Det nye makkerpar i dansk politik, S og SF, ser med bekymrede øjne på, at teleindustrien i Danmark får tillidshøvl af forbrugerne i en nylig offentliggjort undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen.
Telebranchen klarer sig dårligst af alle brancher på området "Forbrugertillid" og opnår en samlet placering som nummer 48 ud af 51 brancher.
"Ja, det er jo en grim placering og noget af en begmand til telebranchen. Hvis ikke branchen kommer op med nogle mere gennemskuelige og sammenlignelige varedeklarationer for eksempelvis bredbånd, er vi ikke blege for at fremsætte beslutningsforslag," siger telepolitisk ordfører Hanne Agersnap fra SF.
Med beslutningsforslag mener hun, at teleordførerne skal mere på banen og være med til at overvåge, om telebranchen forbedrer sig og genvinder tilliden i befolkningen.
"På lignende måde vil jeg også overveje et krav om sammenlignelighed i varedeklarationer for telefoni," siger Hanne Agersnap til Computerworld.
Meget utilfredsstillende
Hos kammeraterne hos Socialdemokraterne er der også løftede bryn over telebranchens ringe placering i forbrugertilliden.
"Jeg vil tage initiativ til, at videnskabsminister Helge Sander (V) skal holde et skarpt øje med, om telebranchen forbedrer sig og derefter oplyse teleforligskredsen om udviklingen," siger Socialdemokraternes teleordfører Ole Hækkerup.
Han er dog beroliget af, at Forbrugerstyrelsen forventer forbedringer efter en alvorlig samtale med telebranchen.
"Forbrugerstyrelsen har tillid til telebranchen, og det er positivt. Men alle kan jo se, at telebranchens placering er meget utilfredsstillende, og det kan på ingen måde være meningen, at forbrugerne skal kaste sig ud i et kæmpearbejde for at finde priserne på et telefonabonnement," siger Ole Hækkerup.
Socialdemokraternes teleordfører fremfører samtidig, at teleindustrien kunne tage ved lære af den resterende elektronikbranche, hvor der eksempelvis er energimærker på køleskabe.
Folketinget udarbejder ikke abonnementspriser
Oppositionens raslen med sablerne får dog ikke teleordfører Torsten Schack Pedersen fra regeringspartiet Venstre til at kræve lovændringer eller andre tiltag på Christiansborg.
"Telebranchens placering i Forbrugerstyrelsens undersøgelse må selvfølgelig give anledning til selvransagelse, og jeg synes, det er meget positivt, at branchen samarbejder med Forbrugerombudsmanden om det," siger Torsten Schack Pedersen til Computerworld.
Han håber især, at samarbejdet kan sætte en stopper for de mange grimme mediesager, hvor forbrugerne er kørt helt op i det røde felt af en dårlig behandling fra deres teleselskaber.
"Det er dog ikke en farbar vej, hvis det er Folketinget, der skal sidde og strikke telefonabonnementer sammen. Forbrugerne må jo se sig grundigt om, inden de vælger det rette abonnement," siger Torsten Schack Pedersen og henviser blandt andet til IT- og Telestyrelsens "Teleguide", hvor borgerne kan få hjælp til at sammenstrikke det helt rigtige telefon- og internetabonnement baseret på sit eget forbrug.