"Det bliver svært."
Så kort opsummerer research manager Anders Elbak fra analysehuset IDC IBM's udfordring til Microsoft om at hapse store markedsandele på kontorpakke-området.
Han hæfter sig især ved, at IBM's salgsargumenter om integration af indhold fra flere forskellige Lotus-værktøjer som eksempelvis selve kontorpakken Symphony og SameTime, der er unified communications-buddet fra Big Blue, i samarbejds- og e-mail-programmet Lotus Notes.
Den satsning, mener han, er at proppe for mange æg i én kurv.
"IBM gør valgmulighederne færre, hvis man propper det hele ned i en take-it-or-leave-it-løsning. Det ville nok være smartere, når man nu er den lille på området i forhold til Microsoft, at man tilbød integrationsmuligheder med de programmer, som folk allerede bruger i forvejen," lyder vurderingen fra Anders Elbak.
"Hvorfor skulle man bruge Symphony bygget på OpenOffice i stedet for bare at benytte OpenOffice?" spørger han retorisk.
IBM taber terræn
Kontorpakke-satsningen fra IBM kommer på et tidspunkt, hvor it-giganten taber markedsandele på sin Lotus Notes klient i forhold til Microsofts Office-pakke, som holder et stabilt niveau.
Anders Elbak oplyser, at inden for såkaldte "integrerede samarbejdsmiljøer", der har en samlet global omsætning på 15,6 milliarder kroner, er IBM gået fra at have en markedsandel på 43 procent i 2003 til 36 procent i 2008.
I samme periode er Microsoft gået fra 46 procent til 50 procent.
Big Blue bør kigge mod skyerne
I stedet for at fokusere ensidigt på én stor samlet pakke, peger Anders Elbak på, at it-kæmpen med fordel kunne kigge mod cloud-løsninger i lighed med Google Apps.
"Undersøgelser viser jo, at langt de fleste højst benytter 20 procent af funktionerne i en kontorpakke, og derfor passer Googles kontorpakke godt til de flestes behov. Derudover er det nemt for flertallet at gå på nettet og bruge kontorpakker til samarbejde, og selv Microsoft er begyndt at bevæge sig i den retning nu," siger Anders Elbak.
Big Blue har med sin Lotus Live-onlinepakke en cloud-løsning på plads, selv om den ikke er gratis som eksempelvis Google Apps.
IBM mener dog selv, at selskabet er mere end leveringsdygtig i skyen.
"IBM kan selvfølgelig levere samarbejdsløsninger både som rene cloud-løsninger, som private cloud og on-premise, hvilket vil sige installeret i kundens eget miljø," siger seniorkonsulent Niels Jørgen Hansen fra IBM Danmark.
"Netop evnen til at levere funktionalitet som enten supplerer eller erstatter eksisterende løsninger, eller integrerer fuldt hermed, er et punkt, hvor IBM's løsning skiller sig ud fra rene cloud løsninger," fortæller han.