Eksplosion i udbudsklager

Leverandører klager i stigende grad over kommunale udbud og kontrakter. - Spild af ressourcer, hævder udbudsekspert. I visse tilfælde bliver klager brugt til at chikanere konkurrenter.

Artikel top billede

Forhandlere tager ikke længere et nej for gode varer i for eksempel SKI-sager.

"Der bliver klager rigtig meget over udbud nu. Der er sket et voldsomt skred i antallet af klager de seneste fem til otte år. Og på det seneste har det helt taget overhånd," siger direktør Søren Lam fra Shipley Nordic til Kommunernes It Magasin. Hans arbejde består i at hjælpe leverandører udbudssagerne.

"Tidligere blev der stort set ikke klaget over udbud og tildeling af kontrakter, fordi leverandørerne var bange for at blive blacklistet og udelukket fra næste kontrakt. Men nu har klagerne taget totalt overhånd og det er endt i den helt anden grøft," siger Søren Lam og fortæller, at leverandørerne meget hyppigere i dag forlanger aktindsigt straks efter den tabte ordre.

Ifølge Søren Lam er de mange klagesager drænende for begge parter, blandt andet fordi klageperioden forsinker processen.

Desuden nævner han eksempler på, at større leverandører bruger klagemuligheden til at chikanere mindre virksomheder ved at klage hver gang, der er blevet tildelt en ordre.

"Når klagerne er så udbredte, må de meget klagende virksomheder jo også forvente, at de selv bliver ramt af klager, så de også skal spilde kræfter. Derfor vil jeg da opfordre til at overveje endnu en gang, om det er umagen værd at klage, så antallet af klager finder et fornuftigt leje. For der er jo også sager, hvor en klage er på sin plads," siger Søren Lam til Kommunernes It Magasin.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S