds Top 100 kåret som Danmarks bedste it-virksomhed.

De 600.000 nye brugere i 2009 kommer fra cirka 100 nye afsendere. En stor del af de nye afsendere er især virksomheder, der er overgået til digitale lønsedler.

Lønsedler er god forretning

Dermed er udsendelse af lønsedler i løbet af 2009 vokset til en betydelig aktivitet for e-Boks, og flere end en million danskere får i dag deres lønseddel digitalt.

Blandt de øvrige nye afsendere i e-Boks er SU-styrelsen, som udsender meddelelser om støtte til 300.000 studerende, der modtager SU.

Også DONG Energy er konverteret til digital kommunikation med kunderne, og har ved udgangen af 2009 næsten 50.000 kundetilmeldinger til e-Boks.

Derudover er en række kommuner hoppet med på den papirløse vogn. For eksempel er Københavns Kommune i 2009 helt overgået til digitale lønsedler, og sender hver måned lønsedler til 50.000 medarbejdere via e-Boks.

Danske Bank er de allerstørste afsendere i e-Boks, og banken har i årets løb øget antallet af digitale forsendelser markant, oplyser e-Boks.

Udover de i alt 2,4 millioner danske brugere, har e-Boks 1,6 millioner brugere uden for landets grænser, som har adgang til dokumenter via integrerede og skræddersyede løsninger i for eksempel deres netbank, der benytter e-Boks' teknologi på afsenderens eget website. Dermed er e-Boks' brugerbase på i alt cirka fire millioner.

Digital revolution på vej

E-Boks forventer, at væksten i 2009 vil accelerere yderligere i 2010.

"Udviklingen går hastigt i den rigtige retning i Danmark, og vi er glade for at kunne bidrage til den digitale revolution, der øger effektiviteten i samfundet og samtidig gavner klimaet."

"Flere virksomheder vælger at digitalisere deres forsendelser, og den fremsynede beslutning om også at digitalisere det offentliges kommunikation med borgere og virksomheder, styrker Danmarks ledende position på den internationale it-scene," udtaler Henrik Andersen, administrerende direktør i e-Boks.

Tidligere på året valgte Økonomistyrelsen e-Boks til at udvikle og drive den fællesoffentlige digitale dokumentboks og NemSMS.

Dokumentboksen lanceres i 2010, og det er regeringens mål, at al skriftlig kommunikation mellem virksomheder, borgere og den offentlige sektor kan foregå digitalt i 2012.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly