Kunde: Du bør kende din konsulent

Klumme: For at få det maksimale udbytte af samarbejdet, skal du som kunde kende dine konsulenter indgående og ikke være for passiv, aktiv, blødsøden eller hård…

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Konsulenterne ved ret meget. De har prøvet det meste og det meste mere end en gang.

Blandt andet derfor er de ofte nødvendige og værdifulde uagtet nedtur eller optur i virksomhederne.

Og virksomhederne kan generelt godt lide at have konsulenter gående. Ingen tvivl om det.

De koster - bevares - men de gør som regel arbejdet, og når de ikke gør, har man syndebukken på plads. Det er set før.

Men der er ingen grund til (altid) at finde en syndebuk. Især ikke når du kan tage en række simple foranstaltninger, der kan være med til at sikre, at du og din virksomhed - såvel som konsulenterne - får det optimale udbytte af samarbejdet.

Det er nemlig ganske simpelt. Du skal kende dine konsulenter. Før, mens og efter. Og du skal sætte det i system.

Før

Konsulenterne står trippende ude foran døren, fulde af energi, gode ideer og implementeringsstrategier, der kan hjælpe din virksomhed igennem udfordringerne.

Men før du lukker dem ind, skal du opstille en Consultant Business Case (CBC). Ingen CBC, ingen konsulenter. CBC-en er en naturlig bestanddel af virksomhedens konsulentstrategi, som også skal være på plads, inden der bliver budt op til dans.

Hvis din virksomhed ikke har konsulentstrategien på plads, er jeg i øvrigt sikker på, at der er masser af konsulenter derude, der er friske på at hjælpe.

Konsulentstrategien indeholder blandt andet en opgørelse over, hvilke slags konsulenter og konsulenthuse, virksomheden vil bruge; hvad de må koste (husk på at lav pris ikke nødvendigvis altid betyder høj kvalitet - og omvendt); noget om exitstrategien, videnoverdragelsen og kompetenceopbygningen internt.

De mest tjekkede virksomheder holder også styr på deres gamle konsulenter, hvad de kunne, og hvad de ikke kunne.

Gamle konsulenter kan nogle gange være at foretrække… eller måske holde sig langt fra.

Og så skal der selvfølgelig være styr på konsulenternes kompetencer. Tjek track records og CV'er og få navngivne konsulenter når muligt.

Imens - og efter

Imens

Alt synes godt, mens musikken spiller, og de navngivne konsulenter danser.

Men du skal også med på dansegulvet. Lad ikke konsulenterne danse (alt for meget) alene. Der skal nemlig følges med og følges op.

Det er begge parters ansvar, at dansen ikke går i stå, men det er dig, der bestemmer musikken.

Mens konsulenterne skal indgå loyalt og udfordrende i alliance med dig som kunde, skal du samtidig ikke træde konsulenterne for meget over tæerne.

Husk at bag de mange PowerPoints gemmer der sig personer, der vil gøre deres ypperste for kunden.

Efter

Når konsulenternes arbejde er færdigt - dansen er slut - og det efterfølgende skal overdrages til organisationen, skal det være klar til overdragelse.

Det er set før, at konsulenternes arbejde er gjort, og så er der ingen at overdrage til.

Med det resultat at konsulenten fortsætter. En gennemtænkt konsulentstrategi vil forhindre dette.

Strategien indeholder også en efterfølgende evaluering, hvor der kigges på, hvordan forløbet med konsulenterne er gået, om CBC'en holdt vand, og om der skal justeres noget i strategien og så videre.

Så kære kunde - gi' dig tid til lære dine konsulenter at kende før, mens og efter.

Vælg noget fornuftigt musik, vær ikke for hård, blød, passiv eller aktiv.

Det betaler sig.

Det er set før.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job