Danske telefirmaer vil charmere dig med fire tiltag

Den danske telebranche har fire konkrete bud på, hvordan danskerne skal få større tillid til teleselskaberne. Se de fire bud her.

Artikel top billede

De danske teleselskaber har 12 millioner abonnenter, banebrydende, ny teknologi og stadig et hav af utilfredse kunder.

Det er status ovenpå Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2010, der viser, at danskerne har mere tillid til brugtvognsforhandlere end til teleselskaberne, der havner helt i bunden af forbrugernes bedømmelse af 49 brancher.

Danmarks største teleselskab, TDC, lover at stramme op, og nu ser det ud til, at hele branchen vil forsøge at indgyde tillid og respekt for forbrugerne.

Drømmer om større kundetilfredshed

Den snart-pensionerede direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark fortæller, at branchen er klar til en mere ærlig og gennemskuelig tilgang til markedsføringen.

"Vi har en masse teknisk komplicerede produkter og en stor udfordring i at kommunikere vores prisstruktur til kunderne, selv om priserne reelt er faldet med en tredjedel igennem de sidste to år," siger Ib Tolstrup til Computerworld.

Han forklarer, at midlet til at opnå forbrugernes tilgivelse og loyalitet på et mættet marked er fire aktionspunkter, som alle de største teleselskaber i Danmark har afgivet musketer-ed på at overholde.

"Nu har vi informeret ministeren (videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), red.) om vores initiativer. Realistisk set skal vi have forbedret vores placering i Forbrugerstyrelsens undersøgelse, selv om vi nok aldrig havner helt i top," siger Ib Tolstrup.

Han håber på, at Jakob Willer som kommende direktør for Telekommunikationsindustrien i Danmark i fremtiden kan sole sig i, at danskerne har mere tillid til teleprodukter end til selvbetjente solcentre.

Teleindustriens fire bud på forbedring

De fire bud, som alle bestyrelser i de toneangivende teleselskaber har givet håndslag på at overholde, er:

Se telebranchens fire punkter til gladere kunder

1. Brugen af ordet "gebyr" skal ikke længere bruges i flæng.

Gebyrer må kun bruges, når der er tale om reelle gebyrer jævnfør markedsføringsloven § 15.

2. Teleselskaberne vil uploade enslignende fakta-ark med deres abonnementer på deres respektive hjemmesider, så forbrugerne bedre kan overskue og sammenligne priser og abonnementstyper på tværs af selskabernes tilbud.

3. Indførelse af branchestandard for markedsføring af bredbåndsprodukter for at afstemme kundernes forventninger med virkeligheden. Initiativet betyder, at teleselskaberne vil oplyse om reelle download-hastigheder som eksempelvis, hvor hurtig hastigheden er, hvis man deler forbindelse med andre, eller betinget af hvor i landet man sidder på det mobile bredbånd.

"Vi vil gerne skabe klarhed over, at når en forbindelse teknisk set er 7,2 Mbit/s, så kan forbrugerne måske reelt forvente 5,8 Mbit/s og den slags udredninger," forklarer Ib Tolstrup om punkt tre i teleselskabernes bodsgang.

4. Vejledning til forbrugere om dataforbrug i udlandet på mobilt bredbånd. Vejledningen skal finde sted lige fra salgsøjeblikket til advisering af lokale datapriser via eksempelvis mails og sms'er.

Helt på plads om et halvt år

Ib Tolstrup siger, at de fire initiativer allerede er begyndt at blive implementeret ude hos teleselskaberne, selv om det hele sker på frivillig basis.

"Selskaberne er så småt gået i gang med de fire aktionspunkter, som for alvor vil slå igennem over det næste halve år," fortæller han til Computerworld.

Ib Tolstrup forklarer dog, at hele telebranchen har en stor udfordring foran sig, fordi der er mange teknologibegejstrede kunder, som kan være svære at trænge igennem til.

"Prøv at forklare en ung mand, der hele natten har ligget i kø foran en butik for at købe en smartphone, at han skal holde igen med datatrafikken i udlandet. Det er ikke altid helt lige til, og kommunikationen af initiativerne bliver en lang, sej kamp," erkender Ib Tolstrup.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S