Artikel top billede

Sådan opdager du tegnene på et usundt it-projekt

Kompleksiteten og innovationsgraden er de største udfordringer, når kunder sparker gang i et nyt it-projekt. Her får du gode råd til, hvordan du kommer helskindet igennem et it-projekts fem overordnede faser.

Sygdomme kan snige sig ind på enhver, der ikke holder øje med symptomerne og er klar til at tage den nødvendige medicin.

Det samme gælder for it-projekter, hvor professor Finn Kensing, direktør for Center for IT Innovation ved Københavns Universitet, fremhæver kompleksitet og innovationsgraden som de farligste parasitter, der kan smitte selv de sundeste intentioner om at udvikle et velfungerende it-system.

Han understreger, at ethvert it-projekt i bund og grund er et komplekst forandringsprojekt, hvor kunden med sine forretningsbriller skal udse sig et specifikt område, hvor it kan være med til at forbedre organisationens nuværende forretningspraksis. Samtidig giver teknologien mulighed for meget innovative løsninger, der er skræddersyet lige præcis til kundens behov.

Bevar fokus

Kompleksitet og lysten til innovation kan sommetider blive så altoverskyggende, at kunden kan glemme, hvorfor man gik i gang med projektet.

"Når en virksomhed har fundet ud af, at it er svaret, så er det ekstremt vigtigt undervejs i processen at huske på, hvad spørgsmålet oprindeligt gik ud på," forklarer Finn Kensing.

It-professoren fortæller, at i rigtigt mange it-projekter kommer det meget hurtigt til at handle om teknik frem for om de organisatoriske forandringer, som i første omgang var årsagen til at udpege it som en løftestang for forretningen.

70/30-reglen

Omkring 70 procent af et it-projekt handler i virkeligheden om organisatoriske ændringer og 30 procent om teknologi. Men det glemmer man ofte, når tidsplanen og budgettet skrider.

"I sådanne situationer er der en tendens til at fokusere på at få teknologien på plads frem for alt andet," siger Finn Kensing.

Han peger på, at når teknologien kommer til at spille førsteviolin i projektet, vil den organisatoriske implementering ofte komme bag på medarbejderne og ledelsen, der har bestilt it-løsningen. Derfor fremhæver han forundersøgelser som en helt central komponent i et it-projekt. Her kan kunden nemlig klargøre over for sig selv, hvad man forretningsmæssigt ønsker at få ud af it-løsningen.

"Ofte ved kunden ikke helt, hvad vedkommende vil have ud af et it-system, og det er helt okay i starten af et projekt. Det vigtigste er, at man gør sig selv klart, hvilke problemer eller muligheder det kommende it-system skal være med til at løse eller indfri i organisationen," lyder det fra professor Finn Kensing.

Her er sundheds- og sygdomstegn

For at undgå de værste negative overraskelser i et it-projekt har Computerworld bedt Finn Kensing kommentere de forskellige overordnede faser i et it-projekt, problemstillingerne og løsningerne på, hvordan man kommer sikkert i havn med sine it-projekter, der kan være komplicerede at navigere rundt i for selv de mest rutinerede it-projektledere.

De fem overordnede faser er:

Forundersøgelse

Kravspecifikation

Tilbud og kontrakt

Implementering

Videreudvikling




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere