Tv-reklamer til harddiskoptageren

Stadig flere amerikanere optager tv-programmer og spoler forbi reklamerne. Det truer tv-selskaberne. Men opfindsomheden er stor, når man vil stoppe spoleriet.

De kommercielle tv-stationer føler sig truet af harddiskoptageren, da stadig flere amerikanske seere optager udsendelserne og springer reklame-blokken over.

Analysefirmaet Jupiter Research har regnet sig frem til, at 53 procent af amerikanerne spoler forbi reklameblokke. Det skulle svare til, at hver niende tv-reklame bliver sprunget over. Eller at 47 milliarder annoncekroner ud af de 435 milliarder kroner, som der reklameres for på tv hvert i USA, er spildte. Det er mange penge at miste for annoncørerne og tv-stationerne.

Indtil nu har man ment, at redningen skulle komme fra placeringen af produkter i serier. Altså skjult reklame, hvor eksempelvis skuespillerne børster tænder med en bestemt tandpastamærke, men nu forsøger annoncørerne sig med nye tricks, skriver nyhedsbureauerne Reuters og AP.

Tv-selskabet Fox har nemlig for første gang lavet en temmelig speciel reklame for et af sine egne tv-show, som er et stillfoto, som vises i 30 sekunder, mens der er dialog i baggrunden.

Det vil sige, at alle, der spoler henover, blot ser det samme foto i et par sekunder, mens almindelige seere får hele dialogen. Dermed tror hurtigspoleren, at nu begynder en ny udsendelse, så chancen er større for, at hun stopper op og lige vil se, hvad der skal til at starte.

Også fastfoodfirmaet Kentucky Fried Chicken har forsøgt sig med et kneb over for harddiskoptagerne. Firmaet giver kunderne rabat, hvis de skriver en kode ned, som vises i reklamen i ganske få sekunder. Det betyder, at seeren må se reklamen ved normal hastighed for at opfatte koden.

På nettet og i indbakken i e-mailprogrammet vil folk til gengæld gerne se reklamer i form af viral markedsføring, blot den er sjov og underholdende.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job