Teknisk sikkerhed ud af e-mærket

Der må ikke herske nogen tvivl hos forbrugeren. E-mærket er ikke en garanti for online-butikkernes tekniske sikkerhed. Derfor vil E-handelsfonden nu se formålsparagrafferne efter i sømmene.

? Det har aldrig været vores hensigt, at e-mærket skal stå som en garanti for virksomhedernes tekniske sikkerhed. Så klart udtrykker E-handelsfondens formand, Michael Karvø, sig om denne uges debat om
e-mærkets manglende garanti for teknisk sikre e-handlesløsninger.

En undersøgelse fra konsulentbureauet Evikali afslørede sidste uge, at 30 procent af de e-mærkede virksomheder har usikre databaser, hvor man, forholdsvis uhindret, kan få adgang til blandt andet kundeoplysninger.

Styr på paragrafferne

Michael Karvø understreger, at e-mærket er et mærke for psykologisk tryghed hos forbrugeren, da mærket giver garanti for, at kunden har de samme forbrugerrettigheder, som hvis der blev handlet off-line. Men på trods af de klare udmeldinger står teknisk sikkerhed dog stadig som første punkt i e-mærkets formålsparagraffer.

? Vi kan godt se, at det første punkt i formålsparagraffen kan misforstås i retning af, at
e-mærket også er en garanti for, at virksomheder, der bærer e-mærket, er teknisk sikre, og det punkt skal vi se nærmere på, siger han og fortsætter:

? Debatten gør, at vi skal kigge på spørgsmålet langt hurtigere. Vi har længe tænkt på en sikkerhedscertificering i forbindelse med mærket, og den del skal vi fremskynde, men vi vil ikke selv gå ind og gøre det.

E-handelsfonden ligger derfor på nuværende tidspunkt i forhandlinger med flere virksomheder, der vil påtage sig at certificere de e-mærkede handlesteder for sikkerhed.

Forvirring

Formålsparagraf:

Det elektroniske mærke skal fremme, at erhvervsdrivende udviser god skik og anvender sikre, tekniske løsninger ved handel og markedsføring på internettet.
Rasmus Kjeldahl er direktør for Forbrugerrådet, og han erkender, at e-mærket i dets nuværende form kan vildlede den enkelte forbruger.

? Det er ikke sikkert, at de enkelte kunder går ind og skelner mellem den psykologiske og teknologiske tryghed, når de handler. Derfor er det vigtigt, at vi får kommunikeret klart ud, hvad det er, e-mærket betyder, og næste gang vi skal revidere retningslinierne for mærket, skal det med på programmet, siger han, og indrømmer, at hvis den tekniske sikkerhed ikke er i orden, så er forbrugertrygheden reelt en illusion.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job