Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 17:06 Der er 16 kommentarer

Sammenkobling af batterier

Hej
Jeg har en motorbåd med et 12V 115Ah forbrugsbatteri. Vi vil gerne have lidt mere strømkapacitet og har købt et (lidt brugt) 180Ah batteri, som vi vil parallel-forbinde med det første.
Er det ok, eller SKAL batterierne være identiske.
Båden har et tredje batteri til start af motoren.
På forhånd tak for svar
Dorte
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2017 - 17:09 #1
Det er ok, forudsat selvfølgelig det også er 12 volt.
Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 17:20 #2
De er begge 12V.
Når jeg spørger er det fordi forretningen, hvor vi ville købe kabler, mente at det var et 'absolut no go' når batterierne ikke er ens.
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2017 - 17:31 #3
Ja, ved nærmere eftertanke, så kan det godt være at opladningen kunne være et problem. Du må hellere følge forretningens anvisning. Du kunne jo montere en omskifter for de to batterier.
Avatar billede thov Forsker
28. marts 2017 - 17:58 #4
Jeg havde en Mercer' med to batterier. Et lille på 15Ah og et større på 100Ah.
Det virkede fint, for generatoren kunne nemt følge med.
Men 2 velvoksne batterier vil utvivlsomt kunne give generatoren sved på panden.
#3 forslaget med en omskifter er sikker nok.
Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 17:59 #5
En omskifter?
Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 18:25 #6
Nu er mit problem så, at jeg er koblet af. Hvad vil det sige at montere en omskifter og hvad mon det så koster?
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2017 - 18:30 #7
Du må nok spørge i forretningen hvad en omskifter koster. Men princippet er, at batterierne med den ene pol er fast forbundet, mens den anden pol er forbundet til enten batteri 1 eller 2. I stedet for at flytte polskoen kan der monteres en omskifter, hvor strømmen tages fra enten batteri 1 eller 2. Det betyder så også, at du skal skifte for at holde begge batterier opladet.
Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 18:34 #8
Det bliver vist for bøvlet - så kan vi nok lige så godt lade det blive ved det ene batteri.
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2017 - 18:36 #9
Jeg har søgt lidt videre. Hvis batterierne skal være fast sammenkoblede, så skal de være samme størrelse og helst samme alder.
Se følgende side
http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/naar-du-sammenkobler-batterier/
Avatar billede thov Forsker
28. marts 2017 - 18:46 #10
Et sæt startkabler kunne være en mulighed.
Så kan du flytte klemmerne, så kun det ene batteri oplades. På den måde undgår du, at generatoren går op i røg, hvis begge batterier 'er kørt pænt ned'.
Under afladning vil begge batterier fint kunne parallel kobles.
Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 18:48 #11
Den side havde jeg også læst på.
Det uklare er, at jeg får så forskellige meldinger. Der er flere (bl.a. en lastbilvognmand) som siger, at det ikke betyder noget. Jeg synes, at det er problematisk, at jeg ikke kan finde svar på, hvad der sker, hvis jeg gør det alligevel. Min tanke er, om det store 180Ah måske 'bare' bliver reduceret til kun at kunne yde de samme 115Ah som det eksisterende. Hvis det er konsekvensen ville jeg gøre det, men hvis jeg ødelægger noget, vil jeg naturligvis ikke.
Avatar billede thov Forsker
28. marts 2017 - 19:16 #12
Mig bekendt kører der busser og lastbiler rundt med 24V anlæg.
Det er så to stk. 12V batterier i serie, og derfor stopper sammenligningen.
Den indre modstand i bly-batterier er 0,05 Ohm, og det betyder at dit 180Ah bare holder længere under belastning.
Jeg monterede et Ammeter i min første bil, og her dirrede nålen oppe omkring 15A et kort øjeblik efter start, for derefter at falde.

Men mål generator spændingen, når motoren kører, og det ene batteri er tilsluttet.
Omkring 13,9Volt er nok ret sandsynligt, men hvad sker der så, når det andet batteri kobles ind ?
Kan generatoren holde spændingen, eller falder den lidt, samtidig med at 'systemet' lyder anstrengt ?
Avatar billede milter Ekspert
28. marts 2017 - 19:52 #13
Uden at turde lægge hovedet på blokken for det, vil jeg mene, du i dit tilfælde risikerer en overophedning af det batteri, som først bliver opladet til fuld kapacitet, hvis det andet stadig mangler en del. Det kan, ifølge mit kendskab til batterier, føre til skader på det først opladte, eller at syren begynder at koge, måske endda en eksplosion. Kort sagt, jeg ville ikke turde gøre det.

Er "det tredje batteri til startmotoren" koblet til generatoren, når motoren kører, eller oplader I/du det separat....?

Er det nuværende "forbrugsbatter"i forbundet til generatoren, eller ....?
Avatar billede Dorte Praktikant
28. marts 2017 - 20:00 #14
alle batterier (vi har faktisk 3 - et til bovpropellen, et startbatteri og så forbrugsbatteriet) er koblet til generatoren med et skillerelæ, således at vi ikke risikerer at tømme startbatteriet. Det er så forbrugsbatteriet, vi gerne ville forøge kapaciteten på.
Avatar billede milter Ekspert
28. marts 2017 - 21:37 #15
Dit spørgsmål fik mig til at søge en del på nettet, og generelt er mit indtryk, at der frarådes opladning af parallelkoblede batterier med forskellig alder, fabrikat og kapacitet uden elektronik til at regulere ladestyrken separat mellem de to. Der kan også opstå tilfælde, hvor et ikke fuldt opladet batteri vil trække strøm fra et fuldt opladet batteri.

Og så skal I også kigge lidt på generatoren og hvordan skillerelæet virker. En generator kan blive ødelagt pga. varme, hvis den bliver bedt om at gå på overarbejde for at opretholde et ladeniveau, den ikke er bygget til. Desuden bliver I nok også nødt til at kigge på en ny batteriboks med plads til og forankring af det nye batteri.

Så medmindre I vil nøjes med bare at oplade det "nye" batteri derhjemme og så koble det til på båden hver gang I skal bruge det, så vil mit bedste råd være at kontakte et sted med lidt mere hands-on kendskab til de dele.

http://www.fsae.com/forums/showthread.php?5376-Overloading-the-Alternator
http://www.dunlite.com.au/store/faq.asp?CategoryId=&FaqId=8
http://ask.metafilter.com/128546/How-is-incoming-charge-distributed-amongst-multiple-batteries-wired-in-parallel
Avatar billede ecaspar Mester
30. marts 2017 - 15:01 #16
De skal adskilles hvis det skal gå godt. Med lidt fingersnilde kan man montere den her
http://www.biltema.dk/da/Bat/El/Kontakter/Batteriadskiller-2000022613/

og skifte mellem batterierne........  til en overkommelig pris