Microsoft taber muskelkampen mod Google

Microsoft har uden held forsøgt at sætte sig på søgemarkedet, allerede før nogen havde hørt om Google. Internet-professor mener, at Microsoft griber opgaven forkert an.

Artikel top billede

Hvis du binger informationer på nettet, så tilhører du en minoritet.

For på en god dag står Microsoft-søgemaskinen Bing ifølge selskabets eget udsagn for meget få procentdele af alle danske søgninger på nettet.

Globalt kan Microsoft prale af, at Bing har en markedsandel på stabile 3,34 procent og ligger dermed side om side med den kinesiske søgemaskine Baidu.

Til sammenligning har Google ifølge it-analysebureauet Net Applications 84,97 procent af det globale søgemarked, hvor Yahoo-partneren kiler sig ind på en fjerntliggende andenplads med en markedsandel på knap seks procent.

12 år uden tænder

Microsofts godt et år gamle søgemaskine-forsøg Bing er ellers selskabets nyeste påhit for at sætte sig på søgemarkedet.

Allerede i 1998 forsøgte Microsoft at kapre søgemarkedet med MSN Search, der blev lanceret omtrent på samme tidspunkt, som Google blev stiftet og siden fejrede triumfer via den billigste reklamemetode på markedet: Word-of-mouth.

Ifølge professor Niels Ole Finnemann, der er leder af Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, skyldes den indtil videre forgæves kamp to ting.

"Google har sat sig solidt på det generelle søge-marked, og den manøvre er ikke bare lige at gentage. Bing har også enormt svært ved at differentiere sig fra netop Google, som den et godt stykke af vejen ligner, og derfor vil Microsoft næppe for alvor kunne konkurrere med Google," vurderer professor Niels Ole Finnemann.

Microsoft har da også prøvet flere trick for at få hevet brugerne over på sin side ved blandt andet at sætte sin populære Internet Explorer-browsers startside til søgemaskinen og indlejre en Bing-toolbar i browseren.

Men lige meget har det hjulpet, og det ligner ikke it-giganten Microsoft at blive slået klart på markeder, hvor selskabet for alvor satser om end ikke hele butikken, så milliardvis af dollar og prestige i spandevis ved at gentage, at Google er vippet af pinden inden for få år.

Senest har Microsofts top-boss Steve Ballmer proklameret, at Microsoft vil slå Google. En dag.

Differentiering er fremtiden

Den udmelding har professor Niels Ole Finnemann umiddelbart svært ved at se skulle blive realiseret selv inden for en uoverskuelig fremtid.

Han peger på, at selv om Microsoft nu er begyndt at satse på Bing-reklamer i USA og England, så har Microsoft en kæmpeudfordring i at vise internet-befolkningen, hvordan Bing adskiller sig væsentligt fra Google.

Differentiering er nemlig ifølge Niels Ole Finnemann måden, hvorpå fremtidens søgemaskiner skal tage kampen op med Googles brutale søgemuskler. Det handler om at være nichepræget, så brugerne får mere målrettede resultater, når de eksempelvis søger efter bøger, musik eller andet indhold.

"Jeg tror, det er ret tvivlsomt, om Microsoft vil satse på at differentiere sig, men selskabet er nødt til at være i søgemarkedet og have en søgemaskine i drift for at holde fingeren på pulsen og indhente erfaringer. Derfor vil Microsoft også være til stede sammen med Google og hundredvis af andre søgemaskiner i fremtiden," siger Niels Ole Finnemann.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly