TOPHISTORIE:Henrik Bodskov fratræder som topchef for Aeven - ny topchef allerede klar

Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Bliver du spammet ulovligt på Facebook?

Sociale medier er proppet med reklamer, og nu vil de nordiske forbrugerombudsmænd i fællesskab undersøge, om websteder som Facebook, Twitter og LinkedIn bryder markedsføringsloven.

De nordiske forbrugerombudsmænd har indstillet kikkerten på markedsføringen på sociale online-medier som eksempelvis Facebook, der i disse år oplever en kæmpetilslutningen i befolkningen.
 
Først vil forbrugerombudsmændene undersøge, hvordan de sociale medier markedsfører sig og derefter vurdere, om medier som Facebook, Twitter, MySpace og LinkedIn lever op til gældende regler for elektronisk markedsføring.
 
Formålet er derefter at lave et fællesnordisk standpunkt, har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet sig for på et nyligt afholdt møde i Oslo, hvor forbrugerombudsmændene fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Færøerne og Island var samlet.
 
Fællesfront med klare regler
"Sociale medier er en del af hverdagen, og det er en attraktiv kontekst for virksomheder at markedsføre sig i. Derfor er det vigtigt at få klarlagt markedsføringsreglerne, så vi opnår den bedst mulige forbrugerbeskyttelse," udtaler den danske forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse efter mødet med sine nordiske kolleger.
 
Han mener, at den fællesnordiske indsats kan få stor betydning for den fremtidige indsats mod eventuel ulovlig markedsføring på de sociale medier.
 
"I de nordiske lande er lovgivningen omkring markedsføring meget ensartet, og det giver os et rigtig godt udgangspunkt for at gøre fælles front mod de problemstillinger og overtrædelser, der forekommer på internettet," lyder det fra Henrik Øe i pressemeddelelsen.
 
Reklamens mange ansigter
Forbrugerombudsmanden understreger, at der er mange forskellige former for markedsføring på de sociale medier - den kan være alt fra almindelig bannerannoncering på Facebook til direkte markedsføring, der dukker op under den enkelte brugers nyhedsopdatering.
 
Derudover understreger Henrik Øe, at annoncørens ønske om at sende elektronisk reklame via e-mail og sms kræver forudgående samtykke fra modtageren.
 
"Dette krav må også stilles til en del af den markedsføring, som bliver spredt på og via de sociale medier," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
 
Han fortæller samtidig, at der vil blive holdt særlig øje med de mange børn og unge på de sociale medier, fordi der gælder helt særegne markedsføringsregler for personer under 18 år - også på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere