? Det har aldrig været vores hensigt, at e-mærket skal stå som en garanti for virksomhedernes tekniske sikkerhed. Så klart udtrykker E-handelsfondens formand, Michael Karvø, sig om denne uges debat om
e-mærkets manglende garanti for teknisk sikre e-handlesløsninger.
En undersøgelse fra konsulentbureauet Evikali afslørede sidste uge, at 30 procent af de e-mærkede virksomheder har usikre databaser, hvor man, forholdsvis uhindret, kan få adgang til blandt andet kundeoplysninger.
Styr på paragrafferne
Michael Karvø understreger, at e-mærket er et mærke for psykologisk tryghed hos forbrugeren, da mærket giver garanti for, at kunden har de samme forbrugerrettigheder, som hvis der blev handlet off-line. Men på trods af de klare udmeldinger står teknisk sikkerhed dog stadig som første punkt i e-mærkets formålsparagraffer.
? Vi kan godt se, at det første punkt i formålsparagraffen kan misforstås i retning af, at
e-mærket også er en garanti for, at virksomheder, der bærer e-mærket, er teknisk sikre, og det punkt skal vi se nærmere på, siger han og fortsætter:
? Debatten gør, at vi skal kigge på spørgsmålet langt hurtigere. Vi har længe tænkt på en sikkerhedscertificering i forbindelse med mærket, og den del skal vi fremskynde, men vi vil ikke selv gå ind og gøre det.
E-handelsfonden ligger derfor på nuværende tidspunkt i forhandlinger med flere virksomheder, der vil påtage sig at certificere de e-mærkede handlesteder for sikkerhed.
Forvirring
Formålsparagraf: Det elektroniske mærke skal fremme, at erhvervsdrivende udviser god skik og anvender sikre, tekniske løsninger ved handel og markedsføring på internettet. |
? Det er ikke sikkert, at de enkelte kunder går ind og skelner mellem den psykologiske og teknologiske tryghed, når de handler. Derfor er det vigtigt, at vi får kommunikeret klart ud, hvad det er, e-mærket betyder, og næste gang vi skal revidere retningslinierne for mærket, skal det med på programmet, siger han, og indrømmer, at hvis den tekniske sikkerhed ikke er i orden, så er forbrugertrygheden reelt en illusion.