Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Hop med på den nye kundetendens: Servitization

Glem alt, hvad du har lært om at sælge det billigste, bedste eller hurtigste produkt. Nu handler salg om servitization.

Når virksomheder udvikler services og løsninger rundt om deres produkter, får kunderne fokus på til den totale værdi.

Spotify var med til at starte det hele op. For hvem køber cd’er, når man kan få næsten al musik serveret og opdateret med et abonnement? Ovenikøbet til en lavere månedspris, end en ny cd koster.

Et årti og 60 millioner online-brugere senere har lignende ideer fået luft under vingerne i mange virksomheder, med Uber, Airbnb og Netflix som de aller kendteste.

Servitization øger indtjeningen

Musik, tv-serier hotel- eller taxaservices. Disse og mange andre services er eksempler på, hvordan virksomheder i dag hjælper deres kunder med at forene produkter og services med de nyeste innovationer inden for AI og IoT (Internet of Things). Det kaldes servitization og handler grundlæggende om at differentiere et produkt ved at tilføje værdibaserede services.

Der er mange fordele ved servitization. For det første er der en højere indtjeningsmargin på services. For det andet skaber servitzation større loyalitet og længerevarende kunderelationer. Og for det tredje kan servitization give virksomheder fornyet konkurrencekraft: Kunderne forventer i dag, at produkter tilfører en eller anden form for effektivitet eller ’smartness’ til deres forretning. Det er ikke længere nok at have de billigste, hurtigste eller bedste produkter. Der skal mere til, og dette mere kan oplagt være services, der kompletterer produktet.

Lyt til webinaret Overcome the barrier to servitization

Rolls-Royce indgår ny aftale med IFS

For nylig har producenten af flymotor, Rolls-Royce, indgået en aftale med IFS. Rolls-Royce sælger ikke længere bare flymotorer, men flytimer som en service til sine kunder. Producenten understøtter hele servicekæden på hver eneste motor med en lang række forskellige, intelligente og individuelle vedligeholdsløsninger. Fremtidens flymotor findes allerede, og den er både opkoblet og opdateret med de nyeste data.

En anden kunde, Saab, sælger også service. Et eksempel er servicen ”Power by the hour” til det svenske flyvåben, hvor Saab står for drift og vedligehold på abonnementsbasis.

Fremtiden: skræddersyede servicemodeller

Servitization er ikke nyt. I en undersøgelse fra 2016 ’Manufacturing Service Report’ pegede 40 procent af alle chefer på servitization som en fremtidig indtægtskilde. Tre år senere svarer 92 procent af de adspurgte chefer, at deres organisation er nødt til at skræddersy servicemodellerne for at kunne imødekomme kundernes behov.

3 ud af 4 chefer er enige i, at produkter vil miste terræn i de kommende i 10 år, mens services og vedligehold bliver en af de vigtigste indtægtskilder. Med den digitale transformation forventes IoT at nedbringe vedligeholdsomkostningerne med 25 procent samt reducere kostbare driftsstop med 30 procent.

IFS understøtter digitaliseringsrejsen

IFS har mange kunder, der er i gang med at omstille hele organisationen til at fokusere på service og kundeoplevelser. Vi understøtter virksomhedernes digitaliseringsrejse med nye processer og forretningsmodeller og hjælper dem med at udnytte teknologier som AI, AR og IoT. Ved at indsamle og analysere data kan vi levere den bedste kundeoplevelse.

Læs mere om servitization  

ERP skal understøtte netværkseffekten

ERP bliver nøglen til den platformsforretning, der i fremtiden bliver virksomheders stærkeste vækstmotor.

ERP skal ud af osteklokken

Grundfortællingen om ERP har altid været, at det er systemer, der favner alle kernefunktioner i en samlet platform.

Kunstig intelligens spotter vores naturlige begrænsninger

Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Sr. Principal Sol Architect, IFS

Julemanden optimerer ruten med IFS Service Management-platform

Julemanden ved, at det I år er vigtigere end nogensinde at sprede glæde og give gaver. Der er ikke plads til fejl, når han skal nå at dele gaver ud.

Er du klar til at lægge arm med den cirkulære økonomi?

Køb-og-smid-væk-kulturen er på retræte.

Enkelhed er rammen om fremtidens ERP-systemer

Enkelhed er den fælles paraply for de 5 store tendenser, der kendetegner fremtidens ERP-systemer.

Overlad arbejdet til maskinerne og styrk lønsomheden

Sådan kan kunstig intelligens give dig flere tilfredse kunder - fra kundeservice til serviceteknikerne i marken.

Her gør robotter en forskel i produktionen

Bas de Vos, Director IFS Labs: Mange af vores kunder er udfordrere i deres branche.

Brexit skærper kravene til forretningssystemerne

Mange danske virksomheder vil blive påvirket, når Brexit realiseres. Virksomhederne skal håndtere nye data, og det vil især kunne mærkes i systemerne.

3 tips fra Beijer Electronics: Sådan bliver din virksomhed mere digital

Den svenske techvirksomhed Beijer Electronics ønskede at forandre og forbedre sit produktudbud og transformere virksomheden med IoT.

Smarte applikationer er solid ballast under finansiel turbulens

2019 tegner til at blive et turbulent år. Hvordan ruster virksomhederne sig bedst til dette? Jeg ser tre tendenser, som CFO’en bør holde øje med.

Er du klar til kunstig intelligens i 2019?

2019 tegner til at blive et spændende år for produktionsindustrien. Året, hvor kunstig intelligens bryder gennem loftet og begynder at skabe værdi.

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 4.000 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifs.com

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.