Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Her gør robotter en forskel i produktionen

Bas de Vos, Director IFS Labs: Mange af vores kunder er udfordrere i deres branche.

Mange af vores kunder er udfordrere i deres branche. De har høje ambitioner og er ikke bange for at afprøve nye teknologier og arbejdsgange for at ligge i front. Cheer Pack er sådan en type virksomhed.

Selvom Cheer Pack allerede er markedsleder, afsøger virksomheden løbende nye muligheder for at lægge yderligere afstand til sine konkurrenter. Derfor var det oplagt for IFS Labs at gå med i et fælles projekt om den selvstyrende fabrik.

Cheer Pack er den førende producent af klemposer i Nordamerika. Sortimentet omfatter sprøjtehætter, fleksible emballageposer og påfyldningsudstyr. Siden starten i 2011 har Cheer Pack produceret over fire milliarder klemposer.

Det var på IFS World Conference i Atlanta i maj 2018, Cheerpack første gang så mulighederne i at bruge robotter til at flytte materialer på fabrikken. IFS Labs demonstrerede på konferencen, hvordan forskellige teknologier og koncepter som AI og blockchain kan medvirke til at skabe den intelligente og selvstyrende virksomhed.

Vi viste blandt andet, hvordan vi kunne styre en flåde af selvkørende biler (eller robotter) fra vores ERP-system, og hvordan man med IFS Dynamic Scheduling Engine kunne optimere alle de opgaver, bilerne skulle udføre. Bilerne sendte oplysninger om problemer og forsinkelser tilbage til IFS-motoren, som automatisk tilpassede køreplanerne, så bilerne blev udnyttet optimalt.

Få det optimale ud af robotter

De allerfleste tænker medarbejderbesparelser, når de tænker robotter. Og ja, der er åbenlyse muligheder for at nedbringe omkostningerne, når man erstatter medarbejdere med robotter. Men ligningen indeholder meget mere end rene kroner-og-øre-besparelser.

Den tydeligste fordel er, at robotter er langt mere effektive end mennesker. Bortset fra lejlighedsvis vedligehold og opladningstid så kan robotter arbejde 24/7.

Når robotter integreres direkte i IFS’ løsning, sikrer man fx, at råmaterialerne til det forskellige produktionsudstyr leveres just-in-time. Man fjerner samtidig risikoen for menneskelige fejl og optimerer derved oppetiden på maskinerne. Og endelig er der det vigtige faktum, at robotter aldrig keder sig. Mennesker, der skal udføre den samme opgave igen og igen, mister ofte koncentrationen, hvilket får fejlraterne til at stige, så outputtet falder. Vi ser også, at sygefravær kan stige ved stereotypt arbejde.

Sådan er det ikke med robotter. De kan udføre den samme opgave på den samme måde igen og igen og igen uden beklagelser.

I Cheer Packs tilfælde skyldtes interessen for at investere i robotter imidlertid problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft.

Live demonstrationen af IFS Labs’ koncept inspirerede Cheer Pack til at gå videre med robotprojektet. Planen var, at robotter skulle flytte materialer på både lageret og i produktionen. Første skridt var at bevise, at IFS Labs’ koncept kunne tilføre værdi til Cheer Packs processer og på fabriksgulvet.

Først testede to teams fra Cheer Pack og IFS Labs konceptet on-site med en MIR200 robot. Forsøget forløb godt, men påviste også nogle nødvendige ændringer til processerne, på fabrikken og i ERP-løsningen for at få løsningen til at fungere.

Det var nødvendigt at ændre lagerindretningen, så robotterne kunne parkere vognene i deres båse. Der var også behov for at tilføje ekstra konfigurationer i ERP-systemet.

Udrulningen

Alt i alt var de fleste udfordringer lette at løse, og Cheer Pack besluttede at gå videre med en live-implementering af robotløsningen. Virksomheden har nu en stor robotflåde og har implementeret adskillige løsninger med materialeflytning. Omkring tre måneder efter det indledende forsøg var de første robotter i drift og havde travlt med at fragte materialevogne rundt på fabrikken.

Resultaterne er meget positive. Ifølge IT-direktøren i Cheer Pack, Alex Ivkovic, forventer virksomheden at spare over 1.5 millioner USD om året. Derudover vil hver eneste medarbejder blive opgraderet til en stilling med højere kvalifikationskrav, hvilket vil afhjælpe Cheer Packs medarbejderudfordring.

Hvis du er blevet inspireret af dette, er du velkommen til at kontakte os og høre om, hvordan IFS Labs kan hjælpe din virksomhed.

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 3.500 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifsworld.com

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.