Avatar billede MadsHaupt Juniormester
14. marts 2017 - 17:33 Der er 4 kommentarer

Hvad er bitrate i video

Hej. Mit spørgsmål er meget enkelt hvad bitrate helt konkret er i forhold til komprimeringsmetode i f.eks. en video af formatet MP4 (komprimeringsmetode H.264)
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2017 - 17:46 #1
Avatar billede eurositi Ekspert
14. marts 2017 - 18:11 #2
Nyere kompressionsmetoder som H.265 eller VP9 kan komprimere indholdet endnu mere end H.264 eller VP8, som igen kan komprimere indhold endnu bedre end ældre formater som MPEG2 (H.262) eller Theora (H.263).

Men bitraten er noget, du selv kan tilpasse uafhængigt af kompressionsmetoden. Hardware-standardiserede formater har selvfølgelig nogle faste bitrater, som du helst skal lægge dig nogenlunde op ad, hvis du vil lave indhold, som umiddelbart kan afspilles på f.eks. en gammel iPhone eller en DVD-afspiller.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
15. marts 2017 - 16:55 #3
OK. Ved du, hvad læseren (i dette tilfælde videoafspilleren) efter standarden vil gøre afhængigt af bitraten. Er der ugyldige bitrater? Hvilke bit er bitraten et tal for?

Jeg søger at kunne komprimere video, men kan ikke gøre det uden en dyb forståelse af begreberne og opbygningen.

De oplysninger har jeg haft meget svært ved at finde på nettet.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. marts 2017 - 18:12 #4
Maximum bitrate for DVD video (altså videosporet uden lydspor eller undertekstspor) ligger på lidt over 9,8 megabit pr sekund. Men for at sikre sig mod for hurtig tømning af bufferen (buffer underrun) på DVD-afspillere med lidt svagere hardware, overstiger bitraten for professionelt kodede DVD-film aldrig 8 mbit/sekund. Dertil kommer, at der også er maksimale bitrater for lydsporet. Den totale maksimale bitrate for video, lyd og m.m. må vist ikke overstige 12 mbit/s.
Det er nogenlunde tydeligt forklaret her: https://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Data_rate

Blu-ray ligger cirka 4 gange højere: https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Bit_rate

På en computer afhænger det selvsagt af den konkrete hardware.

I smarte medieomkodnings- og remuxing-programmer som Xmedia Recode findes en masse presets pr. hardwaretype, f.eks. TV-modeller, PlayStation, Xbox, tablets og et hav mobiltelefon-modeller. De gi'r et vink om de bitrater, du bør holde dig til, hvis du vil sikre en glat afspilning af lokalt indhold på den pågældende hardware.

Jeg vil dog mene, at det er overkill at forsøge at lave specifikke videofiler til hver eneste type hardware. Lokale streaming-servere som Plex.TV håndterer dette langt bedre ud fra en enkelt originalfil. Jeg har dog ikke selv erfaring med at sætte det op. Dit udgangspunkt bør dog altid være det bedst mulige afspilningsformat, dvs. f.eks. H.265 eller H.264 video (high profile) i en Matroska (MKV) container. Brugere med "handicappet" hardware som f.eks. iPad eller AppleTV behøver ikke bøvle med omkodning til MP4, da Plex-serveren læser og streamer signalet.