Vi vil hellere spille computer end se film

Spilbranchen langer nu software og hardware over disken for over 20 milliarder dollar alene i USA, og forbrugerne bruger nu flere penge på videospil end på film og musik... tilsammen. Se her hvad pengene går til.

1. Vi vil hellere spille computer end se film

Gaming er big business. Det er ikke nogen nyhed, men hvis du var i tvivl, så var det bare at slå et smut forbi Electronic Entertainment Expo, der netop er løbet af stablen i Los Angeles.

Hvis du kunne komme ind, altså.

Messen havde næsten 46.000 besøgende fra 90 lande, og de er nærige med adgangskortene, så kun relevante folk fra industrien (og journalister) bliver lukket ind.

Vi hører dog, at det alligevel lykkedes Steven Spielberg og Tom Hanks at finde vej indenfor.

Branchen langer nu software og hardware over disken for over 20 milliarder dollar alene i USA, og forbrugerne bruger nu flere penge på videospil end film og musik... tilsammen.

De to store messehaller i Los Angeles' kongrescenter var proppet til bristepunktet med gigantiske skærme, bastunge højttalere, visuelt festfyrværkeri og et ikke ubetydeligt antal booth babes. Du ved, hvis nu de andre virkemidler ikke formåede at tiltrække din opmærksomhed.

Heftigt trekantsdrama

De tre store, Sony, Microsoft og Nintendo, afholdt alle storslåede presseevents, hvor der tydeligvis ikke blev sparet på noget, og store spiludgivere som EA og Ubisoft havde også spenderbukserne på.

Hvis konkurrence er godt for forbrugerne, så kan vi alle sammen glæde os til efteråret og til 2011.

Det er tydeligt, at de tre bekriger hinanden på alle mulige måder. Microsoft og Sony har lanceret nyt tilbehør, der giver Xbox 360 og PlayStation 3 bevægelsesfølsom styring som vi kender det fra Wii, og de to forsøger konstant at lokke forbrugerne over til netop deres spillemaskine ved at få eksklusive rettigheder til store spiltitler og få muligheden for at være først med ekstra indhold til de mest populære spil.

Sony forsøger at hive endnu et våben ud af ærmet med firmaets tunge satsning på 3D.

Der er netop udsendt en opdatering til PlayStation 3, der gør maskinen i stand til at vise spil med stereoskopiske 3D-effekt, som vi kender det fra 3D-filmene i biografen.

PC World prøvede flere spil med 3D-effekt på E3-messen, og det tilføjer så at sige en helt ny dimension til oplevelsen, men spørgsmålet er, om forbrugerne vil tage det til sig.

Du skal nemlig ud og investere i et splinternyt 3D-kompatibelt flad-tv og have briller på for at kunne se 3D-effekten.

Det er også uvist, om det er behageligt at sidde med 3D-briller på flere timer i træk.

Ærkekonkurrenten Microsoft lader ikke til at have nogen interesse for 3D i øjeblikket, og spurgt hvorfor lyder det simple, men korte svar: "Det er for dyrt for forbrugeren at komme i gang."

2. Nintendo går sine egne veje

Sony og Microsoft skulle prøve at skabe hype om to produkter, der allerede var blevet givet et smugkig på ved E3-messen året før, og som efterligner funktionaliteten hos Nintendo Wii, der har været på markedet siden 2006 og solgt i over 71 millioner eksemplarer.

Nintendo ser da heller ingen grund til at komme ud med en ny, forbedret Wii-konsol lige foreløbig og brugte i stedet E3-messen til at give et smugkig på en bærbar spillekonsol, Nintendo 3DS, der er i stand til at vise stereoskopiske 3D-effekter helt uden briller.

PC World fik et hurtigt kik på konsollen, der på magisk vis er i stand til at skabe en fornemmelse af 3D på skærmen helt uden de irriterende og klodsede briller, vi har vænnet os til i biografen.

Nintendo kan noget med gaming på farten og har nu solgt over 129 millioner eksemplarer af DS-konsollen. Til sammenligning kan Sony kun præstere lidt over 66 millioner solgte bærbare PSP-konsoller.

Overflod af store spil på vej

E3-messen overraskende også med et næsten uoverskueligt antal virkeligt imponerende spil. Hvor efteråret og julesæsonen normalt kan præstere en håndfuld store titler, som forbrugerne glæder sig til, så er udbuddet af kvalitetsspil med et velpolstret markedsføringsbudget i ryggen nu overvældende stort.

Læs også: De her vilde spil skal du holde øje med

Alle tager de mange timer at gennemføre, og de fleste lokker med multiplayer-universer, hvor man kan blive ved med at spille næsten uendeligt med og mod andre gamere verden over.

Filmselskaberne har lagt mærke til konkurrencen og timer nu de store film, så de ikke får premiere samtidig med, at de mest hypede spil stilles op på butikshylderne.

E3-messen viste, at spilinteresserede forbrugere går et spændende, og travlt, efterår i møde.

Læs også mere om Microsofts Kinect og Sonys PlayStation Move.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse