Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Kunstig intelligens spotter vores naturlige begrænsninger

Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Sr. Principal Sol Architect, IFS

Kunstig intelligens (AI) er nu så avanceret, at den kan bestå Turing Testen med mere end 150 milliarder sprogparametre. Det må få mellemledere i erhvervslivet til at kigge sig en ekstra gang over skulderen. Hvis AI kan instruere medarbejderne i, hvad de skal gøre, er der så overhovedet brug for mellemledere? Selv det at være vært for et møde og lave te kan blive overflødigt.

Pave Frans har muligvis en mere optimistisk og sikkert mere korrekt ide om, hvordan AI kan bidrage til menneskeheden i fremtiden. Det er sandt, at vi mennesker er bedre end maskiner til at forstå kontekst, skabe relationer og forbinde ikke-relaterede muligheder med hinanden. Men maskiner - AI - er fantastiske til en række ting, som mennesker er notorisk dårlige til. Og det er på disse områder, AI vil vinde frem på markedet - ikke for at erstatte os, men for at dække vores svage sider.


Mennesker er uforudsigelige

Et område, hvor AI brillerer, er processer, der skal være helt ensartede og kræver mere opmærksomhed, end mennesker kan levere. De fleste kender eksempler på menneskelige fejl, som har haft økonomiske konsekvenser. Det kan være noget så simpelt som at indtaste en indkøbsordre i euro i stedet for danske kroner, hvilket kan forkludre regnskaberne og være svært at udrede. AI er ekspert i at spotte uoverensstemmelser. Den bliver ikke distraheret af forstyrrende tanker om kaffepauser, en urimelig chef eller den næste opgave.

Det et typisk ikke på nogens favoritliste at afstemme fakturaer og indkøbsordrer, men det gør AI gerne - endda bedre og hurtigere end en medarbejder, der helst er fri og gerne vil lave noget mere meningsfuldt.

Jeg blev på et tidspunkt sendt ud i en virksomhed for at opklare, hvorfor det automatiske match mellem indkøbsfakturaer, modtagelsesbekræftelser og indkøbsordrer lå på blot 7 procent, mens resten af koncernen havde et match på 97 procent. Det viste sig, at brugerne havde konfigureret systemet til at matche indkøbsordrer og afsendelsesbekræftelser. Det vidste medarbejderen i varemodtagelsen ikke, så han tastede forkerte numre ind i systemet.

Det tog lidt tid at rede det ud, men det lykkedes at matche 4.700 modtagelsesbekræftelser med deres indkøbsordrer, hvorved man bl.a. fik bremset automatiske betalinger til leverandører, der allerede var betalt. AI kan matche varemodtagelser og betalinger med indkøbsordrer hurtigere og mere pålideligt end mennesker, og simple, men effektfulde indsatser som denne, viser de lavt hængende frugter, erhvervslivet kan høste med digital transformation.

Tag os til Mars

Én, der forstår AI bedre end de fleste, er skakmesteren Garry Kasparov, der som den første tabte til AI. Han har efter sit nederlag advokeret for et samspil mellem den menneskelige x-factor og AI’s rå computerkraft, som kan analysere spillet bedre, end noget menneske nogensinde vil kunne.

Kasparov siger:

”Nu hvor maskinerne har så stor kraft, skal vi finde et tilflugtssted i vores egen menneskelighed. Vi skal fokusere på vores kreativitet, intuition og vores menneskelige kvaliteter, som maskinerne altid vil mangle. Vi er nødt til at definere det territorie, hvor maskinerne skal fokusere deres kræfter. Det er en ny type samspil, hvor vi anerkender det, vi er gode til som mennesker, og undlader at blande os i det, maskinerne er bedre til - også selvom det sårer vores stolthed.”

I sin bog Deep Thinking tegner Kasparov et optimistisk billede af fremtiden med AI:

”Lige meget hvor gode vores algoritmer er, så vil vi altid kunne finde bedre, mere kreative og ambitiøse måder at bruge dem på. Hvorfor lade genier grave grøfter, når de kan tage os til Mars?”

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 4.000 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifs.com

Kære virksomhedsleder: Du sidder måske på en guldgrube

Servicekontrakter er uafhængige af markedssituationen og bidrager således med den forudsigelighed, som både ledelser og investorer tørster efter.

Skyen er nøglen til bæredygtig drift

Arbejdet med bæredygtighed kræver indsigt.

Teknologi er afgørende for den grønne omstilling

Trods de store udfordringer under COVID-pandemien ligger interessen for at arbejde med bæredygtighed på et højt niveau.

Volvo har knækket koden til remanufacturing

Remanufacturing indsamler brugte komponenter fra køretøjer over alt i verden og genfremstiller dem i samme kvalitet som nyproducerede komponenter.

Norges største eldistributionsselskab vælger IFS Cloud

IFS Cloud skal anvendes af 1800 brugere for at sikre strømlinede arbejdsprocesser på tværs af hele virksomheden.

Fremtidens energibranche

Fortsat fremgang for fornybar energi kræver intelligente it-løsninger

Smart teknologi skaber lønsom vækst i kølvandet på pandemien

Ifølge Martin Gunnarsson, Senior Vice President i IFS R&D, får Covid-19 virksomheder til at ændre deres digitale forretningsmodel.

ERP skal understøtte netværkseffekten

ERP bliver nøglen til den platformsforretning, der i fremtiden bliver virksomheders stærkeste vækstmotor.

ERP skal ud af osteklokken

Grundfortællingen om ERP har altid været, at det er systemer, der favner alle kernefunktioner i en samlet platform.

Julemanden optimerer ruten med IFS Service Management-platform

Julemanden ved, at det I år er vigtigere end nogensinde at sprede glæde og give gaver. Der er ikke plads til fejl, når han skal nå at dele gaver ud.

Er du klar til at lægge arm med den cirkulære økonomi?

Køb-og-smid-væk-kulturen er på retræte.

Enkelhed er rammen om fremtidens ERP-systemer

Enkelhed er den fælles paraply for de 5 store tendenser, der kendetegner fremtidens ERP-systemer.

Overlad arbejdet til maskinerne og styrk lønsomheden

Sådan kan kunstig intelligens give dig flere tilfredse kunder - fra kundeservice til serviceteknikerne i marken.

Her gør robotter en forskel i produktionen

Bas de Vos, Director IFS Labs: Mange af vores kunder er udfordrere i deres branche.

Brexit skærper kravene til forretningssystemerne

Mange danske virksomheder vil blive påvirket, når Brexit realiseres. Virksomhederne skal håndtere nye data, og det vil især kunne mærkes i systemerne.

Hop med på den nye kundetendens: Servitization

Glem alt, hvad du har lært om at sælge det billigste, bedste eller hurtigste produkt. Nu handler salg om servitization.

3 tips fra Beijer Electronics: Sådan bliver din virksomhed mere digital

Den svenske techvirksomhed Beijer Electronics ønskede at forandre og forbedre sit produktudbud og transformere virksomheden med IoT.

Smarte applikationer er solid ballast under finansiel turbulens

2019 tegner til at blive et turbulent år. Hvordan ruster virksomhederne sig bedst til dette? Jeg ser tre tendenser, som CFO’en bør holde øje med.

Er du klar til kunstig intelligens i 2019?

2019 tegner til at blive et spændende år for produktionsindustrien. Året, hvor kunstig intelligens bryder gennem loftet og begynder at skabe værdi.

Se flere indlæg

Se alle annonceindlæg