Pc-salget overrasker: Virksomhederne trækker læsset

Det er de tynde og lette virksomhedsmaskiner, der trækker pc-markedet op. Samtidig bliver de store producenter bare større og større.

Artikel top billede

Virksomhederne trækker pc-salget op.

Analysehuset IDC har lagt sammen og trukket fra og fundet frem til salgstallene for pc-leverancerne i Europa, Mellemøsten og Afrika, kaldet EMEA, i tredje kvartal.

IDC-folkene har afsløret, at tredje kvartal i år har overgået forventningerne i positiv retning. Det er særligt de tynde og lette virksomhedsmaskiner, der har trykket salgskurven i vejret.

Læs også: Pc-salget styrtdykker - på laveste niveau siden 2007

Samlet set er der tale om et lille fald på 3,3 procentpoint i forhold til samme periode sidste år. IDC har opgjort, at der er solgt 17,8 millioner enheder i EMEA i tredje kvartal mod 18,5 millioner i 2015.

Pc-markedet i EMEA har dog været præget af stor usikkerhed i perioden. Ikke mindst det britiske nej til EU og den efterfølgende valutasvækkelse har gjort køberne usikre, hvilket IDC vurderer, har præget kvartalet.

Men trods usikkerheden har specielt virksomhederne bidraget til at holde pc-toget i gang.

IDC opgiver en vækst op 5,6 procentpoint for virksomhedsbærbare. Samtidig faldt den tilsvarende produktkategori i forbrugersegmentet med 2,6 procentpoint.

Men der er store geografiske udsving i salget.

Regioner som Norden, Tyskland og Østrig oplever ifølge IDC en "solid vækst" mens Central- og Østeuropa måtte se en tilbagegang i perioden.

"Pc-markedet fortsætter med at være differentieret i EMEA, men der er en fællesnævner. De stationære går tilbage overalt," forklarer IDC-analytiker Andrea Minonne i en pressemeddelelse.

De fem bliver større

De fem største pc-leverandører bliver bare større og større.

Den samlede markedsandel for dem voksede fra 71,4 procent i tredje kvartal sidste år til 76,8 procent i år.

På toppen af listen finder man HP med en klar føring på 26 procent af markedet.

Det kommer efter en vækst på 6,5 procentpoint i forhold til samme periode sidste år. IDC forklarer væksten med, at selskabets innovationsstrategi giver resultater.

Som nummer to ligger Lenovo med en markedsandel på 20,1 procent. Det svarer nogenlunde til en flad vækst i forhold til sidste år. Dell dukker op som nummer tre med 10,9 procent af salget.

Asus har en andel på 10,3 procent, mens Acer ligger lige under med 9,6 procent af markedet.

Kategorien "Andre producenter" havde i kvartalet en markedsandel på 23,2 procent, hvilket er et solidt fald i forhold til sidste år, hvor andelen var på 28,6 procent.

IDC fortæller, at Apple ligger nummer seks på listen efterfulgt af Fujutsu og MSI.

Læs også:
Pc-salget styrtdykker - på laveste niveau siden 2007

Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem

Største nedtur nogensinde: 2015 blev et katastrofe-år for pc-producenterne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil