Svend Larsen, David Hag og Jens Andreasen fra KVH Europe - vinder af årets Top 100-hardwarepris. Foto: Torben Klint

KVH surfer på alverdens have

Økonomisk uvejr lurer i horisonten for KVH fra Kokkedal, der leverer satellitbaseret udstyr til søens folk.

Midt ude i Atlanten med mange hundrede kilometer til nærmeste kyststrækning sejler tonstunge tankskibe med besætninger om bord, der kræver adgang til både tv og bredbånd. I dag forventer søfolk nemlig samme muligheder, når de er ude at sejle, som når de er på landjorden.

"Så vi kæmper også med kravet fra kunderne om, at oppetiden og hastigheden skal være helt i top," fortæller marketingschef Jens Gegner Andreasen fra KVH Europe, der er leverandør af satellitbaseret it-udstyr til det maritime marked.

Få kilometer fra Øresund og Rungsted Havn i Kokkedal glæder KVH Europe sig naturligvis over den stigende efterspørgsel fra besætningsmedlemmerne på skibene. Inden for de seneste par år har selskabet netop kastet sig over det kommercielle maritime marked med internationale rederier som kunder. Og hos rederiernes it-afdelinger står man over for krav om at skulle effektivisere og strømline.

"De større rederiers it-afdelinger vil gerne have fjernadgang til skibenes it-installationer," siger salgsansvarlig for Nord- og Østeuropa David Tropp Hag fra KVH Europe.

I dag er det ikke ualmindeligt, at software-opdateringer sendes ud til skibene pr. CD, eller at en medarbejder må fragtes derhen i verden, hvor skibet ligger, for at ordne it-problemer, forklarer David Tropp Hag.

Den gode busisnesscase
Men før besætningsmedlemmerne på skibet kan surfe rundt på nettet i deres kahytter, og før rederiets it-chef får fjernadgang til skibets it-udstyr, skal investeringen i netadgang via satellit helst kunne betale sig. Og her står sælgeren, KVH Europe, over for nøjagtig samme udfordring som alle andre it-virksomheder, der skal sælge deres produkter i økonomiske krisetider; Den gode business case skal præsenteres klokkeklart for kunden.

"Der kan for eksempel være tale om skibe med store kemiske anlæg om bord, hvor rederiet gerne vil overvåge og styre lasten online fra land i stedet for at bruge mange penge på rejseudgifter til folk, der skal rejse derud," siger Jens Gegner Andreasen.

Marketingschefen fortæller, at det ikke altid er lige let at få overbevist beslutningstagerne på området, for udviklingen til søs har haltet en del efter udviklingen på landjorden. Der har ifølge Jens Gegner Andreasen rodfæstet sig en vis konservatisme på området, men der er samtidig ingen tvivl om, at fremtidens moderne skibsfart vil kræve driftssikre og effektive bredbåndsløsninger, vurderer han.

"Det er kun et spørgsmål om tid - og konjunkturer - før kravene vil slå helt igennem," vurderer Jens Gegner Andreasen.

"Hidtil har kunderne i handelsflåden på grund af meget høje trafikomkostninger (såkaldt airtime, red.) fokuseret snævert på, hvad det koster at sende et vist antal e-mails, men nutidens behov er langt større. Skibsfarten kan nu bruge en bred vifte af applikationer på grund af bredbåndsteknologien," siger han.

Krav fra myndigheder
For eksempel tilbyder flere skibsmotorleverandører i dag service på motoren og andre dele af skibet via fjernadgang. Også pirattruslen kan minimeres ved, at kaptajnen på skibet hurtigt kan følge med i, hvor de seneste piratadvarsler kommer fra, og hvilke områder skibet så skal holde sig væk fra. Herudover kræver det en del dokumentoverførsler at anløbe en amerikansk havn i disse terrortider. Det foregår lettest online.

Endelig stilles der fra forskellige myndigheders side stadig flere krav. Fra år 2012 skal alle nye, større skibe eksempelvis have løbende adgang til opdaterede elektroniske søkort.

"Så hvis kaptajnen ikke vil købe de nyeste elektroniske kort over hele verden, inden skibet sejler af sted, kan han i stedet løbende downloade de kort, der er brug for," lyder det fra David Tropp Hag.

Tilsyneladende er det bare at klø på med salgsarbejdet. For hurtigere og gode netforbindelser er langt fra udbredt på verdens skibe, lyder budskabet fra KVH-folkene, der tilsammen har over 13 års erfaring i selskabet.

"Der er et kæmpe efterslæb. Boreplatforme var first movers, der skulle have gode netforbindelser. Men der er et potentiale i blandt andet tankskibe og offshore-fartøjer," siger David Tropp Hag, som oplyser, at der findes omkring 80.000 handelsfartøjer i verden.

Crew-velfærd
Rederiet Othello Shipping Company med kontor i København har allerede KVH's system integreret på flere af rederiets 16 gasskibe, og i løbet af i år vil alle 16 skibe have systemet om bord.

Den altoverskyggende grund til investeringen er crew-velfærd, forklarer teknisk chef Michael Dellgreen fra Othello Shipping Company.

"Vi bliver nødt til at tilbyde besætningen frynsegoder og satse på crew-velfærd for at kunne tiltrække og fastholde vores besætningsmedlemmer," siger han.

Og internet om bord er vitterligt blevet et krav, slår han fast. Især i takt med, at alle de større rederier som eksempelvis A.P. Møller - Mærsk har systemerne om bord på deres skibe, fortæller han.

"Generelt er behovet stort for søfolk for at kunne kommunikere med dem derhjemme. Da jeg startede i branchen for en del år siden foregik det via telex," siger den tekniske chef.

Siden er teknologiudviklingen eksploderet i forhold til, hvor store mængder data, der kan transporteres. Men fortsat er der begrænsninger til søs, påpeger Michael Dellgreen.

Han forklarer, at for eksempel Skype er bandlyst om bord på rederiets skibe. Det samme er downloads af rigtig store filer, da det simpelthen sluger for meget båndbredde.

Ved udgangen af i år kan alle besætningsmedlemmer hos Othello Shipping Company se frem til adgang til internettet. Grunden til, at det ikke er så hurtigt at få installeret udstyret på skibene, er, at svejsning og borearbejde med risiko for gnister i forbindelse med, at der skal trækkes kabler, nu engang skal foretages med nogen forsigtighed, når man er om bord på et gasskib.

Othello Shipping Companys skibe sejler over hele verden og har filippinske besætninger om bord. Den tekniske chef forklarer, at investeringen i internet har været betydelig. Alene antennerne koster 25.000 dollars, oplyser han.

Og investeringen løber da heller ikke rundt for rederiet, hvis man måler på direkte afledte besparelser og effektiviseringer, forklarer Michael Dellgreen.

"Vi har en lille besparelse på kommunikationen. Men det betaler ikke hele gildet for os," siger han.

Michael Dellgreen understreger dog, at det er svært at gøre op, hvad tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere via internet-fryns betyder i kroner og øre.

Læs alt om Top 100 2009 her.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Danmarks Statistik skifter fra Oracle og SAS Institute til open source-platforme for at spare på licensbetalinger: "Vi ser et teknologi-landskab, hvor nogle af de store spillere er ved at blive overhalet af nye letvægtsprodukter"
Interview: For at nedbringe udgifterne til de årlige licensbetalinger mindsker Danmarks Statistik forbruget af kerner hos Oracle og SAS Institute for i stedet at bruge open source-platforme. "Vi har haft sindssygt gode resultater med at introducere dem. På de åbne platforme kan vi bygge en del mere selv," siger CIO Annie Stahel. Se platformene her.
Computerworld
NemID ramt af nedbrud
Det er ikke muligt at logge på med NemID i øjeblikket. Nets bekræfter, at der er driftsproblemer. (Opdateret).
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør
Det behøver ikke være en svær proces at vælge EDI-leverandør, hvis du blot ved, hvad du skal være opmærksom på. Men for mange virksomheder kan det forekomme uoverskueligt at vælge EDI-leverandør. Markedsanalyser peger på især tre bekymringer, som du kan læse mere om i dette whitepaper, hvor vi også giver dig en tjekliste af spørgsmål, du skal stille til leverandører.