Avatar billede Simon_h91 Nybegynder
03. april 2013 - 11:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VPN, kan Politiet finde en?

Hejsa Eksperten.

Jeg har gang i et projekt om VPN.
Mit projekt går ud på, hvordan VPN kan benyttes. I den forbindelse, beskriver jeg også, hvordan nogen køber krypteret VPN forbindelser, for, at kan hente fx piratmatriale og folk i fx Kina benytter krypteret VPN forbindelser til, at omgå Kinas ekstreme censur.

Men jeg har et ubesvaret spørgmål. Der findes jo VPN udbydere, som kryptere forbindelsen så meget, at de ikke en gang selv kan finde ud af hvem den pågældene er, som har siddet på forbindelsen. Din ISP kan jo heller ikke se hvad du fortager dig.

Så går mit spørgsmål på.
Hvis vi har en kriminel om det er en hacker, terrorist eller hvad ved jeg. Men noget slemt som FBI og Politiet involvere sig i.

Hvis den kriminelle person har siddet på en krypteret VPN han/hun har købt. Hvis fx en terrorist sidder på et forum, søger på nettet, efter hvordan man laver bomber og måske truer med det. Er det så overhovedet muligt, for FBI og politiet, at finde frem til personen, når han/hun har siddet på en krypteret VPN forbindelse som intet logger?? Håber i forstår mit spørgsmål. Ellers må i sige til. :-)

Mvh. Simon.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. april 2013 - 11:44 #1
Hej, Simon.

  Dekryptering af sådan en forbindelse er desværre ikke en mulighed. Man beror i stedet på logs fra de mellemliggende punkter. Mange steder er man underlagt lovgivning om den slags, og det er dermed under strafansvar at undlade at logge trafikken.
  Håber det giver mening?

De bedste hilsner
Avatar billede JonL Nybegynder
03. april 2013 - 12:24 #2
Lidt hurtig, generel info som måske kan hjælpe dig lidt på vej.

Først og fremmest: Hvad er VPN?

VPN er en generel betegnelse for et "Virtuelt Privat Netværk" og findes i mange variationer.
Fælles for VPN løsningerne er at de tilbyder en punkt-til-punkt forbindelse gennem andre netværk - f.eks. Internet.
Denne punkt-til-punkt forbindelse kan både være mellem 2 maskiner, 2 routere eller en kombination.
(big surprise - right?)

VPN tilbyder dog ikke nødvendigvis "privacy" - dvs. kryptering af indholdet eller "authentication" - verifikation af afsender/modtagerens identitet.

Ydermere benytter nogle VPN teknologier en fast pakkestørrelse, mens andre ikke gør.

Ser vi bort fra muligheden for at 3. part direkte bryder den kryptering som benyttes i en VPN forbindelse, kan alene frekvensen hvormed pakker afsendes samt størrelsen af pakkerne hjælpe 3. part med at indikere hvilken type af traffik som sendes gennem forbindelsen.
Mange små datapakker som sendes i relativt korte perioder kan således eksempelvis indikere VoIP traffik.

Ydermere kan man som 3. part naturligvis holde øje med brugsmønsteret på et overordnet niveau ved at samle information om endepunkter - hvem snakker med hvem.
Det er bl.a. denne information som skal logges af teleoperatører - ikke selve samtalerne/kommunikationen.

Hvis "ukendt" laver en forbindelse til et kendt, anonymt VPN knudepunkt, og der umiddelbart efter etableres en ny forbindelse fra VPN knudepunktet til en kendt "Bandit", kan man umiddelbart antage at der er en forbindelse mellem "ukendt" og "Bandit".
Hvis dette mønster gentages, kan man få den umiddelbare antagelse bekræftet.

Med udbredelsen af "BigData" og forbedrede teknologier til datamining, bliver det muligt at gennemskue kommunikation som ikke i sig selv kan gennemskues.
Hvis "A" tilstrækkeligt mange gange kommunikerer med "B" og der umiddelbart efter dukker f.eks. en terrortrussel op på website "C",
behøver man således ikke at bryde krypteringen af "A"'s kommunikation med "B" - men kan nøjes med at hente den offentliggjorte besked på website "C".

Der findes efterhånden en del kommercielle produkter som kan bruges til logning og "shaping" af traffik.
De kommercielle, små produkter som jeg indtil for nogle år siden selv arbejde med, var ganske overraskende sofistikerede. Der er ingen grund til at tro at teknologierne ikke er blevet meget bedre siden da. Det er et område hvor jeg går ud fra at der bliver investeret store beløb - både fra kommercielle interesser såvel som statslige.

Gav dette mening?
Kan det bruges?
Avatar billede Simon_h91 Nybegynder
04. april 2013 - 20:51 #3
Tak for hjælpen. Ja, det kunne jeg bruge. :)
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. april 2013 - 21:07 #4
Har FBI ikke hackere på lønningslisten? De kan mange sjove tricks...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. april 2013 - 10:40 #5
VPN kompromitteres ikke med mindre nøglen er kendt på forhånd.
Avatar billede lclemens Nybegynder
05. april 2013 - 12:35 #6
Hackeren vil heller ikke angribe selve vpn-tunellen. Han vil angribe klienten.
Avatar billede JonL Nybegynder
05. april 2013 - 16:10 #7
Jeg er ikke 100% enig i at VPN ikke kan kompromitteres uden at man kender nøglen på forhånd.
Benyttes en svag kryptering, kan "simpel" brute-force knække selve krypteringen.

Men jeg er enig i at de fleste sikkerhedsproblemer med VPN skyldes svagheder i oprettelsen af VPN sessionen (validering/nøglegenerering/nøgleudveksling) og således i princippet ikke selve VPN forbindelsen som bliver knækket.

Dette har også været problemet med flere af de ældre generationer af Wi-Fi sikkerhedsmekanismer.

De fleste angreb i dag er da heller ikke rettet mod selve krypteringen, men oftere et forsøg hvor "bandit" forsøger at snige sig ind, inden forbindelsen er egentligt etableret (man-in-the-middle). Eksempler på dette omfatter bl.a. proof-of-concept angreb mod NemID.
Avatar billede fedtpelsen Nybegynder
03. juni 2015 - 12:11 #8
En ikke-kompromitteret VPN kan ikke sådan lige afkodes. Selv med en supercomputer tager det længere tid end universets levetid at afprøve halvdelen af de mulige kodenøgler.

Imidlertid er nogle af de anvendte VPN-protokoller blevet kompromitteret af NSA, som dermed har en bagdør ind i systemet. Det kan du læse lidt mere om her: https://vpn-info.dk/hvad-er-en-god-vpn-service/

OpenVPN er open source og er ikke blevet kompromitteret, hvilket nok heller aldrig nogensinde vil ske netop da koden er open source.