Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 14:01 Der er 8 kommentarer

Den bedste backup til en ren Windows 10?

Jeg har lige lavet en ren Windows 10 installation på en mindre bærbar med 32GB.

Derefter opdateret drivere og installeret den række af programmer man nu bruger - Firefox etc. etc. Nu er den så ren og opdateret, som den kan være.

Men jeg prøver at gøre nogle af mine computer-rutiner lidt bedre og vil gerne prøve at eksperimentere med at lave en backup af hele denne her installation, så hvis det går galt, at jeg bare kan køre Windows 10 og alle programmer ind igen fra en backup - uden at skulle ud at hente alting forfra.

Er der nogle gode forslag til programmer eller rutiner i den forbindelse? Jeg kan se, der bliver nævnt forskellige muligheder rundt omkring i de forskellige tråde.

Har ikke lyst til at købe en løsning, det virker som om, der er adskillige gratisprogrammer, der snildt ville kunne gøre det, jeg har brug for.

Vil gerne kunne lægge backuppen på en ekstern harddisk, hvor der også ligger andre data, men det kan også gøres til en USB- stick med 32 GB.

Mapperne med data er ikke så vigtig i denne omgang, dem gemmer jeg separat.

Men hvis der er nogle tips til at gemme hele møllen på én gang - eller hvordan man kan lave automatisk backup af et par datamapper, man selv udvælger - er de også meget velkomne , for senere skal jeg lave backup af en anden PC, hvor der ligger en hel del mere end 32 GB... :-).
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 14:16 #1
OMEI backupper er noget af det bedste. https://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 14:19 #2
Rettelse: AOMEI :-( Jeg må snart have ret til en trøste præmie, med alle mine fejl.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 14:27 #3
Fra den ene tastatur-slåfejler til den anden: Det tager vi med :-)

Linket fungerede fint, og der står navnet jo.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2017 - 16:18 #4
Tilslutter mig #1

Du skal lave det der kaldes en "Systembackup" og gemme det på en anden destination end den disk du har c drevet på. Om det så er en ekstra harddisk der er i computeren eller et extern harddisk er ligegyldigt.
Du skal endvidere oprette en emergenzy disk/usb pind du kan boote på når image skal lægges tilbage.
Gem det første image hele tiden og lav med mellemrum (måske 1 gang om måneden et nyt Image. Slet det forrige når nyt image er lavet. Husk at tjekke af at image skal tjekkes af når det er oprettet. Lav et nyt hvis testen fejler.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 17:09 #5
#4 Tak. Må jeg stille nogle flere opfølgende spørgsmål?

Kan AOMEI også lave den relevante USB-pind?

Jeg går ud fra, det skiftende image, altså ikke det første, laver man for at gemme evt. ændringer, man har foretaget?

På den lille bærbare jeg vil forsøge mig med i første omgang, kommer jeg ikke til at installere særligt mange programmer løbende, så der kan jeg sikkert godt klare mig med det første image - uden at skulle lave særligt meget opfølgning.

Det er selvfølgelig smart at have et meget nyt image, men hvis man har haft computeren i hang et godt stykke tid, før den går ned, så tænker jeg, der måske også er meget fyldstof på sådan et image - af den slags der altid sløver PC'en?

Hvad er forskellen på at clone sin harddisk og at lave et system-backup, hvis jeg gør det nu, hvor installationen er helt ren?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2017 - 17:31 #6
Aomei kan lave den usb pind ja.
Du skal i utilities og lave et bootbart medie.

Ja man laver løbende et image på grund af der kommer opdateringer til Windows og programmer. Personligt har jeg et lille C drev på min pc på 80 gb, hvor Windows,Office 2010, Antivirus program, Printer opsæt samt renseprogrammer til Windows er installeret. Resten af programmerne har jeg liggende på D drevet. Alle mine personlige filer har jeg liggende på et E drev på en helt anden harddisk. Denne disk kører jeg så også backup på sideløbende med et andet program.
Hvis din pc kun har 32 gb til rådighed vil jeg ikke anbefale du gemmer personlige data på denne disk, da den sandsynlighed vil blive fuld alt for hurtigt. Brug her et eksternt drev eller anden harddisk hvis der er mulighed for dette i din pc.

Forskellen er at når du kloner får du en identisk harddisk som den du har i computeren.Når du laver et systembackup, så er der kun C drevet der tages backup af plus det lille systemdrev på få hundrede mb hvor systemfiler ligger i.
Det er derfor det kaldes et systembackup, fordi begge partitioner bliver taget backup af.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 17:51 #7
Jeg kan godt se det smarte i at have alle personlige data liggende på et drev D eller E.

Den lille bærbare er kun til at have med rundt, så jeg gemmer ikke noget særligt på den - men har derudover et hukommelseskort, hvis jeg skal slæbe nogle ekstra ting med. Du har helt ret, det kræver streng disciplin at holde forbruget på det nede.

De fleste ting har jeg på min stationære, hvor jeg har både Vista og Windows 10 og pladsen er fin. Men pønser på at droppe Vista helt, jeg føler mig bare meget tryg i det, fordi jeg ved, hvordan alting fungerer. Og har ikke lige haft mod på at skifte det helt ud, men taget Windows 10 lidt i små bidder.

Alle de konstante fornyelser af features og muligheder kan godt gøre mig en smule irriteret, når jeg mest af alt bare gerne vil have tingene fungerer enkelt og uden for mange dikkedarer.

Når jeg spørger til kloning, er det fordi, jeg tænker på, om det ville være en mulighed i stedet for at lave systembackup, så man har den liggende, hvis nu harddisken skulle blive smadret, låst eller andet.

Nå, jeg tror bare, jeg kaster mig ud i det og får lidt erfaring med programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2017 - 17:55 #8
Hvis du kun har en disk på 32 gb i den vil klon og systembackup jo næsten være i samme størrelse.
Fordelen ved et systembackup er jo, at det kan lægges på en ekstern disk, hvor en klon jo skal lægges på en intern disk der ikke kan bruges til andet.