Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Er du klar til at lægge arm med den cirkulære økonomi?

Køb-og-smid-væk-kulturen er på retræte.

Flere og flere klimabevidste forbrugere ønsker at forlænge levetiden på deres produkter ved at reparere frem for at kassere. Det stiller nye krav til producenternes it-systemer, for mens det er en simpel ting at håndtere nye returvarer, er det en helt anden sag at administrere returlogistik for brugte varer.

Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Senior Principal Solution Architect, IFS

Ifølge en undersøgelse fra maj 2020 offentliggjort i Journal of Sustainability Research er der sket et skred i forbrugernes holdning til bæredygtighed. Hvor bæredygtighed tidligere blev anset for vigtig blandt forbrugerne, sætter de nu handling bag og ændrer deres indkøbsvaner. Dette skifte har stor betydning for erhvervslivet. Bæredygtighed er ikke længere en vision, man kan nøjes med at anprise i skåltaler og corporate feel-good programmer. Bæredygtighed er nu et konkret og vigtigt konkurrenceparameter.

Der er flere steder, virksomheder kan sætte ind for at reducere deres klimapåvirkning. Man kan modernisere sit produktionsudstyr og optimere produktionsprocesserne, så omfanget af spildproduktion formindskes. Man kan også indsamle og genanvende materialer i ny produktion, som vi kender det fra papir- og emballageindustrien. Det ændrer produktlivscyklussen, men er forholdsvis enkelt at administrere, når processerne er på plads.

Returlogistik er en vanskelig disciplin

Anderledes kompliceret er det, når produkter har en vis værdi og enten kan repareres eller opgraderes, før de på ny skaber værdi for forbrugerne. De fleste producenter i dette felt er hverken teknologisk eller systemmæssigt klar til at håndtere dette flow. I en undersøgelse, IFS gennemførte blandt ledere i industrien i 2018, svarede blot ti procent af deltagerne, at deres softwareinfrastruktur kunne håndtere returlogistik ”meget godt”. Over 37 procent svarede, at deres software ligefrem forhindrede dem i at få succes med returlogistik.

Producenterne slipper ikke for at foretage investeringer her, for forbrugerne vil i stigende grad returnere produkter, som de ikke ønsker at smide dem ud. Logistikekspert Bob Trebikcock har i analyser fundet frem til at:

  • I 2027 vil værdien af returprodukter runde tæt ved en billion USD.

  • I dag returneres ca. 30 procent af alle e-commerce varer, mens 10 procent offline-køb sendes retur.

  • 50 procent af de returnerede varer kan ikke sælges igen til den fulde pris.


Når den brugte vare kommer retur..

Uanset om en producent får et brugt elektronikprodukt retur, en controller til noget produktionsudstyr eller en mobiltelefon, så medfører det en række håndteringsmæssige udfordringer. Ønsker kunden fortsat at beholde produktet? Skal der finde en refundering sted, og skal denne gå direkte til kunden eller en tredjepart, som tager produktet tilbage og lagerfører det hos sig? Skal kunden have et erstatningsprodukt, eller skal det tilbageleverede produkt opgraderes? Det er væsentligt mere kompliceret at håndtere, end nye produkter der returneres, som kan føres direkte tilbage til lageret og gensælges.

Endnu mere kompliceret bliver det, hvis der er tale om industrielle produkter, som skal opgraderes hos kunden. Det medfører et returflow af reservedele og komponenter, som ofte går via en tredjepart, der forestår opgraderingsarbejdet. Producenten skal i det tilfælde både håndtere indkommende returkomponenter og refundere hver leverandør i forhold til de aftaler og policies, der gælder i hvert tilfælde. Mange af de returnerede komponenter skal måske repareres og efterses, hvilket igangsætter endnu en stribe processer, der skal håndteres.

Serialisering

I nogle tilfælde genanvender producenter kernen i deres produkt. De stripper det for brugte dele og mindre slidstærke komponenter, genopbygger produktet og returnerer det til kunden. Ofte har kunden krav på at få præcis de samme dele tilbage efter opgraderingen, hvilket medfører krav om serialisering, så servicekontrakter og garantier overholdes.

Rejsen mod en ansvarlig, cirkulær økonomi til gavn for klimaet foretages ikke over natten. Men fremadskuende producenter forbereder sig nu. I takt med at det cirkulære tankesæt vinder frem, vil det påvirke mere end blot de returlogistiske processer. Produktdesigns, materialevalg og måden produkter sælges på vil ændre sig, så produkternes samlede miljøpåvirkning bliver mindre og mulighederne for genproduktion forbedres. Men returlogistik er sandsynligvis den mest universelle disciplin, producenterne skal mestre.

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 3.500 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifsworld.com

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering
Den store fyringsrunde i Grundfos i september har fået konsekvenser for selskabets it-afdeling, der bliver beskåret. Et to-cifret antal it-medarbejdere er blevet opsagt.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.