Nu kommer Ipad - konkurrenterne er klar

Om mindre end en måned kommer Ipad på gaden i USA. Konkurrenterne står klar med Ipad-killers i kulissen. Danmark må vente.

I løbet af de næste måneder vil vi få de første indikationer på, om verden endelig er klar til tabletcomputeren.

I nat have Apple under Oscarshowet premiere på deres Ipad-reklame. Og Apple er nu ved at have fyldt lagerhallerne rundt omkring i verden med funklende nye 10” Ipad. Den 3. April vil dyret blive åbenbaret for omverdenen. Facebook og twitter vil løbe over ende med updates der med det samme fortæller om, ipad er must-have, nice-to-have eller ’hold dig langt væk’. I første omgang må vi danskere dog nøjes med at trykke næserne flade mod andre landes udstillingsvinduer. Der er endnu ikke fastsat en dansk lanceringsdato.

Ipad bliver i første omgang lanceret i USA lørdag den 3. april. Der har været rapporter om problemer med produktionen, så der kun vil være 300.000 enheder klar ved lanceringen i stedet for en million. Derfor forventer flere analytikere, at Ipad vil blive totalt udsolgt i løbet af nogle timer.

”Der vil være et enormt pres på døren i Applebutikker. Der er en gruppe af Applefans, der møder op ved alle lanceringer. Apple står bag den mest effektive branding i industrien, og der er en gruppe mennesker, der ser sig selv som de Mac-mennesker, Apple taler om i "I’m a Mac" annoncerne,” siger Ezra Gottheil fra Techonology Business Research til amerikanske computerworld.com.

Han bliver støttet af andre analytikere. Forventningen er, at der vil være ekstremt pres på salget i begyndelsen, når alle de, der har ventet i årevis på Ipad, endelig skal have fingre i deres drømmes mål. Derefter vil salget stagnere en smule indtil skolerne og universiteterne starter efter sommerferien. På det tidspunkt vil salget igen boome, fordi de studerende vil have en iPad med ind i klasseværelserne.

Analysefirmaet Changewave Research er dog ikke enig. Umiddelbart efter Steve Jobs annoncering af Ipad i januar spurgte de 3.100 amerikanere, om de vil styrte ud og købe en iPad. Kun 6 procent ville købe i den første uge, 20 procent ville købe 2-3 måneder efter lanceringen og 23 procent ville vente et halvt år.

Analytikerne kigger dog indtil videre primært på selve Ipaden. Den danske analytiker fra IDC Anders Elbak mener, at det store salgsargument bliver indhold. Overalt i verden er magasinforlag i gang med at optimere deres blade til iPad’en, og herhjemme har aviser som Berlingske Tidende for længst erklæret, at de er klar med en Ipad version, når dimsen dukker op.

Apple og medieforlag håber, at Ipad bliver for det skrevne og vel-layoutede ord, hvad iPod blev for musik. (se Wireds bud på et iPadmagasin i bunden).

Netop med tanke på Ipod og Iphone har konkurrenterne ikke i sinde at lade Apple løbe dem over ende denne gang. En masse mindre firmaer er på vej med Ipad lignende tablets, men også de store drenge som Microsoft og Sony har planer.

CRN's søsttersite ComON har tidligere omtalt Microsofts lækre Courier, der har en del tilfælles med Ipad, men også adskiller sig på centrale områder. Dels bruger man en pen til at skrive på den, og dels slår man den op som en bog med to touchskærme. Microsoft har gået stille med dørene, men nye informationer peger på en lancering til efteråret. Ifølge en anonym kilde, så er Courier baseret på Tegra 2 chipsettet og vil køre med samme styresystem som Zune HD og Windows Mobile 7 serien. Hvis man skal tro videopræsentationen af Courier, så kan Microsoft stå med en maskine der er endnu lækrere end Apples Ipad.(se video nederst).

Ifølge Wall Street Journal er Sony også på vej ind på tabletscenen. Sony lancerer et app-ligende netværk og er blandt andet på vej med en PSP-mobil og en tablet, der skal konkurrere med Ipad.

Det afgørende for konkurrenterne bliver dog om indholdsleverandørerne tror lige så meget på at deres bud på en tablet kan skabe helt nye markeder for digital distribution.

Sidst i april bliver iPad lanceret i Australien, Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz og England. Der er endnu ikke en dansk lanceringsdato.
 

Wired på Ipad

 

Courier

 

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S