Avatar billede Raff Novice
20. juni 2016 - 11:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fremhæv celleregler - Dubletværdier

jeg er løbet ind i problem med dubletværdier.
jeg har en lang liste med tal. langt de fleste er på 18 cifre og starter med 9,
men hvis de starter med 9 bliver de markeret som også selv om der kun er et og dette er unik.
hvis jeg fjerner 9 tallet er der ingen problemer.
hvis jeg laver 9 tallet om til andet tal, heller ingen problemer.

håber det er nogle som kan hjælpe :)
Avatar billede ebea Ekspert
20. juni 2016 - 12:18 #1
Prøv at læse dit spørgsmål igen. Det er lidt svært at forstå hvad det egentlig er du mener, og ønsker hjælp til.
Hvor kommer din markering fra, og hvad er det med Dubletværdier??
Avatar billede Raff Novice
20. juni 2016 - 12:50 #2
Kan godt se det står lidt rodet :/ det var nu ikke min mening.
her er et ud træk fra en kolonne. hvis jeg fremhæver dubletværdier på disse tal, bliver alle fremhævet..... og det burde de jov ikke når de er unik.
håber dette kan hjælpe lidt.

Avatar billede natkatten Mester
20. juni 2016 - 13:46 #3
Jeg tror, at du er løbet ind i, at Excel kun kan håndtere 15 betydende cifre. Prøv at formatere som tekst.
Avatar billede ebea Ekspert
20. juni 2016 - 14:30 #4
Hvilken Formel bruger du til at sammenligne, og fremhæve dubletværdier?
Det er lidt svært at genskabe dit problem, ud fra en kolonne med tal. Der hører lidt mere til.
Omkring Natkattens henvisning med 15 cifre, går jeg ud fra, at du kan se alle cifre, da du jo har kopieret tallene ind her.
Avatar billede ebea Ekspert
20. juni 2016 - 15:21 #5
Jeg har lige prøvet med alm. Betinget Formatering (Dubletværdier), og sammenholde din viste kolonne med tal, med en anden kolonne hvor jeg ændrede lidt i de sidste tal! Og der viser den korrekt fremhævning på de unikke værdier, og med 18 cifre i talrækken.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2016 - 08:13 #6
Excel kan "per design" ikke håndtere mere en 15 cifre tal - alt derover bliver lavet om til 0 - og det er derfor din formatering ikke duer (tallene ender med 45000 og 46000)
For at vise tallene længere end det, skal de formateres til tekst - men når du kører excels indbygget formatering, bliver de lavet om til tallene igen.
Der er noget Datahåndtering som sletter dubletter - og den håndterer teksten rigtig - men det er vist ikke det kigger efter?
Hvis du vil manipulere tallene, er det nemmest, at du splitter dine celler op i 2 - første 8 tegn, og sidste 8 tegn (eller hvordan du nu vil have det)
Hvis det skulle være lidt mere kompliceret, kan du køre en macro, som skriver i collonne B hvis der er Dubletter (fundet på hjemmeside: http://analysistabs.com/vba/find-duplicate-values-column/)
Sub sbFindDuplicatesInColumn()
Dim lastRow As Long
Dim matchFoundIndex As Long
Dim iCntr As Long
lastRow = Range("A65000").End(xlUp).Row
For iCntr = 1 To lastRow
If Cells(iCntr, 1) <> "" Then
matchFoundIndex = WorksheetFunction.Match(Cells(iCntr, 1), Range("A1:A" & lastRow), 0)
If iCntr <> matchFoundIndex Then
Cells(iCntr, 2) = "Duplicate"
End If
Next
End Sub
Avatar billede Raff Novice
21. juni 2016 - 10:12 #7
jeg har et exel ark som er formatet til tekst. hvor mine tal står.
det er min log bog. 1 gang om mrd. skal jeg samme line den med alle de SN: jeg henter i vores lager styrings program ( SAP )

Jeg har ikke brug for at slette dubleter, det er nærmer dem som ikke er dubletter der er interessante for mig.

ved ikke om min beskrivelse af problemet er mere tidlydt.
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2016 - 10:44 #8
jeg har lavet et lille eksempel her. Forklaring er vist inde i eksemplet.
Ved ikke om det kan hjælpe dig videre.
Den sammenholder dine 2 talsæt i en ny kolonne, og fraholder det talsæt som afviger.
https://www.dropbox.com/s/3807sl8xbwj1iqc/sammenhold-kolonner.xlsx?dl=0
Avatar billede Raff Novice
21. juni 2016 - 11:43 #9
Ebea

Det ser nu meget godt ud :)
men løber nok ind i lidt flere problemer, mine SN: er ikke soteret efter nr. orden.

Her er mit ark.
hvis linket virker :)

www.dropbox.com/home?preview=Serienumre.xlsx&share=1
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2016 - 12:00 #10
Nej, Linket virker ikke. Check om du har sat deling korrekt.
Avatar billede Raff Novice
21. juni 2016 - 12:03 #11
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2016 - 12:28 #12
Jeg har opsat dit eksempel nu, med en ny kolonne. Kig på forklaring i eksemplet.
SAP data er holdt op mod Serienumre i Kolonne A
https://www.dropbox.com/s/8wvkoadyg1o5v56/Serienumre-1.xlsx?dl=0
Avatar billede Raff Novice
23. juni 2016 - 09:51 #13
Tak for hjælpen :)