Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem

Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.

Artikel top billede

Analysehuset IDC spår en eksplosion frem mod 2020 af de såkaldte 2-i-1-computere, også kaldet hybridcomputere, eller computere, hvor man kan fjerne tastaturet og i stedet anvender dem som tablets.

I IDC's statistik mindskes den klassiske tablet til fordel for hybrid-maskinerne. Det er altså 2-i-1-computeren, der driver markedet lige nu.

Og det er primært den ganske almindelige forbruger, der står i spidsen for udviklingen.

Det skriver Computerworlds svenske søsterside.

Computerworld i Sverige har spurgt data-salgschefen for Elgiganten, Mark Hammarberg, der kan bekræfte IDC's forventninger til hybridudviklingen.

"Alene i de seneste måneder har vi set en vækst på over 50 procent i forhold til sidste år," fortæller han.

Det betyder naturligvis noget, at der er kommet et større udvalg af hybridmaskiner men blandt almindelige danskere, er prisen også en tungtvejende faktor.

"De (hybridmaskinerne, red.) er havnet i den venlige prisklasse. De har således været betydeligt dyrere end de er i dag," lyder det fra Mark Hammarberg.

Han peger også på, at brugerne stiller krav på nye områder.

"Folk er blevet langt bedre til at sætte fokus på, hvad behovet er i stedet for at købe en maskine med den nyeste processor."

Ligeledes handler det om underholdning, har IDC-analytiker Anders Elbak tidligere fortalt til Computerworld.

Han peger på, at det er underholdning som eksempelvis streamingtjenester, der fokusområdet for forbrugerkøb af en tablet eller 2-i-1-maskine.

Kæmpe boom

I 2015 blev der ifølge analysefirmaet IDC solgt lidt mere end en million gode gammeldags pc'er på det danske marked.

Men oven i millionen fra 2015 skal der lægges 160.000 hybrid-pc'er - eller 2-i-1-produkter - som kombinerer den traditionelle pc med features fra tablet-computere.

Hybriderne er en produktgruppe, som er i kraftig vækst, og alle de store pc-producenter har satset kraftigt på dette område. 

Med de 160.000 hybrid-pc'er ryger antallet af solgte enheder i 2015 op på 1,2 millioner.

Globalt blev der solgt 16,6 miljoner 2-i-1-enheter i 2015. Det tal forventer IDC bliver til 64 millioner i 2020.

Læs også: Kæmpe-tablets på vej til at indtage danskernes hjem - her er produkterne

Ikke i virksomhederne endnu

På virksomhedssiden er denne 2-i-1-udvikling knap så synlig.

I den verden er det stadig standard-computeren, der dominerer, fortæller hardwarechefen hos Atea, Mats Löwnander.

"Sortimentet og salget er opadgående, men slet ikke i samme tempo som på forbrugersiden. Det er dog begyndt at blive et område, hvor interessen bevæger sig hen for firmaerne."

Det er maskiner som Microsoft Surface, der har størst interesse i erhvervssegmentet.

"Men den står stadig kun et par procent af det samlede salg," lyder det fra Mats Löwnander.

Læs også:

Salget vender: Pc'en er ikke død alligevel

Største nedtur nogensinde: 2015 blev et katastrofe-år for pc-producenterne

Trods historisk krise på pc-markedet: Danskerne købte en million nye maskiner i 2015

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil