Eksplosion i udbudsklager

Leverandører klager i stigende grad over kommunale udbud og kontrakter. - Spild af ressourcer, hævder udbudsekspert. I visse tilfælde bliver klager brugt til at chikanere konkurrenter.

Artikel top billede

Forhandlere tager ikke længere et nej for gode varer i for eksempel SKI-sager.

"Der bliver klager rigtig meget over udbud nu. Der er sket et voldsomt skred i antallet af klager de seneste fem til otte år. Og på det seneste har det helt taget overhånd," siger direktør Søren Lam fra Shipley Nordic til Kommunernes It Magasin. Hans arbejde består i at hjælpe leverandører udbudssagerne.

"Tidligere blev der stort set ikke klaget over udbud og tildeling af kontrakter, fordi leverandørerne var bange for at blive blacklistet og udelukket fra næste kontrakt. Men nu har klagerne taget totalt overhånd og det er endt i den helt anden grøft," siger Søren Lam og fortæller, at leverandørerne meget hyppigere i dag forlanger aktindsigt straks efter den tabte ordre.

Ifølge Søren Lam er de mange klagesager drænende for begge parter, blandt andet fordi klageperioden forsinker processen.

Desuden nævner han eksempler på, at større leverandører bruger klagemuligheden til at chikanere mindre virksomheder ved at klage hver gang, der er blevet tildelt en ordre.

"Når klagerne er så udbredte, må de meget klagende virksomheder jo også forvente, at de selv bliver ramt af klager, så de også skal spilde kræfter. Derfor vil jeg da opfordre til at overveje endnu en gang, om det er umagen værd at klage, så antallet af klager finder et fornuftigt leje. For der er jo også sager, hvor en klage er på sin plads," siger Søren Lam til Kommunernes It Magasin.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S