Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Bliver du spammet ulovligt på Facebook?

Sociale medier er proppet med reklamer, og nu vil de nordiske forbrugerombudsmænd i fællesskab undersøge, om websteder som Facebook, Twitter og LinkedIn bryder markedsføringsloven.

De nordiske forbrugerombudsmænd har indstillet kikkerten på markedsføringen på sociale online-medier som eksempelvis Facebook, der i disse år oplever en kæmpetilslutningen i befolkningen.
 
Først vil forbrugerombudsmændene undersøge, hvordan de sociale medier markedsfører sig og derefter vurdere, om medier som Facebook, Twitter, MySpace og LinkedIn lever op til gældende regler for elektronisk markedsføring.
 
Formålet er derefter at lave et fællesnordisk standpunkt, har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet sig for på et nyligt afholdt møde i Oslo, hvor forbrugerombudsmændene fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Færøerne og Island var samlet.
 
Fællesfront med klare regler
"Sociale medier er en del af hverdagen, og det er en attraktiv kontekst for virksomheder at markedsføre sig i. Derfor er det vigtigt at få klarlagt markedsføringsreglerne, så vi opnår den bedst mulige forbrugerbeskyttelse," udtaler den danske forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse efter mødet med sine nordiske kolleger.
 
Han mener, at den fællesnordiske indsats kan få stor betydning for den fremtidige indsats mod eventuel ulovlig markedsføring på de sociale medier.
 
"I de nordiske lande er lovgivningen omkring markedsføring meget ensartet, og det giver os et rigtig godt udgangspunkt for at gøre fælles front mod de problemstillinger og overtrædelser, der forekommer på internettet," lyder det fra Henrik Øe i pressemeddelelsen.
 
Reklamens mange ansigter
Forbrugerombudsmanden understreger, at der er mange forskellige former for markedsføring på de sociale medier - den kan være alt fra almindelig bannerannoncering på Facebook til direkte markedsføring, der dukker op under den enkelte brugers nyhedsopdatering.
 
Derudover understreger Henrik Øe, at annoncørens ønske om at sende elektronisk reklame via e-mail og sms kræver forudgående samtykke fra modtageren.
 
"Dette krav må også stilles til en del af den markedsføring, som bliver spredt på og via de sociale medier," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
 
Han fortæller samtidig, at der vil blive holdt særlig øje med de mange børn og unge på de sociale medier, fordi der gælder helt særegne markedsføringsregler for personer under 18 år - også på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere