Artikel top billede

Social computing rykker ind bag din firewall

Klumme: Vi er i fuld gang med at bevæge os fra industrialderens Enterprise 1.0 til det netværksoptimerede Enterprise 2.0.

I Danmark anvender cirka hver anden internetbruger de sociale netværk - og vi er stort set alle sammen på Facebook, hvor vi udveksler information, data og statusmeddelelser med hinanden.

Også virksomhederne er så småt i gang med at tage de sociale teknologier til sig.

Senest har SAS f.eks. med stor succes brugt Facebook til realtid opdateringer om flyafgange i forbindelse med den berømte askesky.

De sociale medier flytter

Det næste bliver, at de sociale medier flytter over på den anden side af firewall'en og ind i organisationen, hvor de vil bidrage til at øge både produktivitet, business agility og innovationsgrad!

Ligesom vi har bevæget os fra det 'flade' og envejskommunikerende Web 1.0 til det udvidede og brugerinddragende Web 2.0, er vi derfor i fuld gang med at bevæge os fra industrialderens Enterprise 1.0 til det netværksoptimerede Enterprise 2.0.

Det er en udvidet organisation, hvor grænserne er flydende og integrerede, hvor selvforvaltende enheder udfører opgaver sammen - baseret på hurtige og agile samarbejdsformer - og hvor man deler viden og information ved hjælp af web-baserede komponenter - både internt og eksternt.

Det har de store CMS-leverandører for længst indset. Allerede 2007-udgaven af SharePoint (MOSS 2007) indeholdt flere sociale features, og EPiServer har lanceret Relate+, ligeledes med henblik på at integrere sociale features, communities og e-mail-marketing i websites.

Og med SharePoint 2010, der blev lanceret 12. maj, er der sket en klar opgradering af det sociale potentiale.

Med det nye SharePoint 2010 kan medarbejderne tage Facebook-oplevelsen med på arbejde og ind i organisationen.

Blandt andet via en ny profilside, der er blevet mere personaliseret og foruden den sædvanlige information om navn, titel, foto og så videre indeholder et resume af erfaringerne i virksomheden.

Du skal tagge og bedømme

Profilsiden er bare ét element i SharePoints MySites-feature, som desuden indeholder mikroblogs, tagging og bedømmelse af content.

Og ligesom på Facebook m.fl. kan man også poste statusmeddelelser og dele oplysninger om sine aktiviteter med resten af organisationen.

SharePoint 2010 gør det muligt at tagge og bedømme de fleste elementer - sites, dokumenter, videoer, blogindlæg og har nu også sin egen Facebook-inspirerede 'Like' knap.

Når brugere klikker på 'I Like It' bliver siden tagget for brugeren, og ligesom med Facebooks 'Like,' bliver isolerede siloer på den måde knyttet sammen til en forbundet verden, hvor content bliver bundet til brugere i en såkaldt 'social graf'.

Knyttes til de relevante projekter

Kommunikation i organisationer vil i højere grad blive knyttet til de relevante projekter og løbende blive kommenteret af interesserede medarbejdere (og måske endda kunder og leverandører?).

Det samler informationen i en kontekst og gør den både relevant og søgbar.

Virksomhedens kommunikation bliver ikke-hierarkisk og dynamisk - alting kan kommenteres og rates af alle, alle har ret til en mening og har mulighed for at ytre den.

De sociale teknologier kan på den måde hjælpe med at finde de rigtige medarbejdere til et givent projekt, ligesom tag-clouds hjælper med at organisere og lokalisere interne data.

Og ved nemmere at dele viden med hinanden, bliver produktiviteten øget og fællesskabet styrket.

Som der stod i Forresters rapport om social computing allerede i 2006:

"For at blomstre i tidsalderen for social computing må virksomheder forlade top-down management og kommunikationstaktikker og i stedet væve communities ind i deres produkter og services, bruge medarbejdere og partnere som markedsføringsfolk, og blive del af et levende net af brandloyalister." Det gælder såmænd stadig - både udadtil og indadtil.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere