Velkommen til det nye Eksperten

På Computerworld, firmaet bag Eksperten, har vi arbejdet hårdt for at skabe en ny udgave af Eksperten.

Og nu er den klar.

Har du brugt Eksperten før kan du med det samme se, at designet har fået en overhaling: Farverne er blevet lysere, teksten blevet større og der er generelt blevet ryddet op i bokse, kasser og rodet på siden.

Men ændringerne stikker dybere end bare designet. For vi har lavet et helt nyt Eksperten.

Her er nogle af de vigtigste ting vi har lavet om:

Point-systemet

Vi har skabt et nyt og bedre belønningssystem, Men det betyder også at det gamle point-system er blevet aflivet.

Det er sket fordi vi kunne se, at rigtigt mange nye brugere havde svært ved at forstå og bruge point-systemet – og det betød unødigt meget bøvl når de for eksempel kom til at tildele sig selv point.

I det nye systemet arbejder vi i stedet med levels. Dem kan du stige i efterhånden som du er aktiv på Eksperten – både ved at oprette spørgsmål, men især ved at kommentere og hjælpe andre brugere med deres it-problemer.

Vi ved det er kontroversielt at nulstille point, specielt for de brugere som igennem årene har optjent mange point. Men systemet var reelt holdt op med at virker – og samtidig har vi designet det nye system på en måde, så aktive brugere hurtigt vil stryge til tops igen. Bare prøv.

Som en anerkendelse af de særligt aktive brugere (med over 100.000 point) i det gamle system har vi indsat et lille unikt ikon på deres profil – prøv at se om du kan se det.

På sigt vil det nye system blive suppleret med nogle ekstra gode ideer vi har. Men det kommer senere.

Spørgsmål og svar

Den anden store ændring er, at vi har gjort op med hele spørgsmål og svar-mønsteret fra det gamle Eksperten. Som med point fejlede nye brugere ofte når de skulle bruge Eksperten og endte med at svare på egne spørgsmål.

På det nye Eksperten er det brugeren, som har oprettet spørgsmålet, som suverænt bestemmer om en kommentar er et svar eller ej. Alt vedkommende skal gøre er at markere det som et svar – så belønnes både spørgsmålsstilleren og brugeren, som har lagt kommentaren.

Nye og færre kategorier

Kategorierne har, for første gang i flere år, fået en ordentlig overhaling. Vi har meget grundigt gennemgået hvilke kategorier, som der var aktivitet i og fokuseret på dem.

Det betyder også at den del ældre / inaktive kategorier er blevet lagt sammen – men ingenting er slettet.

Du kan se det nye system her

Nemmere login-system

Du kan nu også bruge Facebook og Google til at logge ind på Eksperten og Computerworld med. Det gør hele bruger-oprettelsen meget lettere, og vil forhåbentligt skabe endnu mere aktivitet på Eksperten.

Bruger du ikke Facebook eller Google kan du selvfølgelig stadig bruge dit oprindelige login.

Bedre beskeder

Som bruger på Eksperten kan det være svært at overskue hvilke spørgsmål man har været involveret i – og om der var sket noget nyt.

Med beskedcenteret på det nye Eksperten er det væsentligt nemmere, for her har vi samlet alle tilbagemeldingerne til dig ét sted.

Ny søgemaskine

Sidst, men ikke mindst, bruger vi en ny søgemaskine på Eksperten. Den er ikke bare meget hurtigere, den er også meget bedre. Og sammen med den nye kategorivælger gør det opgaven om at finde ældre indlæg meget nemmere.

Postsystem

Det gamle post-system er pt. sat på standby. Vi ved at mange brugere anvender det i dag, men det har desværre været en af de funktioner vi har været nødt til at vente med til efter lanceringen.

Der kommer et nyt postsystem, men pt. skal vi lige have det nye Eksperten helt på skinner - så tager vi post systemet.

Skriv til os

Man laver ikke et system, som startede i 1998, om uden at der er små overraskelser undervejs. Det ved vi godt.

Falder du over et problem, noget du undrer dig over, har du en ide eller vil du bare sige hej? Så skal du bare skrive til holdet bag Eksperten på det-nye-eksperten@cw.dk