Avatar billede blim Nybegynder
20. november 2003 - 19:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bevægende baggrunde i platform spil

Hej derude...

Jeg prøver for første gang at lave et spil i lingo. Det skal være et platform spil i gammel amiga stil, bortset fra opløsningen skal være helt op til 1024 x 768 (det er en projector ikke til web).
Jeg ville gerne have at baggrunden bevægede sig i takt med at figuren gik... mit spørgsmål er så om jeg skal bruge en eller anden specielt metode, eller er det bare ganske almindelig sprite().loc man bruger? Jeg er bare bange for at komputeren muligvis bliver langsom af det. Spillet skal helst kører med min. 20-25 frames pr sekund. :)

Jeg har lavet en hel del andet i Lingo så indviklede forklaringer er nok intet problem :D

mvh
Blim
Avatar billede blim Nybegynder
20. november 2003 - 19:21 #1
Forresten skal det lige siges at spillet er i 2D !

Men jeg er åben for andre muligheder hvis det med 2D ikke lige virker!
Jeg har testet et billede på 800x600 som kører henover skærmen, der bliver den allerede lidt langsom! Så med rigtig mange sprites bliver spillet vel dobbelt så langsom :( hvad gør jeg?
Avatar billede jmc Nybegynder
20. november 2003 - 21:36 #2
Du kan prøve at eksperimentere med at køre dine billeder ned i 1 bit og favelægge med toolpatellen. Så flyttes de nemmere da de fylder mindre. Desuden er der kun transitions tilbage.
Avatar billede kanding Nybegynder
20. november 2003 - 22:03 #3
Blim, prøv at kigge lidt på image lingo, nærmere copyPixels(). Leg lidt med det og evt. stil spørgsmål her på eksperten. copyPixels kan grabbe et stykke af et bitmap og indsætte det på et andet bitmap og vil fungere væsentlig hurtigere en 20 sprites der skal skiftes.
Avatar billede blim Nybegynder
20. november 2003 - 22:24 #4
Kanding>> Jeg har arbejdet meget med Imaging Lingo her på det sidste (har fået fat i en hel bog om det), men det kan jeg bare ikke rigtig bruge til noget her desværre! Det tager længere tid at begynde at redigere billedet fremfor at flytte det! :(

jmc>> Du har måske fat i noget der, så jeg vil lige prøve det og vender tilbage :)
Avatar billede blim Nybegynder
20. november 2003 - 22:40 #5
JMC>> Har prøvet nu! Altså framraten røg op som forventet men kun med 8 frames så istedet for 68 er den nu 76 ! Til gengæld er kvaliteten røget fuldstændig i bund! Ikke de 8 frames værd :D

Er der evt. på nogen måde dette kan gøres ved at bruge 3D Hardware? Så kun baggrunden var 3D og alt andet 2D??
Avatar billede kanding Nybegynder
20. november 2003 - 22:44 #6
Det forstår jeg ikke. Enten har du vel et stort billed som du skal flytte lidt ad gangen eller også har du flere billeder som du vil sætte sammen til en hel baggrund ikke?

I begge tilfælde er imageLingo yderst handy. Ellers må du lige forklare lidt nærmere...

evt kig på www.spritelab.dk/test/koe. Alle bygninger er bygget dynamisk med imageLingo med en masse små bitmaps. Det gør at der ikke vil være forskel på om vi har 10 eller 100 bygninger. Vi genererer dem nå vi skal bruge dem og sletter dem når vi er færdige. Hele spillet fylder derfor kun 4 mb. Landskabet er ligeledes imageLingo. Når du scroller rundt i landskabet genererer jeg den næste bid af landskabet. Er det ikke sådan noget du er ude i...??
Avatar billede blim Nybegynder
21. november 2003 - 00:26 #7
Øhm... ok først og fremmest synes jeg det var fedt :D

Men desværre må jeg sige nej John...
1. Du kører max. 5 frames pr sekund. Vores SKAL være mindst 30 frames!

2. Husk at dit spil er strategisk, vores er platform. Du ved ligesom Supermario og sådan. Altså vores platforme er lavet ved hjælp af imaging lingo for ikke at have hver mursten til at være en sprite og dermed undgå 9999999 sprites :D

Jeg har testet lidt på systemet og jeg kommer desværre på nogle punkter på omkring de 20-25 frames og den går desværre ikke!

Hvad med den der 3D Metoden jeg foreslog i beskeden før?
Avatar billede blim Nybegynder
21. november 2003 - 00:28 #8
Forresten er baggrunden et stort billede (landskab) :)
ikke en masse små
Avatar billede kanding Nybegynder
21. november 2003 - 15:07 #9
Hmmm... hvorfor kriteriet på 30 frames?
Desuden kan du ikke love det med mindre at du fast sætter et processor kriterie for brugeren.

Jeg tror ikke 3d vil gøre frame hastigheden bedre, men det kræver nok lidt test fra din side.

Kan du opnå de 30 frames uden nogen baggrund??
Avatar billede blim Nybegynder
21. november 2003 - 19:29 #10
det med de minimum 30 frames er fordi projektet er for et større projekt til hjerneskadede mennesker! Hvis nogle af de regler vi skal følge skal kunne følges kræver det at vores spil kører 30 frames minimum, men ja det kører fint nok uden baggrund :)

Grunden til at jeg tror 3D vil gøre det hurtigere er fordi vi kan tage Direct 3D i brug i stedet for software render som vi gør nu ... er jeg helt gal på den?
Avatar billede kanding Nybegynder
21. november 2003 - 20:06 #11
Jeg må være dig svar skyldig på den konto. Skal selv igang med et størrere 3D projekt, så på et tidspunkt kan jeg jo nok ;-)
Avatar billede blim Nybegynder
22. november 2003 - 00:39 #12
Ok... jeg må selv finde ud af noget så :) Men tak for inspiration ihvertfald ;)

forresten... jeg arbejder professionelt med 3D Studio MAX så hvis du havde brug for hjælp så siger du bare til! shervin@shervin.dk :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester