Avatar billede Thingo Nybegynder
08. februar 2014 - 17:23 Der er 5 kommentarer

Data løsning

Hej

Jeg hjælper til med IT, i en mindre bogholder virksomhed med ca. 5 ansatte.

Virksomheden har et ønske om at få ændret på deres nuværende løsning omkring deres data.
Lige nu køre de med alle deres data på Google drive, og oplever selvfølgeligt jævnligt problemer med manglende synkronisering.

Derfor er jeg blevet spurgt om at komme med et forslag til evt. ny løsning.

Har 2 umiddelbare bud, og kunne godt tænke mig nogle løsningsforslag og råd omkring forskellige problemstillinger.

Info:
På nuværende tidspunkt: 30-50 GB data
Internetforbindelse: 20/10 Telia.

Krav:
Hurtig synkronisering
Relativt sikkert.
Adgang til filer udefra på 2 bærbare.
Backup

1. Inhouse serverløsning, server/Nas
Løser effektivt problemet omkring hurtig synkronisering men skaber nogle andre.
Sikkerhed, kræver det en dedikeret Firewall, når der skal være tilgang udfra fx via vpn?
Hvordan skal backup foregå, ekstern serverhost eller cloudløsning.
Og hvad med drift sikkerhed, hvilket hardware skal der investeres i.

2. Hostet dataløsning
Løser mangle af tidligere nævnte problemstillinger, men dertil kommer så priser, stor afhængighed af oppetid af internet.
Hvad kræver det af en internetforbindelse.

Forventer ikke en løsning på hvad de skal gøre, men blot input til mine tanker omkring dette.
Kom gerne med vigtige problemstillinger, eller andre aspekter der burde med i overvejelserne.
Avatar billede chalde Seniormester
08. februar 2014 - 18:37 #1
Ville vælge løsning 2 og tage Office 365 Small Business Premium.
Relativt billigt, 50gb data pr. bruger, 25gb del skydrive (kan opgraderes), licenser til officepakken, sharepoint, høj oppetid, minimal vidligehold i forhold til egen hosted løsning, kan tilgås fra alle steder, kræver ikke det store til internetforbindelse. Kender et par mindre virksomheder (1-10 ansatte) som gør brug af det med stor tilfredshed (især fordi de stort set ikke skal pille ved noget når det er sat op).
Se: http://office.microsoft.com/da-dk/business/sammenlign-office-365-til-virksomheder-planer-FX102918419.aspx
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2014 - 19:45 #2
men selvom man kører en cloud-løsning, så skader det ikke at have en lokal backup, der er regelmæssigt opdateret.

Se evt også efter regnskabsprogrammer, der direkte ligger i skyen i flerbrugerversioner. De er kodet, så alle kan taste samtidigt uden at der går ged i den. Nogle har en 'revisor-licens' så programmet kan styre flere firmaer uden problemer.
Avatar billede Thingo Nybegynder
09. februar 2014 - 16:32 #3
Kan godt se hvad du mener i forhold med at taste i på samme tid, men dette bliver næppe et problem i forhold til deres normale arbejds proces. Mht. til et regnskabs program så bruger de nok over halvdelen af de store på det danske marked, hvilket gør at det desværre ikke er muligt at finde eet bestemt

Fik en tanke og ved godt den ikke er særligt professionel, men ville det virke? Hvis man tog og satte en "server" (ældre pc eller whatever) op, og satte en etc. google drive op der og delte mappen på tværs af netværket. Ville give hurtig hastighed når der arbejdes lokal, god backup og tilgang udefra. Og så evt. kombinere det med en lokal backup.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2014 - 16:51 #4
så ville jeg gå en 3. vej, som egentlig er ret enkel.
Kør det helt lokalt i opsætning, og sæt et par gamle pc op som kloner til de to bærbare (skal ikke nødvendigvis have skærm/tastatur efter de er opsat).
På de to kloner skal der så også være teamviewer.
http://www.teamviewer.com/da/
de to bærbare kan så udefra med teamviewer logge ind på hver sin lokale pc, og overtage styringen.

Det giver den (som jeg ser det) enkleste styring af maskiner.
Backup kan du stadig køre til googledrev eller dropbox fra serveren med data. Du kan ikke bruge win8/skydrive, da microsoft har kuk i det i win8.1 (det virker ikke mere!).
googledrev og dropbox drivere kan du have lukket i dagtiden mens der arbejdes (data skifter hele tiden). Ved fyraften efterlades server kørende, og googledrev aktiveres. Så laver den backup i løbet af natten - lukkes ned næste morgen, og klar til ny dag.
Avatar billede zagger Juniormester
11. februar 2014 - 13:46 #5
Er det for uprofessionel en løsning at sætte en server (enten en gammel PC eller en NAS der kører RAID 1 med 2 diske) op, og smide ownCloud på den?

http://owncloud.org/

Og til backup, sætte endnu en server op hjemme hos chefen i privaten.

Sådan en løsning vil være forholdsvis sikker mht. nedbrud, brand, tyveri eller vandskade.