Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:03 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Den omvendte til cosinus og sinus

Er der mulighed for at benytte den matematiske funktion "den omvendte til cosinus" - altså denne:

cos-¹(V)

(minus-tegnet skulle rigtigt have været skrævet som superscript, men kunne ikke finde et opløftet minus)

Hvor V repressenterer en vinkel.

cos-¹(cos(V))=V  <= Dette er et faktum for dén funktion jeg har brug for.

På forhånd mange tak
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:04 #1
Findes der eventuelt en funktion der finder cos-¹ bare ved en beregning.
Avatar billede barklund Nybegynder
29. november 2005 - 14:10 #2
De "omvendte" betegnes ofte forkert som cos-¹(v), men det er jo ikke den multiplikativt inverse/reciprokke - altså 1/cos(v), så det er en skidt betegnelse.

Arcus cosinus eller invers cosinus er mere rigtige betegnelse og den skrives ofte arccos. I ActionScript og mange andre sprog er den implementeret som acos på Math-objektet.

v == Math.acos(Math.cos(v));

:)

--
Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
29. november 2005 - 14:18 #3
(måske det hedder arcos cosinus - jeg ved det faktisk ikke :))
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
29. november 2005 - 14:23 #4
og vær så måske liiige opmærksom på at det kun gælder for 0-180grader ud af cirklens 360 grader. Hvis du bruger f.eks.-90 grader eller 270 grader som v giver
Math.acos(Math.cos(v)) i begge tilfælde 90
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:30 #5
Nu kender jeg faktisk kun arcos cosinus fra matematikkens verden, hvor den betegnes som cos-¹.... Nå, pyt skidt... Det prøver jeg med :)
Tusinde tak!!!

Smider du lige I lige et svar (eller to ;P)
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:31 #6
øhm :S Hvad laver jeg ???

Der skulle stå:

Smider I lige et svar(eller to ;P)
Avatar billede japping Nybegynder
29. november 2005 - 14:32 #7
Husk lige det korrekte interval.
Avatar billede japping Nybegynder
29. november 2005 - 14:33 #8
Nå, just4fun var også vågen :-)
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
29. november 2005 - 14:39 #9
stik dem til B. Synes ik rigtigt jeg adresserede noget som helst i spørgsmålet :-)
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:52 #10
Jeg er lidt forvirret nu... Når jeg sætter en variabel:

minvar=Math.cos(90);

Returnerer den noget al á: 0.4480736..... Det er da forkert, ikke????
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:54 #11
sorry.... den skriver -0.4480736
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 14:59 #12
cos(90) skal være 0, og ike -0.4480736, så jeg må have gjordt noget forkert... Eller hvad?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. november 2005 - 15:55 #13
Barklund: f-¹(x) er helt en helt korrekt måde at skrive "den omvendte funktion" af f(x) på. Det betyder ikke reciprokværdi når vi taler funktioner.
Det der gør cos-¹(v) dårlig er at den kun er defineret som funktion hvis man holder sig inden for et snævert interval med en længden 180 grader (eller pi om du vil...).
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. november 2005 - 15:56 #14
zipper-znake: Ja, du regner i radianer så. Du skal sætte den til at regne i grader i stedet...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. november 2005 - 15:57 #15
Eller du kan regne om til radianer. 90 grader svarer til pi/2.
Avatar billede barklund Nybegynder
29. november 2005 - 17:22 #16
schwarz84, jeg mener det er en dårlig notation, da jeg normalt opfatter -¹ som "opløftet til -1" - og det betyder det ikke. Det er min personlige mening om notationen, ikke en gylden regel på nogen måde :)

Og arccos er ikke den omvendte funktion til cos, da der ikke findes en sådan. arccos er den omvendte funktion til cos for et bestemt interval - men det er vi jo egentlig også enige om :)

Og et svar :)

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 18:06 #17
Øhh .... Regnr jeg i radianer???

Jamen,... kan du ikke være så rar, at lave en lille tabel til mig, hvor jeg kan se, hvordan grader og radianer sammenlignes... Eller endnu bedre: Kan du give mig en formel?
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 18:11 #18
Er det sådan hér:

(p = pi [3,1415...])
(g = grader [º])

p = 180 g
g = p/180

Så 1º = pi/180?
Avatar billede barklund Nybegynder
29. november 2005 - 18:19 #19
Mjoo, sådan kan man godt sige det - du mangler dog PI med som faktor et eller andet sted :)

I 2 funktioner ser det ud som:

function rad2deg(r:Number):Number { return r/Math.PI*180; } // radianer til grader
function deg2rad(d:Number):Number { return d*Math.PI/180; } // grader til radianer

De kan måske være meget praktiske at have ved hånden :)

Og tark for points :)

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 18:38 #20
meeen... Hvad er lige det dér :Number for noget??? Har set de før, men ved dog ikke hvad det er... Er det en nyere version end MX?
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 18:46 #21
og så lige en ting mere:

Kan ikke helt få funktionen arcus cosinus (acos) til at du... Skal det da ikke være:

arc_cos=Math.acos(Math.cos(90*Math.PI/180));

?
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 18:47 #22
bar glem det sidste... Fandt det selv :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 18:48 #23
hovs.... "bare" i stedet for "bar"
Avatar billede barklund Nybegynder
29. november 2005 - 18:57 #24
:Number er fasttypning, som man kan i ActionScript2 hvilket findes fra Flash MX 2004 og frem. Og det er man vist "nødt" til at kaste sig ud i for ikke at hænge fast i fortiden :)

Du kan for eksempel læse mere herom i http://globe.dk/?action=detail&vare=FG227-7, der dog kun lige introducere specielle ting som fasttypning.

Du kan bare slette alle de der :Number, hvis det forvirrer dig og du alligevel ikke bruger det alle steder.

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:20 #25
&#213;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;(Dette er bare lige en ting jeg lige ville prøve af)...
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:21 #26
hvorfor kan den ikke kode html :(
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:23 #27
men altså... Hvad bruger man det til?
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:30 #28
Kan Flash egentlig benytte funktionerne Sumation og Produktion (den sidste er jeg ikke helt dikker på, jeg ved hvad hedder)
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:30 #29
Summation*
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:35 #30
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 19:36 #31
der skal scrolles lidt over halvvejs ned
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. november 2005 - 20:02 #32
Ej,.... Så bare glem dét med summationen, det finder jeg nok en anden løsning på. Jeg siger tak for nu! :D
Avatar billede barklund Nybegynder
30. november 2005 - 09:32 #33
Flash er heller ikke et matematisk værktøj. Ja, du kan godt lægge ting sammen, men nej, du kan ikke summere ligninger symbolsk - eller regne symbolsk overhovedet.

Og hvad bruger man hvad til? :Number? Altså fasttypning? Til hjælp når man programmerer store, ofte klassebaserede produktioner, så compileren validerer, at man arbejder med de rigtige typer og kalder de rigtige funktioner.

--
Morten Barklund
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2005 - 09:11 #34
MATEMATIKNØRDER ;)
- Toke
Avatar billede maqhem Nybegynder
04. december 2005 - 13:34 #35
Det er da dejligt :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
04. december 2005 - 13:35 #36
Detsuden skal jeg jo bruge det til mit 3D, så det er jo ret godt at kunne ;)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester