Det er kun godt et halvt år siden, at han tiltrådte stillingen som såkaldt it-director i Mærsk Line, efter han i de fire foregående år havde været CIO i Mærsk Drilling.
Grund: Mærsk Line - der er hjerteblod både kulturelt, historisk og forretningsmæssigt i A.P. Møller-Mærsk-koncernen - skal digitaliseres. Sådan helt igennem.
Konservativ branche
Det skal ske i så stor en grad, at det, som man i CIO-kredse kalder forretningen - altså alt det, der har salget i fokus - skal bankes godt og grundigt igennem.
Målet er en høj grad af automatisering og ikke mindst udnyttelse af de mange data, som koncernen allerede ligger inde med, og som kan anvendes til at effektivisere og optimere både priser og processer.
Det er en proces, der i meget høj grad kræver gode talegaver og et talent for kommunikation af nye værdier i en branche, der har ry for at være ret konservativ og præget af klassisk købmandsskab, hvor den dygtige medarbejder er ham, der er forstår hele tiden at have det rigtige produkt til salg til den rigtige pris.
"Det har i mange år været noget, som man gjorde på gefühl, som byggede på, at den enkelte medarbejder havde opbygget en fornemmelse af markedet over mange år," siger Thomas Okke Frahm.
"Man har selvfølgelig anvendt it, men mest som en understøttende funktion til at sende mails, udarbejde fakturaer eller slå antallet af containere op - altså alle de sædvanlige faciliteter," siger han.
Potentialet er imidlertid meget større, og det vil selskabet udnytte. Det er her, at Thomas Okke Frahms talegaver og evner som kommunikatør kommer ind i billedet.
Mærsk Line har nemlig formuleret en programerklæring, der hedder "the new normal."
Den enkle løsning
Her indgår der blandt andet en målsætning om, at Mærsk Line vil gøre det meget nemmere for en kunde at bestille en container - faktisk lige så nemt som at købe en bog på Amazon.com, som det hedder.
I programerklæringen påpeges det, at en virksomhed, der forstår at udnytte it til at effektivisere forretningen, kan ændre hele branchen på ganske få år.
Netop Amazon og Google er blandt inspirationskilderne, som Mærsk Line har kigget på.
"Vi skal bygge en helt ny kundeoplevelse. For eksempel vil vi prøve at forudsige kundens næste køb ved hjælp af statistik og forskellige forretningsregler," siger Thomas Okke Frahm.
Ligeledes vil Mærsk Line med it kunne udnytte selskabets meget store mængder statistik til eksempelvis hurtigere beregning af den optimale placering af de store containere på skibene. Det skal sikre en langt hurtigere confirmation til kunderne af deres booking.
Artiklen fortsætter på næste side...