Digitalt signal sparker salg af fladskærme gennem loftet

Sidste år blev der solgt 780.000 fladskærms-tv, og det salg er der kun én anden komponent til dagligstuen, der slår. Se topsællerten her.

Efter et dramatisk fald i omsætningen fra 2007 til 2008 steg danskernes lyst til at købe fladskærms-fjernsyn og digitale modtagerbokse voldsomt i 2009.

Salget af fladskærme steg med 24 procent til rekordhøje 780.000 styk.

Kun salget af digitale modtagerbokse til antenne-tv, der steg med 171 procent, overgår den stigning.

Årsagen til den positive udvikling på tv og bokse hænger sandsynligvis sammen med, at det analoge signal til antenne-tv blev slukket den 31. oktober sidste år.

Selvom der har været en intens priskrig på fladskærme, er omsætningen, grundet det store styk salg, ikke desto mindre steget med 25 procent, altså en smule mere end styksalget.

- Forbrugerne har i højere grad valgt større skærme, og disse har kvalitetsmæssigt været på et højere niveau (og dyrere, red.) end de foregående år, fortæller direktør Kurt Frausing, som er direktør for BranchenForbrugerelektronik, BFE.

De dyre er bedst

De dyre skærme er også de bedste til at gengive HD-signaler fra forbrugernes egne medier, og salget af Blu-ray- og dvd-afspillere er steget eksplosivt med 317 procent målt på antal solgte enheder.

Faktisk kan hvert 10. hjem i Europa i dag afspille Blu-ray-film, der giver en langt bedre opløsning end dvd.

- Vi regner med, at forbrugerne også i år vil supplere de mange fladskærme med Blu-ray-, dvd-afspillere og biograflyd (Home Cinema), siger Kurt Frausing.

I dag er konkurrencen allerede så hård, at der kan købes ganske udmærkede Blu-ray-afspillere for under 1.000 kroner.

Salgsmæssigt går det knap så godt for MP3-afspillere, hvor salget sidste år faldt med syv procent til 570.000 styk, mens receivere, altså bokse der både er forstærker og tuner, holdt skansen med 30.000 solgte.

Produkterne er dog blevet dyrere, for omsætningen steg med 28 procent i 2009 set i forhold til året før.

Tallene stammer fra BFE Markedsinfo, som er forbrugerelektronikbranchens statistiske funktion, som baseres på tal fra producenterne og Gallup.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S