Lær at tøjle din datacenter-leverandør

Flere og flere virksomheder outsourcer drift og hosting af it til eksterne datacentre. Men selve it-ansvaret kan ikke outsources, så du gør klogt i at stille de rigtige krav til leverandøren. Se hvilke.

Artikel top billede

Med et øget fokus på outsourcing og cloud computing som en af tidens hotteste tendenser, er der udsigt til, at endnu flere datacentre vil skyde op som paddehatte i de kommende år.

Vi befinder os godt inde i datacentrenes tidsalder, og som kunde i et datacenter gør du klogt i at stille de rette krav til sikkerheden.

"Når vi rådgiver vores kunder om, hvordan de skal vælge en leverandør, så råder vi dem til at se på modenheden, sikkerheden og leverance hos leverandøren i forhold til den pris, man er villig til at betale. De ting hænger naturligvis sammen," forklarer Jørgen Sørensen, partner i Deloitte Enterprise Risk Services.

Deloitte fører revisionskontrol med en række af de danske datacentre og rådgiver kunder om it-outsourcing. Jørgen Sørensen mener ikke, at man kan tegne et generelt billede af sikkerhedsniveauet i datacentrene.

"Modenhedsniveauet i de forskellige datacentre er meget forskelligt. I skoven af datacentre er nogle startet som webhosting/housing-centre og har udviklet sig til at blive mere deciderede drifts-centre og service-providere."

"De helt store datacentre har været der i mange år og driver nogle samfundskritiske løsninger, og de har naturligvis et noget andet modenheds- og sikkerhedsniveau," forklarer Jørgen Sørensen.

Generelt højere sikkerhed med datacentre

Som Computerworld løbende kan berette, så er der jævnligt problemer med dele af de mindre hosting-udbydere, ikke mindst inden for webhotel-branchen.

Blandt de store spillere er der langt imellem de alvorlige nedbrud, men til gengæld er konsekvenserne meget store, når det sker. Det så vi blandt andet i forbindelse med det store nedbrud i IBM's datacenter i april 2008, der ramte virksomheder som Danske Bank og Carlsberg.

Men selvom datacenter-nedbrud ofte trækker store overskifter, skal man huske på, at it altid har kunnet fejle. Helt generelt har den øgede it-outsourcing til eksterne datacentre da også haft en positiv effekt, mener Jørgensen Sørensen.

"Der er min opfattelse at der helt klart er områder, hvor virksomheder har opnået en del forbedringer på sikkerhedsområder ved at outsource. Man kan lave aftaler med et datacenter, som har nogle faciliteter omkring sikring af it systemer, for eksempel dublerede miljøer, 24/7-overvågning, nødstrøm og andre sikkerhedsmekanismer, som for en enkelt virksomhed er meget omkostningstungt."

Jørgensen Sørensen advarer dog om, at man dermed blindt stoler på, at den hellige grav er velforvaret.

"Der er ikke altid sådan, at det er sikkerhed alene, der gør, at man vælger en given leverandør, og derfor er det meget forskelligt, hvad man har sat som succeskriterier ved valg af outsourcing-leverandør."

Sikkerhed kræver en god kontrakt

Jørgen Sørensen forklarer, at man som kunde bør gøre sig helt klart, hvilke behov man har - og så vælge leverandøren ud fra de behov.

"Kunderne må foretage en risikovurdering, og det er der, at mange i virkeligheden laver den første fejl. Hvis man ikke har gjort sig klart, hvad det er for nogle risici, man er villig til at løbe, så kan man få sig nogle ubehagelige overraskelser," siger han.

Det betyder dog ikke, at man dermed altid skal vælge den dyreste løsning. Nærmest tværtimod.

"Der kan sagtens være en fordel i at tage en mindre moden leverandør, der måske dermed er mere fleksibel. Det kommer an på, hvad man har behov for. Man skal bare være helt klar over, hvad man så kan forvente at få."

"Nogle store datacentre er meget strukturerede og kører med en meget høj sikkerhed, og det kan være for tungt for nogle virksomheder. Hvis time-to-market er langt vigtigere end kvaliteten i det produkt, man smider på markedet, så skal man måske finde en anden," lyder det fra Jørgen Sørensen.

"Som kunde skal man stille krav og følge op på det, man får leveret, så man kan tilpasse ydelsen efter de behov, man har."

Cloud computing både godt og skidt

Med cloud computing tager outsourcing af it en ny drejning. På den positive side giver cloud computing leverandørerne en større fleksibilitet i forhold til at jonglere rundt med it-ressourcer, hvilket forhåbentligt også vil betyde lavere priser for kunderne.

Men netop den fleksibilitet, der ligger i cloud computing, skaber også en række udfordringer, når det kommer til data-sikkerheden.

"Cloud computing er i virkeligheden stadig outsourcing til et datacenter, men nu kan data befinde sig et eller andet - for virksomheden - ubestemmeligt sted i skyen. Man kan som kunde ikke længere være sikker på, hvor ens data er, og det er et af kerneproblemerne, hvis man eksempelvis tager fat i persondataloven," siger Jørgen Sørensen og giver et konkret eksempel:

"Hvordan vil man verificere, om data alene ligger i Danmark, eller om det også er kopieret ud på et backup-center i Indien eller Kina? Som kunde kan man stadig lave aftaler med leverandøren, men det gør det ikke nemmere at kontrollere sikkerheden, når det foregår i skyen."

Brug for smily-ordning?

Uanset om der er tale om cloud computing eller en mere traditionel form for outsourcing, så mener Jørgen Sørensen, at det er afgørende, at man som kunde er helt klar over, hvad man forvente af leverandøren.

"Vi anbefaler altid, at kunderne i deres aftaler med outsourcing-leverandøren får en eller anden form for verifikation, for eksempel i form af en årlig revisionserklæring af, at de får leveret den ydelse, de har bestilt, og at den ydelse lever op til de sikkerhedskrav, som er aftalt og er gældende for deres virksomhed."

I kølvandet på en række nedbrud hos mindre hosting-udbydere, har den del af branchen selv foreslået en eller anden form for mærkeordning, så kunderne kan skelne mellem de stabile udbydere og de mindre stabile.

Jørgen Sørensen fra Deloitte vurderer dog, at en slags smily-ordning for datacentre vil være svær at føre ud i praksis.

"En smily-ordning ville kræve, at der fandtes en fælles og specifik reference-ramme, vi kunne måle samtlige datacentre efter, og at kunderne skulle kunne stille ens kravene til ydelse og sikkerhed. Det er efter min vurdering ikke muligt, fordi de forskellige kunder og deres løsninger kan kræve forskellige sikkerhedsniveauer," forklarer han.

"Kompleksiteten i it-løsninger gør også at sikkerheden er kompleks og ikke altid lige til at sammenligne, selvom man forsøger med forskellige sikkerhedsstandarder som for eksempel ISO2700x, der dog ikke er direkte målbar, derfor har man behov for en tredjeparts vurdering af, om sikkerheden er tilstrækkelig."

Jørgen Sørensen fra Deloitte mener, at den mest optimale løsning er, at markedet får lov til at regulere sig selv. Og det er det faktisk allerede godt i gang med, vurderer han.

"I takt med at kundernes systemer bliver mere og mere kritiske, så stilles der øgede krav, herunder til sikkerheden. Dermed bliver der skabt en selvregulering, fordi man vælger de leverandører, som er kendt for at levere sikre ydelser."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S