Artikel top billede

Lav din egen tv-station

Klumme: Overvej, om en tv-station kan være et godt supplement til din markedsføring. Det er ikke særligt dyrt og faktisk heller ikke særlig svært.

En af de ting, der virkelig vælter frem på nettet i øjeblikket, er video-podcast. Ideen er, at du skaber din egen platform, hvor du kan sælge din virksomheds produkter og værdier med små videoklip.

Men er det ikke dyrt? Nej det er det faktisk ikke. På min "tv-kanal" Thorborgs Talkshow, som du finder på www.thorborg.tv, bruger jeg blot kameraet i min iPhone. Jeg holder kameraet i hånden og snakker direkte til folk og bruger hverken kunstigt lys eller andre remedier.

Det virker rigtig godt for mig, og jeg har godt 30.000 månedlige seere, og tallet er flot stigende.

Men er det så svært? Egentlig ikke. Det kræver, at du er lidt legesyg og har tid til overs, men ud over det, kan alle være med. Det er klart, at nogle kan gøre det bedre end andre, men har du modet til det, så skal det nok gå.

En af mine favoritter er Gary Vaynerchuk fra Winelibrary.com. Han arvede for syv år siden sine forældres vinforretning. Den havde da en omsætning
på fire millioner dollars og var derfor en mindre spiller på markedet. Ved hårdt arbejde, intelligent brug af sociale medier og et internet-videoshow, øgede han forretningen til 55 millioner dollars og er nu en af de store spillere i branchen.

Gary er en ægte original og derfor ret morsom. Han er typen, man enten hader eller elsker. Han sidder to-tre gange om ugen og anmelder vin, og han er ikke kedelig. Han har på fem år produceret flere end 600 afsnit af sine vintest, og ifølge ham selv har han godt 80.000 daglige seere. Der er ingen tvivl om, at meget af den succes, hans forretning har i dag, kommer fra hans tv-show.

Han laver flere af sine shows med et low end-kamera, uden ekstra lys eller andre dikkedarer. Han laver vel nærmest en form for dogme-net-tv, og alt fokus er lagt på indholdet. Det syntes jeg, er en overkommelig og meget charmerende måde at gøre det på. Du kan finde ham på www.winelibrary.com.

Nogle af de ting, man skal tænke over, når man vil starte en tv-station, er:

Hvad vil du opnå? Viral effekt, mere vidende kunder, at få en "ekspertposition" i markedet eller andet?

Hvilken stil vil du køre programmet i? Skal det være stilfuldt og højtideligt, eller måske sjovt og håndholdt?

Hvor mange penge, og hvor meget tid vil du bruge på det?

Har du energien til at blive ved uge efter uge?

Passer en videoblog til dit firma og dine kunder? Et godt råd er, at du er dig selv og ikke prøver at lave dig om. Hvis du forsøger at være en anden, så falder du med det samme igennem.

Så har du mod på det, så kom igang og leg med. Der er ingen normer eller standarder at følge, da mediet er så nyt. Det betyder, at fejl ikke gør så meget, og at du kan være med til at opfinde den måde, video skal underholde og informere folk på i de næste mange år.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere