De "omvendte" betegnes ofte forkert som cos-¹(v), men det er jo ikke den multiplikativt inverse/reciprokke - altså 1/cos(v), så det er en skidt betegnelse.
Arcus cosinus eller invers cosinus er mere rigtige betegnelse og den skrives ofte arccos. I ActionScript og mange andre sprog er den implementeret som acos på Math-objektet.
og vær så måske liiige opmærksom på at det kun gælder for 0-180grader ud af cirklens 360 grader. Hvis du bruger f.eks.-90 grader eller 270 grader som v giver Math.acos(Math.cos(v)) i begge tilfælde 90
Nu kender jeg faktisk kun arcos cosinus fra matematikkens verden, hvor den betegnes som cos-¹.... Nå, pyt skidt... Det prøver jeg med :) Tusinde tak!!!
Barklund: f-¹(x) er helt en helt korrekt måde at skrive "den omvendte funktion" af f(x) på. Det betyder ikke reciprokværdi når vi taler funktioner. Det der gør cos-¹(v) dårlig er at den kun er defineret som funktion hvis man holder sig inden for et snævert interval med en længden 180 grader (eller pi om du vil...).
schwarz84, jeg mener det er en dårlig notation, da jeg normalt opfatter -¹ som "opløftet til -1" - og det betyder det ikke. Det er min personlige mening om notationen, ikke en gylden regel på nogen måde :)
Og arccos er ikke den omvendte funktion til cos, da der ikke findes en sådan. arccos er den omvendte funktion til cos for et bestemt interval - men det er vi jo egentlig også enige om :)
Jamen,... kan du ikke være så rar, at lave en lille tabel til mig, hvor jeg kan se, hvordan grader og radianer sammenlignes... Eller endnu bedre: Kan du give mig en formel?
Mjoo, sådan kan man godt sige det - du mangler dog PI med som faktor et eller andet sted :)
I 2 funktioner ser det ud som:
function rad2deg(r:Number):Number { return r/Math.PI*180; } // radianer til grader function deg2rad(d:Number):Number { return d*Math.PI/180; } // grader til radianer
De kan måske være meget praktiske at have ved hånden :)
:Number er fasttypning, som man kan i ActionScript2 hvilket findes fra Flash MX 2004 og frem. Og det er man vist "nødt" til at kaste sig ud i for ikke at hænge fast i fortiden :)
Flash er heller ikke et matematisk værktøj. Ja, du kan godt lægge ting sammen, men nej, du kan ikke summere ligninger symbolsk - eller regne symbolsk overhovedet.
Og hvad bruger man hvad til? :Number? Altså fasttypning? Til hjælp når man programmerer store, ofte klassebaserede produktioner, så compileren validerer, at man arbejder med de rigtige typer og kalder de rigtige funktioner.
Detsuden skal jeg jo bruge det til mit 3D, så det er jo ret godt at kunne ;)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.