Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Smarte applikationer er solid ballast under finansiel turbulens

2019 tegner til at blive et turbulent år. Hvordan ruster virksomhederne sig bedst til dette? Jeg ser tre tendenser, som CFO’en bør holde øje med.

Af Mads Jørgensen, Konsulentchef, Finance & HR, IFS Nordics

2019 tegner til at blive et turbulent år. Efter 10 års uafbrudt vækst ser vi konturerne af en alvorlig global likviditetskrise, hvor bl.a. mange kryptovalutaer kan forsvinde. Hvordan ruster virksomhederne sig bedst til uforudsigeligheden? Smarte applikationer, som integrerer strategiske og operationelle funktioner, kan være svaret. Jeg ser tre tendenser, som CFO’en bør holde øje med.
 
#1 Hold øje med RPA og IOV
RPA (Robotic Process Automation) vil gradvist overtage mere benarbejde i økonomiafdelingen. De små robotapplikationer studerer brugerne og kopierer efterfølgende arbejdsprocesserne. Det frigiver tid og ressourcer til det strategiske arbejde og innovation. Det er et realistisk scenarie, at halvdelen af alle virksomheder allerede i 2020 automatiserer deres basistransaktioner i kraft af teknologi eller outsourcing.
 
Vi vil også se en stigende interesse for at koble forretningssystemer op til globale analyse- og handelsplatforme. Sammenlægningen går under betegnelsen IOV (Internet of Value), og det begynder at rykke i år. I USA tager det 3-5 dage at håndtere en international betaling, ovenikøbet med en fejlprocent på 5. Ifølge Ripple, der skabte kryptovalutaen XRP, koster det på globalt plan årligt 1,7 billioner dollar at håndtere internationale betalinger. Der findes et enormt potentiale for at effektivisere dette. 
 
#2 Blockchain blomstrer, mange kryptovalutaer visner
Bitcoin er raslet ned i værdi - fra 20.000 dollar i december 2017 til nu 4.000 dollar. 2019 bliver måske året, hvor kryptovalutaerne endelig reguleres. Japan og Sydkorea godkendte kryptovalutaer til handel fra starten, hvilket bidrager til deres fremgang på disse markeder. Andre lande kan tage tilsvarende skridt i år. Forvent også en konsolidering. Der findes lige nu 1.600 kryptovalutaer. Med en strengere regulering kan over halvdelen forsvinde i år.
 
En interessant udvikling er i øvrigt, at spilfirmaerne er langt fremme med kryptovalutaer. Når de begynder at anvende visse kryptovalutaer, vil andre virksomheder følge trop.
 
Blockchain handler ikke kun om kryptovaluta. I 2018 skete der en stor udvikling af teknologien, som nu anvendes i andre brancher. Et eksempel er Mærsk, som lancerede sin første brancheløsning baseret på blockchain sammen med IBM. 94 store organisationer, bl.a. over 20 virksomheder, der driver havne og terminaler, har tilsluttet sig, ligesom toldmyndighederne i lande som Holland, Australien og Singapore. De kan samarbejde i realtid om fx containervægt baseret på IoT- og sensordata samt anvende fælles regelsæt og processer. I 2019 vil flere blockchainløsninger bliver taget i brug fx til distribution.
 
#3 AI er en investering i sikkerhed
AI er det bedste bolværk mod en potentiel global likviditetskrise. Virksomheder med strategiske systemer, der understøtter AI vil klare krisen bedst. Efter 10 år med høj vækst forventer flere og flere en tilbagegang mod slutningen af 2019. Meget er forandret siden den sidste krises begyndelse i 2008. Algoritmebaseret højhastighedshandel er meget mere udbredt, og står i USA for 70 pct. af al handel. De forskellige markeder verden over er også væsentligt mere sammenkoblede i dag.
 
 
Strategiske teknologiske løsninger øger chancerne for at forudse kriser og ovenikøbet kapitalisere på dem. Integreres de operative og strategiske funktioner og kobles til forskellige markeder, trends og intelligens har virksomheden mulighed for hurtigt at tilpasse sig situationen.
 
I 2017 havde blot 20-30 procent af verdens virksomheder processer for risikohåndtering. Mange virksomheder vil begynde at anvende AI-baserede løsninger til risikohåndtering i år.
 

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 3.500 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifsworld.com

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
OnePlus 7 Pro til test: Nu er selskabet i stand til at banke mobilverdenens giganter
Det kinesiske selskab OnePlus vil ind i det fine selskab af topproducenter med OnePlus 7 Pro. Missionen er lykkedes.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.